با ۱۱ راهکار غیرمعمول خانگی برای درمان آفتاب سوختگی آشنا شوید

با ۱۱ راهکار غیرمعمول خانگی برای درمان آفتاب سوختگی آشنا شوید

با نزدیک شدن به بهترین فصل برای رفتن به سواحل زیبا، استخرهای سرباز و آفتاب گرفتن، بهتر است علاوه بر تهیه کرم های ضدآفتاب مناسب که بهترین عملکرد در مقابل اشعه های پرخطر خورشید را دارند، مراقبت های لازم را از پوست صورت و بدن خود به عمل آورید.

البته بسیاری از افراد به هدف تغییر رنگ پوست شان در فصل تابستان در مقابل آفتاب سوزان قرار گرفته و در روزهای نخستین بر اثر سوختگی با درد و خارش فراوانی مواجه می شوند که در برخی مواقع کارشان به مراکز درمانی می کشد.

با تمام آنچه برشمرده شد اگر دچار آفتاب سوختگی خفیف شدید می توانید با برخی از راهکارهای خانگی، شدت درد و التهاب را کاهش دهید. به همین دلیل نیز بخش سلامت روزیاتو، راهکارهایی را در اختیارتان قرار خواهد داد که شاید تصورش را هم نمی کردید که چنین مواد و ترکیباتی بتوانند اندکی از درد و التهاب شما بکاهند.

نشستن در تشتی حاوی شیر

1

دکتر «فرانچسکا فوسکو» از متخصصان پوست شهر نیویورک قرار گرفتن در داخل تشت محتوی شیر را به دلیل «پ هاش» مناسب، چربی و دمای پایین آن برای برطرف کردن التهاب حاصل از سوختگی مناسب می داند. وی می گوید اگر هم به اندازه کافی در منزل شیر ندارید، همان یک بطری را داخل تشتی خالی کرده و با پارچه ای به آرامی آن را روی نقاط مختلف بدن تان بمالید.

شیر سبب می شود که پروتئین روی پوست بدن تان هموار گردد و از حرارت و حساسیت پوست بکاهد.

قرار دادن وازلین در داخل یخچال

2

دکتر «ثمر جابر» از مرکز پوست واشنگتن بر این باور است زمانی که پوست دچار آفتاب سوختگی می شود اهمیت فراوانی دارد که مرطوب نگه داشته شده و به آن آبرسانی شود. زمانی که وازلین را چند دقیقه ای در یخچال نگهداری می کنید و آن را روی پوست خود می مالید، سبب خنک شدن پوست بدن و بهبود آفتاب سوختگی خواهد شد.

دوش گرفتن با بلغور جو

3

یکی از دشوارترین بخش های آفتاب سوختگی این است که از خارش آن پرهیز کنید. بلغور جو را با آب ولرم ترکیب کنید و به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در داخل تشت محتوی این محلول بنشینید. دکتر «رنلا هرش» از متخصصان پوست در بوستون در این باره می گوید: “بلغور جو باعث مرطوب نگه داشتن پوست می شود و دارای ترکیبات ضد تورم نیز است.”

درست کردن کرم مخصوص

4

می توانید با حل کردن یک عدد آسپرین در داخل آب سرد، یک مخلوط خمیری شکل به وجود آورده و آن را به برخی از نقاط بدن همچون انگشت ها و لب ها بمالید. تنها مراقب باشید که به داخل دهان تان راه پیدا نکند چرا که بسیار تلخ است. بعد از گذشت ۵ دقیقه می توانید آن را آبکشی کنید. در این فاصله و برای کاهش تورم، یک بار دیگر این ترکیب را درست کرده و روی لب های تان قرار دهید.

استفاده از ماست به عنوان کرم آنتی باکتریال

5

ماست یونانی می تواند گزینه بسیار خوبی برای خنک و مرطوب کردن مناطق آفتاب سوخته باشد. به علاوه ماست دارای خاصیت ضدباکتریایی است و از عفونت آن محل جلوگیری به عمل می آورد. همچنین با کاهش احساس خارش از ایجاد زخم در آن محل نیز جلوگیری به عمل می آورد.

سرکه سیب

6

سرکه سیب برای جوش و سوختگی همچون معجزه ای خانگی تلقی می شود. دلیل این امر نیز خاصیت ضدقارچ و ضد میکروب بودن آن است که می تواند برای سم زدایی بدن کاربرد داشته باشد. سرکه سیب را به آرامی روی مناطق آفتاب سوخته بمالید. نه تنها برای تمیز نگه داشتن منطقه آفتاب سوخته کاربرد دارد بلکه باعث مرطوب نگه داشتن پوست و بازیابی سطح «پ هاش» نرمال نیز می شود.

فشردن چای کیسه ای روی محل سوختگی

7

چای به عنوان یکی از قدیمی ترین موادی است که خاصیت ضدتورم و آنتی اکسیدان دارد. به همین دلیل نیز به ترمیم سریع تر پوست کمک می کند. می توانید چای بابونه را دم کرده و اجازه دهید تا کیسه آن خنک شود. سپس مابقی کیسه را که خنک شده روی محل سوختگی قرار دهید.

محلول داخل کپسول های «ویتامین ای»

8

آفتاب سوختگی با درد همراه است و دلیل اصلی این امر نیز ورود رادیکال های آزاد از طریق اشعه «یو وی» به داخل بدن است. «ویتامین ای» الکترودهایی را فراهم آورد که مانع ورود رادیکال های آزاد به سلول های سلامت بدن تان می شوند. البته می توانید «ویتامین ای» را به صورت خوراکی نیز مصرف کنید اما زمانی که یکی از کپسول های «ویتامین ای» را بازکرده و محلول داخل آن را روی پوست خود می مالید تاثیر بیشتری خواهد گذاشت.

عسل

9

همان طور که مادر و مادربزرگ تان شما را به سمت طب سنتی هدایت می کنند، باید بگوییم که علم نیز با نظر آنها همراه شده و تاثیر ترمیمی عسل بر پوست را از برخی از کرم های آنتی بیوتیک موثرتر می داند. عسل عفونت و تورم را کاهش داده و باعث کم شدن درد حاصل از سوختگی نیز می شود.

حمام با جوش شیرین

10

احتمالا تا کنون دریافته اید که نشستن در داخی تشتی که محتوی برخی از مواد است تا چه اندازه می تواند به کاهش التهاب و درد حاصل از آفتاب سوختگی کمک کند. یکی از این مواد که می توانید برای کاهش درد، خارش و تورم از آن استفاده کنید، حمام با جوش شیرین است.

در داخل تشتی یک یا دو فنجان جوش شیرین ریخته و در داخل آن آب بریزید. اجازه دهید که آب سرد شود و سپس در داخل آن تشت قرار بگیرید.

خمیر خیار

11

خیار دارای خاصیت ضدتورم است به همین دلیل نیز آن را روی چشم قرار می دهند. خیار حاوی آنتی اکسیدان های طبیعی است که دارای خاصیت کاهش درد هستند. برای اینکه بتوانید استفاده مفیدتری از آن ببرید، خیار را با له کردن به صورت خمیر درآورده و مانند کرم روی پوست خود بمالید. این کار را خصوصا در نواحی که بر اثر آفتاب سوختگی پوسته پوسته شده اند بمالید. به زودی احساس بهتری پیدا خواهید کرد.

منبع: rd
بدون نظر

ورود