۶ راهکار موثر برای اینکه بیش از اندازه به یک موضوع فکر نکنید

زندگی در اینجا و اکنون

۶ راهکار موثر برای اینکه بیش از اندازه به یک موضوع فکر نکنید

هر انسانی، به طور طبیعی و روزانه افکار فراوانی را از ذهن خود می گذراند اما زمانی که فردی بیش از اندازه فکر می کند و در مورد مسائل و اتفاقات، دائم و مکررا در حال اندیشیدن است، تصورات ویرانگری در ذهن او شکل می گیرد. تفکر بیش از اندازه سبب می شود که ذهن فیلم سینمایی را در درون خود به نمایش درآورد که در آن، یک ماشین دائم از مسیر حرکت خود خارج شده و در بیننده آن ایجاد اضطراب می کند.

همچنین پروراندن بیش از اندازه فکر سبب تخریب وضعیت خلقی افراد و مانع از انجام بسیاری از فعالیت های روزمره نیز می گردد.

الگوهای فکری مخرب

تفکرات عمدتا به حوادثی در گذشته ارتباط پیدا می کنند. به عنوان مثال این امکان وجود دارد که افکاری همچون سه مثال ذیل در ذهن تان پرورانده شود:

  • در جلسه دیروز نباید به برخی از چیزهایی که گفتم اشاره می کردم. احتمالا همگی افراد حاضر در جلسه می پندارند که من احمقی بیش نیستم.
  • بهتر بود که در شغل قبلی خود باقی می ماندم. شاید می توانستم رضایت و شادی بیشتری را در انجام آن تجربه کنم.
  • والدینم به من نیاموخته اند که چگونه اعتماد به نفس بالایی داشته باشم.

برخی از افکار نگران کننده نیز با آینده در ارتباط هستند. برخی از آنها از قرار ذیل هستند:

  • احتمالا در کنفراس فردا عملکرد چندان خوبی نخواهم داشت. مطمئنم که بخشی از مسائلی که باید در مورد آنها صحبت کنم را فراموش خواهم کرد.
  • همه همکارانم قبل از من به ارتقاء شغلی دست پیدا خواهند می کنند.
  • می دانم که در دوران بازنشستگی هرگز به اندازه کافی پول نخواهم داشت و همیشه بی پول و بیمار خواهم بود.

چگونه می توان از تفکر بیش از اندازه پرهیز کرد؟

همچون تغییر یا ترک هر عادت دیگری، تغییر افکار مخرب نیز شما را با چالش های فراونی مواجه خواهد کرد اما با انجام تمرین های مداوم این کار نیز قابل انجام است. در ادامه شما را با ۶ راهکار آشنا خواهیم کرد که مانع از تفکر بیش از اندازه در شما خواهند شد. این راهکارها عبارتند از:

۱- از زمان هایی که ذهن تان درگیر می شود، آگاه باشید

تفکر بیش اندازه بدون اینکه خود از آنها آگاه باشید می تواند به عاداتی در شما تبدیل شود. به چگونگی تفکر خود دقت بیشتری کنید. با این کار می توانید به مشکل موجود پی ببرید.

زمانی که حوادث را بیش از اندازه و بارها و بارها در ذهن خود مرور می کنید، نگران مسائلی هستید که کنترل آنها از دست شما خارج است. آگاه باشید که این افکار سازنده نیستند و تفکر در زمانی می تواند هدایتگر باشد که مثبت و کارآمد باشد.

۲- بر راه حل تمرکز کنید

اینکه تنها به مشکلی که دارید بیاندیشید کمکی به شما نخواهد کرد بلکه باید به فکر راه حلی برای آن باشید. اگر امکان کنترل آن مشکل وجود دارد به دنبال راهکاری برای حل آن باشید و برای حل آن ۵ راهکار کارآمد را مشخص و در نظربگیرید.

اگر اتفاقی همچون یک پدیده طبیعی زندگی تان به مخاطره انداخته که از کنترل شما نیز خارج است، به دنبال استراتژی هایی برای کنار آمدن با آن باشید و تنها بر مواردی که قابل کنترل هستند همچون رفتار خود تمرکز کنید.

۳- افکار خود را به چالش بکشید

رهایی از افکار منفی کار آسانی است. اگر تصور می کنید با یک بار تماس تلفنی به محل کارتان و اعلام خبر بیماری، از کار اخراج خواهید شد یا اگر یکی از پروژه های کاری را سر موعود به پایان نرسانید، بی پول و بی مسکن خواهید ماند، بهتر است بدانید که افکار منفی تان اغراق آمیز هستند.

به خاطر داشته باشید که احساسات تان در نگاه عینی شما به حوادث تاثیرگذار هستند. یک قدم به عقب گذاشته و به خوبی آن اتفاق را مورد بررسی قرار دهید. چه شواهدی وجود دارند که نشان دهنده درست بودن اندیشه شما باشند؟ چه شواهدی در دست دارید که دال بر غلط بودن افکارتان هستند؟

۴- برای عکس العمل های تان برنامه زمانی داشته باشید

اینکه به مدت طولانی به مشکلات خود بیاندیشید، کمکی به شما نخواهد کرد. اما تمرکز بر اینکه چگونه می توانید طور دیگری رفتار کنید که به حل مسئله در آینده کمک کنید، بسیار راهگشا خواهد بود.

۲۰ دقیقه زمان تفکر را به برنامه ریزی روزانه اختصاص دهید. در این مدت به خود اجازه دهید که در مورد آن مسئله نگرانی و دلمشغولی داشته باشید و ژرف بیاندیشید.

زمانی که این ۲۰ دقیقه به پایان می رسد، به کار دیگری بپردازید. هنگامی که در خارج از زمان تعیین شده، شروع به اندیشیدن افراطی کردید، به خود یاد آوری کنید که برای این کار زمان خاصی را تعریف کرده اید و باید به آن پایبند باشید.

۵- مهارت های تمرکز حواس را بیاموزید

زمانی که در حال به سر می برید، امکان ندارد به اتفاقات گذشته و نگرانی های آینده بیاندیشید. تمرکز حواس به شما کمک خواهد کرد که تنها در اینجا و اکنون حضور داشته باشید.

همچون آموختن هر مهارت دیگری، تمرکز نیز در طول زمان بدست می آید و سبب کاهش شکل گیری افکار اضافه در فرد می شود. در این باره، کتاب ها، کلاس ها، اَپ ها، ویدئوها و سایر امکانات آموزشی وجود دارند که همگی می توانند راهگشا باشند.

۶- کانال را عوض کنید

اینکه بخواهد با تلقین دائم، تفکر در مورد موضوعی را متوقف کنید، تاثیر معکوسی بر این روند خواهید گذاشت. هر اندازه مغز را بیشتر از اندیشیدن منع کنید، به شکل گیری بیشتر اندیشه در آن کمک خواهید کرد.

با تغییر فعالیتی که انجام می دهید، کانال فکری خود را تغییر دهید. به فعالیت بدنی بپردازید، در مورد موضوع دیگری صحبت کنید و یا خود را با کارهای دیگری که حواس تان را پرت می کنند، مشغول کنید. انجام دادن کار متفاوت دیگری، از ورود افکار منفی در ذهن تان جلوگیری به عمل می آورد.

مغز را آموزش دهید

توجه به راهی که می اندیشید می تواند آگاهی هایی را در مورد افکار منفی تان به شما بدهد. با تمرین کردن نیز می توانید به مغز خود آموزش دهید به گونه دیگری بیاندیشد. چنین تمرین هایی در طول زمان به شکل گیری عادات بهتر انجامیده و عضلات ذهنی را در شما شکل می دهد که مقاومت ذهن تان را افزایش خواهند داد.

منبع: inc
مطالب مرتبط
بدون نظر

ورود