آنچه باید در مورد «پروبیوتیک ها» بدانید

آنچه باید در مورد «پروبیوتیک ها» بدانید

احتمالا مدتی است که نام «پروبیوتیک» را بیشتر می شنوید. شاید هم در زمان هایی که مشغول خرید خصوصا محصولات لبنی هستید چشم تان به این واژه افتاده و می بینید که برخی با دیدن آن، به سرعت محصول را انتخاب می کنند و در داخل سبد خرید خود قرار می دهند. حتی ممکن است در داروخانه به این نام برخورد کرده باشید.

اکنون که راجع به این ماده تبلیغات فراوانی خصوصا در شبکه های اجتماعی صورت می گیرد و خبرهای مرتبط دست به دست در میان کاربران می گردد، بهتر است خوانندگان روزیاتو نیز با این واژه آشنایی بیشتری داشته باشند.

پروبیوتیک چیست؟

1

این ماده در بسیاری از خوردنی ها یافت می شود و می تواند به صورت قرص نیز مصرف شود با این حال مانند ویتامین و مواد معدنی نیست. پروبیوتیک نوعی باکتری مفید است. به گفته دکتر «تیپورا شاینهوس»، پروبیوتیک در واقع نوعی میکرواورگانیسم است و زمانی که اندازه معین و مناسبی برای آن تعریف شده باشد مفید است.

وی می افزاید: “برخی از مزایای پروبیوتیک این است که می تواند از بسیاری از عفونت ها جلوگیری به عمل آورد و با بیماری ها مقابله کند، به هضم بهتر غذا کمک کند و احتمالا به سلامت سیستم ایمنی بدن بیانجامد.”

چرا تنوع پروبیوتیک ها تا این اندازه زیاد است؟

2

اگر در مورد باکتری ها اطلاع اندکی هم داشته باشید، می دانید که انواع فراوانی دارند. سلول های باکتریایی در بدن شما به نسبت ۳ به یک افزایش پیدا می کنند و اگر بخواهیم تخصصی تر به دامه بحث بپردازیم، به نظر می رسد بیشتر از اینکه یک انسان باشید، حشره هستید. همین امر سبب می شود که در داروخانه محل شما نیز مانند تمام داروخانه ها، انواع فراوانی پروبیوتیک وجود داشته باشد.

دکتر «کیث آیوب» پیشنهاد می کند که اگر به شناختن بیشتر پروبیوتیک ها علاقمند هستید، می توانید از کتاب راهنمای آن استفاده کنید.

پروبیوتیک ها چه کاری انجام می دهند؟

3

در مواقعی که آنتی بیوتیک مصرف می کنید یا به منطقه ای سفر می کنید که وضعیت آب چندان مناسبی ندارد این امکان وجود دارد که به شکم روش مبتلا شوید. نخستین درمانی که می تواند به شما کمک کند و وضعیت شکم تان را بهتر گرداند، پروبیوتیک ها هستند.

مطالعات و پژوهش های انجام شده در این زمینه نشان می دهد که پروبیوتیک می تواند در درمان «سندرم روده تحریک‌پذیر» و سایر بیماری های مزمن گوارشی، مشکلات پوستی همچون اگزما، عفونت های ادراری و واژن و حتی بهبود وضعیت دهان و دندان موثر باشد.

چه کسانی باید پروبیوتیک مصرف کنند؟

4

پاسخ کوتاه به این سئوال این است که همه افراد و در تمام سنین بسته به وضعیت بدن و سبک زندگی خود باید از پروبیوتیک ها استفاده کنند. حتی اگر هیچ مشکلی در روند سلامت خود مشاهده نمی کنید، بهتر است این ماده را مورد استفاده قرار دهید.

دکتر «اسوتلانا کوگان» نویسنده کتاب «پایان بردگی با رژیم غذایی»، در این مورد می گوید افرادی که از رژیم های غذایی بدون گلوتن تبعیت می کنند، یکی از میکرواورگانیسم هایی چون مخمر که بدن به آن نیاز دارد را حذف می کنند. هنگامی که می خواهید شروع به خوردن مکمل پروبیوتیک کنید حتما با پزشک خود مشورت کنید چرا که نمی توانید همیشه و تا آخر عمرتان از قرص های آن استفاده کنید.

کوگان می گوید: “من به بیمارانم مکمل های پروبیوتیک را در فواصل موقتی و در کنار رژیم های غذایی و سبک زندگی مناسب تجویز می کنم. این امر به وضعیت سلامت پایدار در آنها خواهد انجامید.”

می توانید پروبیوتیک را از غذا دریافت کنید

5

می توانید بدون مصرف قرص های پروبیوتیک آن را از طریق مواد غذایی دریافت کنید. احتمالا برای تان پیش آمده که بعد از میل کردن غذا، دچار نفخ و باد کردن شکم شده باشید و تصمیم بگیرید که از مکمل های پروبیوتیک استفاده کنید. اما قبل از آنکه به سراغ قرص بروید بهتر است خوراکی های محتوی این ماده را مورد امتحان قرار دهید.

دکتر کوگان می گوید: ” برای این کار با ماست و کفیر آغاز کنید که در هر فرهنگ غذایی وجود دارند و می توان به راحتی آنها را در رژیم غذایی روزانه تعبیه کرد. همچنین خوب است که از غذاهای «پری-بیوتیک» که دارای انواع فیبرهای غذایی و برای باکتری های بدن نیز مناسب است مصرف شود.”

به عنوان مثال، می توانید از پیاز، سیر، تمامی میوه ها، سبزیجات، غلات و حبوبات استفاده کنید.

هنگام خریداری مکمل پروبیوتیک، حتما برچسب روی آن را بخوانید

6

همان طور که برای خریداری سایر مواد غذایی و آگاهی از مواد تشکیل دهنده آن برچسب آنها را مطالعه می کنید، در مورد پروبیوتیک نیز همین کار را انجام دهید و آن را از طریق کارخانه های معتبر غذایی و دارویی خریداری کنید. توصیه می شود در مورد مصرف مکمل های آن نیز به علامت استاندارد سازمان جهانی بهداشت توجه داشته و حتما با پزشک خود مشورت کنید.

صبور باشید

7

بهتر است بدانید برای ایجاد تعادل در بدن پس از مصرف پروبیوتیک زمان لازم است. اگر از «سندرم روده تحریک‌پذیر» رنج می برید یا مدام مجبور هستید به سرویس بهداشتی بروید، مصرف پروبیوتیک نمی تواند یک شبه تمام این مشکلات را در شما برطرف کند و معجزه گر باشد.

دکتر آیوب می گوید، مدت ها طول خواهد کشید تا مصرف پروبیوتیک تاثیر خود را بگذارد چرا که فضای درون شکم تنها در عرض یک شب تغییر نمی کند. اگر می خواهید وضعیت شکم خود را بهبود بخشید باید با صبر و حوصله فضای خوبی را برای آن به وجود آورید.

منبع: rd
مطالب مرتبط
بدون نظر

ورود