نوع گروه خونی می تواند احتمال ابتلا به بیماری های قلبی و سکته را افزایش دهد

نوع گروه خونی می تواند احتمال ابتلا به بیماری های قلبی و سکته را افزایش دهد

اخیرا بسیاری از دانشمندان و پژوهشگران مبادرت به بررسی ارتباط میان گروه های خونی و ابتلا به برخی از بیماری ها کرده اند. علم تغذیه نیز در این زمینه پیشرفت هایی را به همراه داشته چرا که بسیاری از متخصصین این علم، برنامه های غذایی را برای مراجعه کنندگان خود در نظر می گیرند که وابستگی فراوانی به گروه خونی آنها دارد.

در آخرین پژوهش هایی که بر روی گروه های خونی و در انجمن قلب اروپا انجام پذیرفت، نشان داده افرادی که گروه خونی آنها o است در مقایسه با دارندگان سایر گروه های خونی، کمتر در معرض ابتلا به حملات قلبی و سکته قرار می گیرند.

تقریبا نیمی از مردم بریتانیا با پراکندگی ۴۸ درصدی، دارای گروه خونی o هستند. با مطالعات انجام پذیرفته شده بر روی ۱.۳ میلیون بریتانیایی، این نتیجه به دست آمده که دارندگان گروه های خونی A، B و AB اندکی بیشتر در معرض بیماری های قلبی عروقی و سکته قرار دارند.

5

دانشمندان دلیل این امر را بالاتر بودن میزان پروتئینی می دانند که سبب لخته شدن خون می شود. دکتر «ترسا کول» از دانشگاه پزشکی Groningen هلند و نویسنده اصلی این پژوهش می گوید: “بررسی گروه خونی در آینده می تواند در ارزیابی خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی نقش مهمی را ایفا کند.”

از هر ۱۰۰۰ نفر که گروه خونی آنها o بود ۱۴ نفر تجربه حملات قلبی را داشتند این در حالی است که از همین تعداد و در میان سه گروه خونی دیگر ۱۵ نفر به همین نوع از حملات ابتلا پیدا کردند. اگرچه شاید این تفاوت بسیار اندک به نظر برسد اما با تعمیم دادن آن به کل جمعیت می تواند رقم قابل توجهی باشد.

البته این باور وجود دارد که مهم ترین عوامل جلوگیری کننده از بیماری های قلبی، رژیم غذایی سالم، عدم کشیدن سیگار و انجام فعالیت های ورزشی است.

دکتر «مایک نَپتون»، رئیس مرکز قلب بریتانیا چنین می گوید: “دلیل بسیاری از بیماری های قلبی، افزایش سن، سابقه ژنتیکی و سایر عواملی چون رژیم غذایی، وزن، میزان انجام فعالیت های بدنی، کشیدن سیگار، فشار و کلسترول بالای خون و دیابت است.”

وی می افزاید: “افرادی که گروه خونی آنها AO ،BO و یا AB است همچون هر فرد دیگری باید در جهت کاهش احتمال ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی گام بردارند.”

منبع: telegraph
مطالب مرتبط
یک نظر

ورود

  • محمد اردیبهشت ۱۴, ۱۳۹۶

    BO و AO جدید هست عایا؟!