۱۲ حقیقت جالب درباره زبان چینی که احتمالاً از آنها خبر نداشتید

۱۲ حقیقت جالب درباره زبان چینی که احتمالاً از آنها خبر نداشتید

زبان ماندرین چینی (Mandarin) در سراسر جهان توسط بیش از یک میلیارد نفر صحبت می شود که این موضوع آن را به پراستفاده ترین زبان جهان تبدیل کرده است. اما این تنها نکته ی جالب در مورد این زبان پیچیده و پراستفاده نیست و واقعیت های دیگری در مورد این زبان وجود دارد که دانستن آن ها خالی از لطف نخواهد بود. یادگیری زبان ماندرین در عین سادگی گرامر و کلمات به دلیل نداشتن الفبا و تعدد کاراکترها چالش برانگیز است. برای آشنایی بیشتر با این زبان باستانی با ادامه ی متن همراه باشید.

۱- زبان ماندرین یکی از ۶ زبان رسمی سازمان ملل به شمار می آید

un_splash-w700
زبان ماندرین همراه با زبان های انگلیسی، فرانسوی، روسی، عربی و اسپانیایی جزو ۶ زبان رسمی سازمان ملل به شمار می آیند.

۲- کشورهایی که از این زبان استفاده می کنند

Mandarin-Speaking-Countries (1)-w700
جدای از چین، در کشورهای تایوان، اندونزی و سنگاپور نیز از زبان ماندرین استفاده می شود. به طور واضحی بیشترین جمعیت استفاده کننده از زبان ماندرین در کشور چین سکونت دارند زیرا ماندرین زبان رسمی کشور چین است و این کشور نیز بیشترین جمعیت را در جهان دارد. این زبان باستانی از قرن ۱۴ میلادی زبان رسمی این کشور بوده است.

۳- گرامر زبان ماندرین بسیار ساده است

china-language-1-w700
گرامر زبان ماندرین در مقایسه با زبان های فرانسوی و انگیسی اصلا دشوار و پیچیده نیست. در زبان ماندرین نیازی به مشخص کردن جنسیت وجود ندارد و وجه های جمع و مفرد نیز تفاوتی با هم نخواهند داشت. همچنین فعل های آن نیازی به صرف کردن نداشته و زمان های فعلی بسیار دشوار نیستند.

۴- باور نکردنی است اما زبان ماندرین الفبا ندارد

b3b87a43dd94930f38ced9925ef86c9f-w700
زبان ماندرین الفبا ندارد و از نمادهایی که به آن ها کاراکترهای چینی گفته می شود برای رساندن منظور استفاده می کند. این کاراکترها در واقع نمادهایی هستند که قدیمی ترین سیستم نوشتاری جهان به شمار می آیند. در حال حاضر در زبان چینی در حدود ۱۰.۰۰۰ نماد وجود دارد و هر ساله بر تعداد این نمادها افزوده می شود.

۵- یادگیری زبان ماندرین ذهن شما را تقویت خواهد کرد

a549ad36-e137-11e5-98b2-952ea680dc16_1280x720-w700
بر اساس تحقیقات انجام گرفته، افرادی که زبان چینی ماندرین یاد می گیرند از هر دو نیمکره ی مغز خود برای این کار استفاده می کنند، درست برخلاف کسانی که برای یادگیری زبان انگلیسی تنها از نیمکره ی چپ مغز خود کمک می گیرند. برای تشخیص تفاوت بین کلمات چینی به هر دو نیمکره ی مغز نیاز هست زیرا طرز ادا کردن کلمات با معنای متفاوت در این زبان چنان شبیه است که فرد برای تشخیص تفاوت آن ها به همکاری هر دو نیمکره نیاز دارد.

۶- کلمات مربوط به اندازه و مقدار در زبان ماندرین بسیار پیچیده هستند

کلمات خاصی در مورد مقدار و اندازه در زبان چینی ماندرین وجود دارد که برای توصیف مقدار و اندازه ی اسم ها ادا می شوند. برای مثال اگر در این زبان بخواهید بگویید «شش بادکنک» باید از یک کلمه ی خاص به جای عدد ۶ استفاده کنید که با سیستم شمارش در زبان های دیگر کاملاً متفاوت است. به عبارت دیگر برای هر دسته ای از اشیاء و موجودات کلمات شمارشی جدایی وجود دارد که با هم متفاوت هستند.

۷- در زبان چینی یک سیستم نوشتاری رومی نیز وجود دارد

cd3-w700
یک سیستم نوشتاری با الفبای رومی نیز در زبان چینی وجود دارد که به آن «Pinyin» گفته می شود.این شیوه ی نوشتاری در تشخیص تلفظ صداها بسیار مفید است.

۸- زبان ماندرین صوت های پیچیده ای دارد

shishishi-8-104
زبان ماندرین ۴ نوع صوت دارد و به دلیل این تنوع هر کلمه ممکن است ۴ معنای متفاوت داشته باشد که بر اساس صوت ادا شده تشخیص داده می شوند. البته یک صوت پنجم نیز وجود دارد که به دلیل خنثی بودن اغلب به حساب نمی آید. در زبان ماندرین یک شعر معروف با عنوان «施氏食狮史 Shī shì shí shī shǐ» وجود دارد که به معنای «شاعر شیرخور (شیر درنده) در غار» است و ۱۲۰ کاراکتر دارد. جالب این که تمامی این کاراکترها تلفظی یکسان («shi» یا «شی») دارند.

۹- چرا این زبان را ماندرین می نامند

شاید از خود بپرسید که چرا برای زبان چینی اسم «ماندرین» انتخاب شده است. جالب این که بسیاری از چینی ها نیز علت این نامگذاری را نمی دانند. ماندرین در زبان انگلیسی به معنای «مقام رسمی امپراطوری چین» است. این اسم از واژه ی «mandarim» در زبان پرتغالی گرفته شده که از واژه ی «menteri» در زبان مالایی آمده و این واژه نیز به نوبه ی خود از واژه سانسکریت «mantrin» به معنای «وزیر یا مشاور» گرفته شده است.

۱۰- زبان ماندرین یکی از زبان هایی است که سریع ترین رشد را داشته است

مردم زیادی در سراسر جهان برای یادگیری این زبان علاقه نشان داده اند زیرا چین به دومین قدرت اقتصادی برتر جهان و برترین قدرت اقتصادی نیمکره ی شرقی زمین تبدیل شده است و دانستن زبان چینی به کسانی که در حوزه ی تجارت فعالیت دارند بسیار کمک خواهد کرد. از این رو بسیاری از مردم حتی از کشورهای غربی نیز به یادگیری زبان ماندرین روی آورده اند. در ایالات متحده نیز این زبان بعد از زبان اسپانیولی بیشترین متقاضی برای یادگیری را به خود اختصاص داده است.

۱۱- افراد مشهور نیز به زبان ماندرین علاقه نشان می دهند

china-zuckerberg_lins-w700
روز به روز بر تعداد افراد مشهوری که این زبان را یاد می گیرند افزوده می شود. اخیراً نیز مارک زاکربرگ، موسس و مدیر عامل فیسبوک، در حالی که با تعدادی از دانشجویان دانشگاه پکن به زبان چینی صحبت می کند دیده شده است. همچنین کوین رود، نخست وزیر سابق استرالیا و تیموتی گَیتنر، معاونت سابق وزارت خزانه داری ایالات متحده نیز چینی صحبت می کنند که نفر دوم در دانشگاه پکن تحصیل کرده است. حتی شاهزاده ویلیام نیز اخیراً مصاحبه ای به زبان ماندرین انجام داده و به زبان چینی برای شهروندان این کشور سال خوبی را آرزو می کند.

۱۲- زبان ماندرین واقعا عجیب و غریب است

bus_text_direction2-w700
کاراکترهای زبان ماندرین را می توان از راست به چپ، چپ به راست و حتی از بالا به پایین نیز نوشت.

منبع: ohfact
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۴ نظر

ورود

  • پدرام اردیبهشت ۱۹, ۱۳۹۶

    قید «بسیار» با فعلهای مثبت به کار میره. بنابرای جمله «بسیار دشوار نیست» غلطه. درستش اینه: زیاد دشوار نیست یا چندان دشوار نیست.

  • tanya اسفند ۱۵, ۱۳۹۷

    واااااو

  • عصر ماندارین شهریور ۱, ۱۳۹۹

    ممنونم عالی بود
    ما در حال حاظر زبان چینی را بصورت آنلاین آموزش میدهیم
    دوستان علاقمند می تونن به راحتی با جستجوی نام ما «عصر ماندارین» به پیج اینستاگرام ما دسترسی پیدا کنن و شروع به یادگیری این زبان کنن

    • الهام مهر ۱۵, ۱۴۰۱

      سلام الان که اینستاگرام قطعه چکار کنیم