راهنمای هزینه های سفر به مالزی و گردش در این کشور رنگارنگ

راهنمای هزینه های سفر به مالزی و گردش در این کشور رنگارنگ

گر چه مالزی مانند هند باورنکردنی و ماداگاسکار شگفت انگیز، دیار عجایب نیست، اما در چند دهه اخیر، یکی از مقصدهای اصلی گردشگری و همچنین تحصیل ایرانیان در جنوب شرق قاره کهن بوده است و اگر نبود رینگت بالای ۹۰۰ تومان، اکنون شاهد تحصیل ده ها هزار ایرانی در دانشگاه های مطرح و غیر مطرح این کشور بودیم. مالزی اکنون یکی از قطب های گردشگری آسیا بوده و صنعت گردشگری پر رونقی را تجربه می کند.

افرادی که علاقمند هستند تا طبیعت و فرهنگ و جذابیت های رنگارنگ کشورهای این منطقه از جهان را تماشا کنند، مالزی را به عنوان یکی از فرصت های گردشگری هیجانی می دانند که هم برای لوکس گردها و هم برای کوله پشتی گردها، امتیازات فراوانی دارد.

ma9

اگر قصد دارید در ماه های پیش رو به خصوص پس از ایام ماه رمضان، سفر به این کشور اسلامی را در دستور کار قرار دهید، توصیه می کنیم که راهنمای اجمالی که درباره هزینه های سفر به این کشور آسیایی آماده کردیم را ملاحظه کنید و از هم اکنون بر اساس اطلاعاتی که دراین گفتار ارائه کردیم، به برنامه ریزی سفر خود بپردازید.

با مالزی گردی ما همراه باشید.

توصیه های فوری جالب!

اگر قصد سفر به مالزی را دارید، توجه داشته باشید که مقصدهای گردشگری طبیعی، تجاری، تاریخی، فرهنگی و علمی این کشور، همواره توسط مخاطبان درگاه معروف ترپپ ادوایزر مورد بحث و بررسی قرار می گیرد و اکنون صدها مقصد گردشگری این کشور، حتی جاهایی که شاید خود مالایی ها هم از وجود آن خبر نداشته باشند، در این درگاه معرفی شده است.

در واقع، ده ها هزار مالزی گرد حرفه ای و آماتور از سراسر جهان، نظرات و دیدگاه های خود را درباره جاهایی که حتما باید ببینید (MUST SEEN) و کارهایی که بهتر است انجام دهید (THINGS TO DO) را در این درگاه ارائه کرده اند که نکات جالبی برای مالزی گردهای بهاره و تابستان ۲۰۱۷ خواهد داشت.

ma3
بیش از ۱ میلیون پیشنهاد در سایت تریپ ادوایزر برای سفر هیجانی به مالزی در دسترس است

همچنین اگر قصد پیدا کردن همسفر دارید، لونلی پلنتی ها هم می توانند در این زمینه همراه شما باشند و اگر مقصد شما با بعضی از کاربران یکسان است،‌ از فرصت گردشگری دو یا چند نفره نیز استفاده کنید. توجه داشته باشید که با ثبت نام در لونلی پلنت و حضور در گروه مالزی، می توانید از برنامه ها و رویدادهای فرهنگی و هنری و اجتماعی این کشور در شهرهای مختلف نیز آگاه شوید.

حتی اگر برای کوهنوردی و صخره نوردی و دریا نوردی در این کشور ساحلی، نیاز به وسیله ای داشتید، در گروه خرید و فروش مالزی، می توانید جنس های دست دوم خوبی را برای تجربه کردن یک سفر جذاب مقرون به صرفه مشاهده کنید.

اگر اهل گردشگری خودمانی هستید و دوست دارید در این کشوری که به مردمان مهربان و خندان معروف است (اگر اغراق نکرده باشیم!)، از فرصت میزبانی رایگان استفاده کنید، درگاه کوچ سرفینگ این امکان را به شما می دهد تا در خانه یکی از هزاران میزبان رایگان (FREE HOST)، اقامت کنید و این امتیاز خوبی برای کسانیست که برای اولین بار به این کشور سفر می کنند و دوست دارند با یک مالزیایی، پایتخت یا شهرهای دیگر را بازدید کنند.

ma2
سایت کوچ سرفینگ به شما ۱۲ میلیون میزبان رایگان در هزاران شهر دنیا معرفی می کند

در واقع با ثبت نام رایگان در سایت کوچ سرفینگ، شما قادر خواهید بود تا از فرصت اقامت رایگان در خانه یکی از شهروندان این کشور به مدت ۱ یا چند شب (در صورت پذیرش درخواست شما توسط میزبان رایگان)، بهره مند شوید.

ma1
سایت اینترنتیشن

همچنین اگر قصد دارید تا در مدت اقامت خود در این کشور زیبا، در رویدادهای فرهنگی و هنری داخلی و بین المللی آن شرکت کنید و دوست پیدا کرده و با آن ها مالزی گردی کنید، توصیه می کنیم که از خدمات رایگان اینترنیشن استفاده کنید. درگاهی که مهاجران بین المللی در کشورهای مختلف دنیا، قادرند تا با یکدیگر آشنا شده و در ایونت های گوناگون هفتگی و ماهانه شرکت کنند.

البته اگر قصد سفر به مالزی به صورت شخصی و بدون تور را دارید و می خواهید به جای اقامت در هتل، در خانه شهروندان مالزی در شهرهای مختلف اقامت کنید، درگاه AIRBNB انتخاب خوبی خواهد بود که به شما امکان اقامت در خانه های مالزیایی ها را در قیمت های مختلف فراهم می کند.

ma4
سایت AIRBNB

این یک فرصت ایده آل برای کسانی است که دوست دارند تا با فرهنگ و سبک زندگی و نحوه غذا خوردن و غذا درست کردن مالزیایی ها از نزدیک آشنا شوند. البته اقامت کوچ سرفینیگ و ایر بی ان بی، فواید و معایب خاص خود را دارد که باید به آن توجه داشت.

MA5
۶ هزار فرصت اقامتی مقرون به صرفه را از طریق بوکینگ دات کام در مالزی بررسی کنید

اگر قصد رزرو هتل در این کشور را دارید، می توانید در صورتی که کارت اعتباری ارزی دارید، از خدمات BOOKING  استفاده کنید که در برخی از ماه های سال، تخفیف های خیلی خوبی را در اختیار گردشگران قرار می دهد. همچنین می توانید قبل از رزرو اتاق،‌ از نظرات دیگر کاربران استفاده کنند نیز بهره ببرید که سرویسی فوق العاده است.

به هر حال، استفاده از این درگاه ها سبب خواهد شد تا هم سفر شما ارزان بشود و هم در این کشور چند فرهنگی و بین المللی، از فرصت های گردشگری جذاب و هیجانی با گردشگران سایر کشورهای دنیا بهره مند شوید.

به هر حال در عصر هزاره سوم، گردشگری دیجیتالی، نقش مهمی در صنعت گردشگری داشته و بدون دنیای اپ و درگاه های مطرح گردشگری، سفر به مناطق مختلف دنیا، آنطور که شایسته و بایسته است، امکان پذیر نخواهد بود.

سفر به کوالالامپور

ma11

نخستین مقصد ایرانیان در این کشور زیبا، پایتخت بزرگ این کشور است که یکی از مدرن ترین پایتخت های قاره کهن به شمار می رود. دفتر بسیاری از شرکت های مطرح بین المللی در قاره آسیا، در کوالالامپور قرار دارد و برای فوتبال دوستان نیز، یکی از شهرهای مهم دنیا است که به دلیل قرار گیری مقر کنفدراسیون فوتبال آسیا در این شهر، معمولا مقصد فوتبالیست های مطرح ایرانی در چند دهه اخیر شده است.

پایتخت بزرگ و رنگارنگ  مالزی، یکی از مقصدهای جذاب گردشگری در آسیا به شمار می رود و به دلیل آسمان خراش های بلند (مانند پتروناس) و فضای شهری مدرن با شمایل سرسبز همیشه بارانی، جذابیت های زیادی برای گردشگران از ۵ قاره جهان دارد. شهری نزدیک خط استوا که همچون بندر همیشه بهار ایران (چابهار)، همواره قیافه ای دوست داشتنی دارد و معمولا می توانید با یک نوع لباس در طول سال در آن تردد کنید.

ma12

نه خبری از سرمای سوزان است و نه گرمای کشنده. مراکز خرید معروف و بزرگش که بعضا نصف روز زمان می خواهد تا فقط WINDOW SHOPPING کنید!، بخشی از فرصت های گردشگری کوالالامپور گردی را تشکیل می دهد. پارک آبی معروف سان وی لاگون، از جمله مقصدهایی است که معمولا گردشگران ایرانی را به سمت خود می کشاند.

MA6

برای سفر به این شهر، این درگاه را در نظر داشته باشید که اطلاعات خوبی را در اختیار گردشگران قرار می دهد. از ۱۰ جایی که حتما باید ببینید تا معرفی تورهای گردشگری شهری و بیرون شهر و حتی جاهایی که بهتر است گردشگری ورزشی و هنری داشته باشید، در این درگاه در اختیار گردشگران هیجانی قرار دارد.

ma7

همچنین درگاه کوالالامپور شگفت انگیز نیز برای تجربه سفری به یادماندنی برای گردشگران، اطلاعات خوبی را در اختیار شما قرار می دهد که با اندکی صبر و دقت، می توان به اطلاعات خوبی برای گردشگری شاد، دست یافت.

مدارک مورد نیاز قبل از سفر

برای سفر به مالزی، نیازمند گذرنامه هستید. بعضی ها تنها چند روز قبل از سفر، یادشان می آید که گذرنامه آنها کمتر از ۶ ماه اعتبار دارد و باید در اسرع وقت آن را تمدید کنند. حال اگر چند روز تعطیلی هم در روزهای آینده پیش روی باشد که دریافت یک گذرنامه جدید، شاید ۱ هفته هم به طول بیانجامد.

هزینه های دریافت گذرنامه به این شرح است:

  • مبلغ ۱۰ هزار ریال برای دریافت شناسه.
  • مبلغ ۳۷۵ هزار ریال بابت حساب شهرداری جهت عوارض
  • مبلغ ۷۵۰ هزار ریال به حساب خزانه داری استان بابت تعرفه صدور.
  • مبلغ ۲۹۳ هزار ریال خدمات دفاتر پلیس +۱۰ و هزینه پست گذرنامه به آدرس متقاضی در شهر محل سکونت.

حدود صد هزار و خورده ای،‌ هزینه دریافت گذرنامه کسانی است که ممنوعیتی برای خروج از کشور ندارند. توجه داشته باشید که اکنون ایرانیان می توانند بدون دریافت روادید، به مالزی سفر کنند و به محض ورود، مهر روادید ۱۴ روزه در گذرنامه آن ها ثبت می شود. این موضوع قبلا چند ماه بود که به چند هفته کاهش یافت.

روش های سفر به مالزی

اگر عاشق سفر دریایی چند هفته یا چند ماه هستید، باید از مناطق جنوبی کشور به سمت مسقط عمان یا دبی رفته و اگر کشتی دریایی و سفری گیرتان آمد، با آن به بنادر مالزی بروید که معمولا این نوع سفر از دستور کار اکثریت قریب به اتفاق ایرانیان خارج می شود.

مقوله بعدی که باید در نظر داشته باشید این است که سفر به مالزی، حداقل ۱—۲ روز آن جهت انجام تشریفات فرودگاهی در مبدا و مقصد و همچنین مدت پرواز از تهران به کوالامپور و بالعکس که بیش از ۸ ساعت است، تلف می شود و باید این مدت را در طول سفر خود در نظر داشته باشید.

تورهایی که از ایران به مقصد مالزی می روند، تورهای مخصوص پایتخت یا تورهای اصطلاحا ترکیبی هستند. مثل تورهایی که شما را به استانبول و آنتالیا در ترکیه یا تفلیس و باتومی در گرجستان می برد. برای کسانی که خواهان بازدید از شهرهای مختلف این کشور هستند، تورهای ترکیبی توصیه می شود.

استفاده از تورهای ترکیبی معمولا هزینه تمام شده سفر شما را به نسبت سفر فردی و تک به تک به شهرهای مختلف کاهش می دهد. پنانگ یا لنکاوی، معمولا مقصدهای گردشگری است که ایرانیان علاوه بر کوالامپور در نظر دارند. تورهای مخصوص پایتخت، معمولا هفت روز یا کمی بیشتر است.

ma21

قیمت هم با توجه به محل استقرار هتل و زمانی که سفر می کنید، متفاوت خواهد بود. معمولا کمترین رقمی که برای تورهای مالزی مشاهده می کنیم، ۱۵ میلیون ریال و سقف آن گاهی تا ۵۰ میلیون ریال نیز می رسد.

در تورهای ترکیبی که مدت آن حداقل ۸ روز است، شهرهای مختلف در نظر گرفته می شود و بسته سفر، ترکیبی از شهرهای مختلف با هتل های گوناگون است. برخی از تورها در مراکز استان ها، برای ۴ شب اقامت در پایتخت مالزی و ۳ شب در لنکاوی، مبلغی بین ۳۰ میلیون تا ۷۰ میلیون ریال دریافت می کنند.

البته بر اساس توصیه های فوری که در ابتدای گفتار ارائه شد، به راحتی می توانید این مبلغ را به نصف کاهش دهید و اصلا غیر  ممکن نیست.

هزینه های سفر با هواپیما

نرخ بلیط هواپیما، همواره تغییر می کند و بستگی به ترافیک سفر و نوع فصل و رویدادهایی که در پیش است، خطوط هوایی، قیمت های مختلفی را ارائه می کنند. باید توجه داشت که هزینه ایر لاین ها اگر چند هفته زودتر خریداری شود، قیمت بهتری را در اختیار شما قرار می دهد. همچنین اگر پرواز چارتر پیدا کنید که وضعیت فرق  می کند.

ma8

برخی از ایرلاین هایی که از طریق سایت آن ها نسبت به خرید بلیط اقدام می کنید، قیمت های جالبی را در اختیار شما قرار می دهد که گاهی تا ۵۰ درصد تخفیف را شامل می شود. برای کسب اطلاعات بیشتر به اسکای اسکنر مراجعه کنید که ۱۷ سال است که خدمات گردشگری ارزان را در اختیار گردشگران قرار می دهد.

سفر هوایی با کوالالامپور از تهران، مشهد، اصفهان، شیراز، تبریز و اصفهان امکان پذیر خواهد بود که قیمت بلیط رفت و برگشت، معمولا بین ۳۵۰ تا ۱۲۰۰ دلار با توجه به نوع ایر لاین، متفاوت است.

سفر زمینی به مالزی

شاید باورش هم سخت باشید که کسی، قصد سفر زمینی به مالزی از مراکز استان های کشور را داشته باشد. اما باید توجه کنید که این کار غیر ممکن نیست و اتفاقا تجربه فوق العاده ای خواهد بود. برای اینکه از تهران یا یکی از مراکز استان های کشور، به صورت زمینی به مالزی بروید، اول باید به مرز دوغارون در افغانستان یا مرز میرجاوه در پاکستان بروید.

در آنجا پس از اخذ روادید ورود به افغانستان یا پاکستان، باید از یکی از این دو کشور عبور کرده و وارد هندوستان شوید، سپس بنگلادش و تبت در مسیر شما خواهد بود که پس از گذشت چند هفته، وارد تایلند می شوید. از تایلند هم می توانید با کشتی یا زمینی، وارد مالزی شوید.

اگر قصد تجربه هیجان انگیز راحت تر دارید، از ایران تا هند را هوایی طی کرده و از هندوستان تا پایتخت مالزی را با دوچرخه با کوله پشتی (backpacking) طی کنید. قطعا تصاویر و خاطراتی که در طول مسیر برای شما ایجاد می شود، خاطره انگیز و فراموش نشدنی خواهد بود و ما از تصاویری که این گونه دریافت می کنید، برای انتشار در روزیاتو استقبال می کنیم!

واحد پول مالزی

ma10

یکی از واحدهای پول شناخته شده برای ایرانیان در خارج از کشور، همچون درهم امارات و کرون سوئد و یورو اروپا و دلار آمریکا و یوان چین، همین رینگت مالزی است که با نماد RM شناخته می شود. هر رینگ مالزی در بهار ۹۶، زیر ۹۰۰ تومان خرید و فروش می شود و به نظر می رسد که در تابستان نیز با اندکی افزایش روبرو شود.

در مالزی، اسکناس های ۱ رینگتی (آبی رنگ)، ۵ رینگتی (سبز رنگ)، ۱۰ رینگتی (قرمز رنگ) و ۵۰ رینگتی (فیروزه ای) در دسترس است. البته اسکناس ۱۰۰ رینگتی که رنگ بنفش هم دارد در اختیار شما خواهد بود که برای حمل آسان و کم حجم تر پول خود در این کشور، بد نیست که تعدادی اسکناس ۱۰۰ رینگتی نیز داشته باشید.

اما بدانید که هر برگ آن، تقریبا معادل یک برگ چک پول ۱ میلیون ریالی خودمان است.

۱ رینگت مالزی، برابر با ۱۰۰ SEN است. همچون ۱ دلار آمریکا که معادل ۱۰۰ سنت است. سکه های مالزی نیز بین ۵ و ۱۰ و ۲۰ و ۵۰ هستند و در سفر به این کشور، حتما به سکه های مختلف نیاز خواهید داشت و بد نیست که اگر از صرافی های داخل کشور، مقداری سکه نیز خرید کنید.

اما توجه کنید که معمولا صرافی ها، از خرید سکه ها، خودداری می کنند.

سطح قیمت ها در مالزی با وجود افزایش نرخ ارز در ایران (رینگ حدود ۹۰۰ تا ۱۰۰۰ تومان)، تقریبا شبیه تهران و کمی ارزان تر از مراکز استان های کشور است. البته در نقاط مختلف آن مانند CHINA TOWN‌ (محله چینی ها) می توانید غذاها و لباس های ارزان تری به نسبت مرکز شهر و پاساژ های لوکس چند طبقه، پیدا کنید.

البته حمل و نقل در مالزی و اجاره ماشین و بنزین، به مراتب از تهران گران تر است و این موضوع را در برنامه ریزی هزینه های خود در نظر داشته باشید. برای همین، گروهی سفر کردن در این کشور به مراتب مقرون به صرفه تر از سفر انفرادی خواهد بود.

هزینه های حمل و نقل در کوالالامپور

ma13

پایتخت مدرن این کشور، یکی از بهترین سیستم های حمل و نقل عمومی دارد و شما می توانید از مترو، اتوبوس، تاکسی و مونوریل استفاده کنید. ترافیک خسته کننده در کوالالامپور، همچون پکن و شانگهای و دبی و استانبول، بعضا دیده می شود. به همین خاطر، همواره از RECEPTION‌ هتل نسبت به زمان های پیک ترافیک اتوبان ها و خیابان های پایتخت مطلع شوید و از مترو یا اتوبوس استفاده کنید.

ma22

در پایتخت، می  توانید بلیط الکترونیکی به نام مای رپید (MY RAPID) خریداری کرده و مانند تهران، در مترو و BRT از آن استفاده کنید. البته خطوط مالزی را LRT می گویند. این کارت معمولا ۲۰ رینگت قیمت دارد و در زمان خرید، ۵ رینگت هم شارژ دارد و می توانید چند بار از سیستم حمل و نقل عمومی استفاده کنید.

ma14

البته بلیط TOUCH’N GO CARD هم قابل استفاده است که برای ورود به منطقه حمل و نقل کلانگ ولی (KLANG VALLEY)‌ می توان بهره برد. هزینه خرید این بلیط نیز معمولا ۱۰ رینگت است که تا ۵۰۰ رینگت قابل شارژ خواهد بود.

ma24

  • بلیط اتوبوس در کوالالامپور حدود ۴ رینگت است.
  • خطوط ریلی در کوالالامپور حدود ۲ رینگت.
  • هزینه تاکسی در پایتخت بین ۴ تا ۸ رینگت است.
  • هزینه ۱ لیتر بنزین در کوالالامپور هم حدود ۲ تا ۳ رینگت است.

سیستم حمل و نقل عمومی پایتخت

ma15

بخشی از هزینه های شما در طول سفر به مالزی، مربوط به هزینه های استفاده از حمل و نقل عمومی است. شبکه ریلی کوالالامپور، اشکال متفاوتی دارد که پر استفاده ترین آن همچون تهران، خطوط LRTMRT است. این سیستم دارای ۵ خط بوده که با فاصله ۲ دقیقه ای حرکت می کنند و روی پایه های مرتفع بتنی قرار دارند.

MA25
درگاه شرکت ارائه دهنده خدمات MRT در کوالالامپور

برای کسانی که دوست دارند گردشگری هیجانی را در کوالالامپور تجربه کنند، مونوریل گردی توصیه می شود.

ma23

هزینه ام آر تی و مونوریل کم است و همانطور که در بالا گفتیم، می توان از مای رپید یا بلیت های کاغذی نیز برای خرید استفاده کرد. همچون اکثر نقاط دنیا، دستگاه های خودپرداز، برای خرید انواع و اقسام کارت ها در دسترس است. استفاده از آن ها با زبان های مختلف نیز در اختیار شما خواهد بود.

ma16

خطوط KTM در مالزی نیز ۲ خط است که از منطقه مرکزی شهر به سمت بخش های مختلف شهر حرکت می کند. از این خط می توان به مناطقی مانند غار جذاب و دیدنی باتو کوالامپور بروید. این خطوط چون استفاده کمتری دارد، در فواصل ۱۰ تا ۲۰ دقیقه حرکت می کند و به همین خاطر، برنامه زمان بندی آن را باید در نظر داشته باشید.

MA26

خطوط ERL نیز بین ایستگاه مرکزی KL CENTRAL و فرودگاه بین المللی کوالالامپور استفاده می شود. هزینه بلیت تک سفره این خطوط، بسته به استفاده از هر لاین، بین ۲۰ تا ۶۰ رینگت است و بین ۳۰ دقیقه تا ۵۰ دقیقه نیز به طول خواهد انجامید.

اتوبوس گردی در مالزی

اگر خواهان اتوبوس سواری در این کشور هستید، باید توجه داشته باشید که دو شرکت مترو باس و رپید کی ال، خدمات حمل و نقل اتوبوس را در این کشور بر عهده دارند. برای خرید بلیط اتوبوس های زیر، به این درگاه مراجعه کنید.

ma27

  • برای گردشگری در مرکز شهر کوالالامپور از اتوبوس BAS BANDAR استفاده کنید که ۱ رینگت است.
  • برای گردشگری تا حومه کوالالامپور، از اتوبوس BAS UTAMA استفاده کنید که حدود ۳ رینگت است.
  • برای گردشگری در حومه کوالالامپور و مناطق اطراف از BAS TEMPTAN استفاده کنید که ۱ رینگت است.
  • اتوبوس های سریع السیر مرکز تا حومه پایتخت نیز BAS EKSPRESS نام دارد که ۴ رینگت است.

ma28

گاهی اوقات می توان با اتوبوس های GO-KL CITY به رایگان در مرکز شهر مالزی تردد کنید. مسیرهای چهارگانه دایره ای شکل تعبیه شده این فرصت را به شما می دهد تا همچون بارسلونا که به دو خط آبی و قرمز تقسیم بندی شده است، کل شهر را به سرعت ببینید.

برج کوالالامپور، ایستگاه ویلی کی ال سنترال و موزه ملی و البته میدان مردکا، از جمله مقصدهایی است که می توان با این اتوبوس گردی در اختیار داشت. در زمان های عادی، هر یک ربع یک بار حرکت می کنند.

ma19

البته اتوبوس های دو طبقه لندنی شکل نیز که مخصوص توریست ها است در کوالالامپور دیده می شود. اتوبوس های: HOP OFF- HOP ON از جمله فرصت های حمل و نقل برای توریست ها بوده که به زبان های مختلف و سیستم تهویه مطبوع خوب، گردش شهری جذابی را برایتان به ارمغان می آورد.WIFI  رایگان و دریافت اطلاعات گردشگری به زبان های مختلف، از جمله خدمات این اتوبوس ها است.

هزینه استفاده از اتوبوس ها بین ۴۰ تا ۷۰ رینگت است و کودکان نیز می توانند به رایگان از آن استفاده کنند.

تاکسی در مالزی

ma29

تاکسی معمولا وسیله ای است که همیشه به کار گردشگر نمی آید. چرا که سیستم های حمل و نقل عمومی مانند مترو و اتوبوس و مونور ریل، در هر ساعت شبانه روز با قیمت های مقرون به صرفه، در خدمت گردشگران شهری هستند.

اما زمان هایی که حتما نیاز به استفاده از تاکسی است، ماشین های زرد و قرمز، شما را به مقصدهای مختلفی منتقل می کنند. هزینه ورودی معمولا ۳ رینگت است و به ازای هر کیلومتر، حدود ۲ رینگت به آن اضافه می شود. یعنی اگر ۴ کیلومتر را طی کنید باید بین ۷ تا ۹ رینگت پرداخت کنید. همچنین برای مسافت های ۱۵ تا ۲۰ کیلومتر نیز حدود ۳۰ رینگت دریافت می شود.

ma30

  • همچون تهران و مراکز استان ها، از ساعت ۱۲ شب تا ۶ صبح، به کرایه تاکسی ها بین ۲۰ تا ۵۰ درصد بستگی به شهر، افزوده می شود.
  • تاکسی های آبی کوالالامپور جدیدا به سیستم حمل و نقل عمومی اضافه شده و هزینه ورودی آن حدود ۶ رینگت است.
  • اگر سوار تاکسی شدید، به اطلاعات جغرافیایی راننده اکتفا نکنید و با GOOGLE MAP و GPS‌ موبایل هوشمند خود، مقصد را به راننده نشان دهید.

ma31

متوسط هزینه های اقامت در کوالالامپور

ma17

  • هتل ۱ ستاره: بین ۴۰ تا ۸۵ رینگت
  • هتل ۲ ستاره: بین ۴۰ تا ۱۳۰ رینگت
  • هتل ۳ ستاره: بین ۵۵ تا ۲۵۰ رینگت
  • هتل ۴ ستاره: بین ۱۰۰ تا ۶۰۰ رینگت
  • هتل ۵ ستاره: از ۲۰۰ رینگت در مناطق حومه شهر آغاز و بعضا تا شبی یکهزار رینگت در هتل های خیلی مجلل را در بر می گیرد.

البته هزینه های اقامت در هتل، به فاکتورهای مختلفی از جمله خدمات پذیرایی، هتلینگ، ستاره هتل و محل قرار گیری و ایام سال، متفاوت خواهد بود برای کسب اطلاعات بیشتر، به بخش هتل های مالزی سایت های  معروف مانند اگودا و HOTEL مراجعه کنید. بیش از ۱۰۰ هتل آپارتمان و هزاران خانه قابل اجاره در این شهر در دسترس شما خواهد بود.

قیمتی تقریبی خوراکی ها

ma32
تصویر مراکز خرید در برج های پتروناس مالزی

قیمت خوراکی ها هم مانند هتل و بلیط هواپیما و تاکسی و اتوبوس، هر ساله تغییر می کند. اما میانگین قیمت تا چند ماه آینده به شرح زیر است:

توجه داشته باشید که رستوران های لوکس و معمولی و فست فودها و کافه ها و فود کورت ها در مالزی، طیف متنوعی از فرصت های خرید خوراکی را در اختیار شما قرار می دهد.

  • رستوران های ارزان قیمت برای صرف یک غذای معمولی بین ۸ تا ۲۰ رینگت .
  • رستوران های متوسط برای هر وعده غذا: حدود ۵۰ تا ۱۰۰ رینگت.
  • صرف یک وعده غذا در رستورانی لوکس از ۶۰ رینگت تا ۳۰۰ رینگت خواهد بود.
  • فست فودهای زنجیره ای مانند برگر کینگ و مک دونالد، کوچک ترین وعده غذایی خود را بین ۱۰ تا ۱۵ رینگت ارائه می کنند.
  • هر بسته نان ۵۰۰ گرمی بین ۱ تا ۲ رینگت قیمت خواهد داشت.
  • هر ۱ لیتر شیر کم چرب بستگی به نوع برند، بین ۲ تا ۴ رینگت خواهد بود.
  • برج سفید هر کیلو ۶ رینگت است.
  • یک کیلو جوجه کباب نیز بین ۱۰ تا ۱۵ رینگت در مناطق مختلف شهری در دسترس است.
  • هر بسته تخم مرغ ۱۲ عددی، حدود ۶ رینگت است.
  • یک بطری آب ۱ لیتری نیز حدود ۳ رینگت است. البته آب گاز دار و طعم دار نیز تا ۵ رینگت عرضه می شود.

مالزی، یکی از تولیدکنندگان محصولات کشاورزی در آسیا است و البته نباید انتظار داشته باشید که قیمت خرید میوه و سبزیجات خیلی پایین باشد. متوسط قیمت ها برای اقلام مهم میوه به شرح زیر است:

  • یک کیلو گوجه فرنگی در فروشگاه های بزرگ: بین ۴ تا ۶ رینگت
  • یک کیلو پیاز: بین ۳ تا ۵ رینگت
  • یک کیلو سیب زمینی: بین ۳ تا ۵ رینگت
  • یک کیلو کاهو: بین ۴ تا ۶ رینگت
  • یک کیلو سیب: بین ۷ تا ۱۲ رینگت
  • یک کیلو موز: بین ۴ تا ۶ رینگت
  • یک کیلو پرتقال: بین ۸ تا ۱۲ رینگت

هزینه های تفریح در مالزی

ma18

نایت لایف مالزی با گردشگری در روز، قیمت ها و فرصت های گردشگری و تفریح مختلفی را در اختیار مسافران قرار می دهد. برای آشنایی علاقمندان به سفر مالزی، نرخ حدودی برخی از مقصدهای گردشگری کوالالامپور در این جا ارائه شده است:

ma33

سوغات مالزی

ma34

هر کشوری، سوغات مخصوص به خود را دارد و مالزی هم بر خلاف تصور عموم، سوغات خاص خود را داشته که می توان برای دوست و آشنا به ارمغان آورد. باجو کبایا که لباس سنتی رنگارنگ بانوان مالزی است، یکی از تحفه هایی هست که میتوان از سرزمین گرم و رنگارنگ مالزی به کشور آورد. ظروف فلزی و انواع دست بافت های رنگارنگ خاص این کشور، از جمله دیگر سوغات این کشور است که در مناطق خارج از مرکز، بیشتر مشاهده می شود.

کروگسنگ که نوعی سنجاق سینه است در کنار ظروف شیشه ای کار شده و سفال های لایو سایونگ، از جمله دیگر سوغاتی است که می توان در مغازه های مالزی مشاهده کرد. توجه داشته باشید که قیمت پوشاک برند و حتی غیر برند در مالزی و برخی از نقاط شهر کوالالامپور، بعضا تا ۴۰ درصد کم تر از نمونه مشابه در بازارهای مراکز استان به خصوص تهران است.

تلفن همراه

ma35

در مالزی، ۴ اپراتور فعال تلفن همراه وجود دارد که از آن می توان به maxis, CELCOM, DIGI و U MOBILE‌ اشاره کرد. سیم کارت های سلکام، xpax نام دارد و آنتن دهی خوبی در شهرهای این کشور دارد. معمولا با پرداخت ۴۰ رینگت، می توان این سیم کارت را تهیه کرد. معمولا در فعال سازی اولیه، می توان ۵۰ مگابایت اینترنت رایگان در اختیار داشت.

سیم کارت های ماکسیز نیز که HOTLINK‌ نام دارد، نرخ مکالمه پایین تری به نسبت ایکس پاس داشته و در فرودگاه ها و مراکز عمده خرید، در دسترس است. حتی با ۱۰ رینگت نیز می توان این سیم کارت را خریداری کرد. برای ۵ روز ، اعتباری حدود ۵ رینگت داشته و روزانه ۱۰۰ مگابایت اینترنت رایگان تا ۳ روز در اختیار شما قرار می دهد.

توصیه های مالزی گردی

این گفتار، به معرفی مقصدهای گردشگری در شهرهای مختلف مالزی اختصاص نداشت و تلاش کردیم تا راهنمای نسبتا خوبی درباره ساختار هزینه های حمل و نقل و خورد و خوراک و اقامت در اختیار مسافران مالزی قرار دهیم. با توجه به اینکه در معرفی مکان ها و برندها، لینک ارائه شده است، تلاش کنید تا همواره اطلاعات دقیق را با مراجعه به درگاه های معرفی شده کسب کنید.

ma36

در سفر به مالزی، نکات ۱۰ گانه زیر مطلوب است:

۱- حتی الامکان اگر قصد سفر انفرادی به این کشور را دارید، توصیه های مهم و فوری ارائه شده در ابتدای گفتار را در نظر داشته باشید.

۲- مالزی کشوری بین المللی است. همچون ایتالیا، مراقب کیف پول خود باشید.

۳- مالزی کشوری امن است. اما حتی الامکان در ترددهای شبانه، چند نفره تردد کنید.

۴- اگر به گذرنامه خود نیاز ندارید، آن را داخل صندوق امانات هتل محل اقامت قرار دهید و رسید دریافت کنید.

۵- حتی الامکان، عکس صفحه اول گذرنامه و روادید و کارت هتل را در موبایل خود در اختیار داشته باشید.

۶- اگر به صورت گروهی سفر می کنید، خرید ورودیه محل های گردشگری معروف مالزی، تخفیف های خوبی به گردشگران می دهد.

۷- امار بزهکاری مانند کیف قاپی، فروش و پخش مواد مخدر در این کشور و حتی حملات فیزیکی به گردشگران در یک دهه اخیر روند صعودی نشان می دهد. به همین خاطر، از تردد به مناطق کمتر شناخته شده خودداری کنید.

۸- تفاوت ساعت مالزی با ایران حدود ۲۱۰ دقیقه است و از ایران جلو تر بوده و ساعت ۶ عصر ایران، حدود ۹:۳۰  عصر مالزی خواهد بود.

۹- در سفر به مناطق جنگلی، مراقب ماکاک ها که نوعی میمون کوچک است و کیف قاپی زیادی دارد، باشید. همچنین انواع زالوها و مارها در این کشور گرمسیری، زمینه بروز بیماری های مختلفی را می تواند برای گروه های مختلف سنی به خصوص کودکان به ارمغان آورد.

۱۰- جشنواره های متعدد و جذاب مالزی، در تاریخ های مختلف برگزار می شود که جشن سال نو چینی ها (۹ تا ۲۳ بهمن) جشن تاپیوسام ( ۲۱ بهمن) و جشنواره بالن (۲۰ تا ۲۲ اسفند) از آن جمله است.

پر طرفدار ترین ماه های سفر به مالزی، اردیبهشت تا مرداد است و البته دی و بهمن نیز به دلیل تعطیلات ژانویه، با استقبال جهانی مواجه می شود. اسفند و فروردین و مهر، معمولا از ماه های کم گردشگر مالزی بوده که میزان بارندگی زیادی هم دارد.

برای آگاهی از فرصت های رزرو بلیط هتل و هواپیما، همواره به سایت زورق و پین تا پین مراجعه کنید.

دنیای سفر و آرمان سفر نیز جدید ترین خبرها از جهان گردشگری ایران و سایر کشور ها را در اختیار شما قرار می دهد.

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
یک نظر

ورود

  • فاطمه اردیبهشت ۲۱, ۱۳۹۶

    از نحوه اطلاع رسانی شما خیلی خوشم اومد ممنون و تشکر .