۶ نشانه آشکار و هشدار دهنده که از «فرسودگی شغلی» شما خبر می دهند

آیا در محل کارتان تنها می سوزید و می سازید؟

۶ نشانه آشکار و هشدار دهنده که از «فرسودگی شغلی» شما خبر می دهند

برخی مواقع نشانه های بسیار آشکاری در زندگی شغلی ما وجود دارند که آنها را نادیده می گیریم. «فرسودگی شغلی» یکی از آنهاست که به دلایلی چون، مسائل مالی، وضعیت نامناسب بازار کار، خانواده و سایر عوامل، کوچک شمرده می شوند. اما با افزایش این نشانه ها و به طول انجامیدن این پدیده، مشکلات عدیده ای برای فرد به وجود خواهند آمد و حتی سلامت وی را نیز به خطر خواهند انداخت.

اگرچه داشتن یک شغل آرمانی چیزی است که تنها درصد کمی از مردم جهان فرصت دست یافتن به آن را می یابند با این حال، بعید و دور از دهن نیست. دستیابی به چنین مشاغلی، خطر کردن های فراوانی را به همراه دارد که همه انسان ها، شجاعت کافی برای انجام آن را ندارند و به همین دلیل نیز برای دیگران کار می کنند و گاه با امر و نهی ها و درخواست های غیرمنطقی آنها نیز مواجه می شوند.

گاهی جمیعی از عوامل سبب عدم رضایت کامل در زندگی شغلی و فشارهای فراوان می شود که موجبات خستگی افراد را به همراه خواهند داشت. نشانه هایی را که در ادامه برای تان برخواهیم شمرد، از بارزترین زنگ خطرهای و هشدارهایی محسوب می شوند که خبر از «فرسودگی در کار» را به شما می دهند. این موارد را مرور می کنیم:

۱- نصف شب با افکار آشفته و ضربان شدید قلب از خواب برمی خیزید

اگر با فشار کاری فراوان مواجه هستید و اگر برای به پایان رساندن یک پروژه، بیش از توانمندی های یک انسان از شما انتظار می رود باید در صدد برطرف کردن آن برآیید. به عنوان مثال بررسی کنید که آیا امکان دارد تا زمان به پایان رسیدن، آن پروژه، جلسات کاری کمتری داشته باشید؟ آیا امکان گرفتن کمک از سایر اعضای گروه وجود دارد؟ پاسخ به چنین سئوال هایی و پیدا کردن راه حل برای آنها، از میزان اضطراب شما خواهد کاست. اگر چنین اضطراب هایی ادامه دار شوند سبب خواهند شد که به سرعت، فرسودگی شغلی گریبانگیر شما نیز بشود.

۲- همواره حالت واکنشی از خود نشان می دهید

اگر دائم در حالت واکشنی قرار دارید، علامت واضحی است که نشان می دهد در اولیت بندی ها، دچار مشکل هستید. زمانی که اولیت بندی صحیحی انجام نداده باشید، با به پایان رسیدن زمان ارائه پروژه ها، تمام برنامه های تان با هم برخورد پیدا می کنند. زمانی که می خواهید به یک درخواست شغلی، بله بگویید، باید حتما در مورد آن به خوبی فکر کنید چرا که گاهی بهتر است با گفتن یک نه و آن هم سریع، از انجام مسئولیت غیرممکنی ممانعت به عمل آورید.

زمان هایی که مسئولیت های کاری بیش از اندازه ای را متقبل می شوید، مستعد تحریک پذیری بیشتری خواهید بود و این احتمال وجود دارد که در آینده، دچار فرسودگی شغلی شوید.

 3

۳- مدام نگران آینده هستید

زمانیکه دائم نگران آینده هستید، لذت بردن از حال را از دست می دهید. این نگرانی سبب خواهد شد که توانایی اندیشیدن موثر و انرژی فراوانی را از دست بدهید. بهتر است برخی از تمرین ها همچون مدیتیشن را برای تقویت ذهن خود انجام دهید و آن را به عادتی روزانه تبدیل کنید. با این کار فرصت زندگی در اکنون را پیدا خواهید کرد و از آنچه شاید در آینده اتفاق بیافتد، فاصله می گیرید.

۴- بسیار تحریک پذیر شده اید و خیلی زود عصبانی می شوید

اگر اخیرا بسیار تحریک پذیر شده اید و بر سر کوچک ترین مسئله ای عصبانی می شوید و بسیار انتقادگرایانه با اعضای گروهی که با آنها همکاری می کنید، نیز برخورد می کنید، این امکان وجود دارد که دچار فرسودگی شغلی شده باشید. در واقع در کنار تمرکز و میزان خلاقیت تان، صبر و شکیبایی خود را نیز از دست داده اید.

6

۵- هفته هاست که کمتر از پنج ساعت در شبانه روز خوابیده اید

اگر صبح ها بعد از خواب نه چندان کافی، با تپش قلب بلند می شوید و نگران به پایان رساندن پروژه ای هستید که به شما واگذار شده و این روند مدت هاست که ادامه دارد، باید بدانید که مستعد «فرسودگی در شغل» خود قرار گرفته اید.

خوابیدن بخش مهمی از زندگی افراد به شمار می آید و اگرچه برخی کمتر از بقیه به خوابیدن نیاز دارند با این حال نمی توان از این روند چشم پوشی کرد. در چنین زمان هایی باید به بررسی مجدد مسائل کاری خود پرداخته و دوباره اولیت بندی های تازه ای را انجام دهید.

۶- فراموش کرده اید که خوش گذراندن و شاد بودن به چه معناست

هفته ها و ماه های اخیر را به خاطر آورید. اگر به انجام رساندن تمام پروژه های مرتبط با کارتان سبب شده که هیچ لذتی در زندگی برای تان به وجود نیامده باشد، این امکان وجود دارد که تحت تاثیر پدیده «فرسودگی شغلی» قرار گرفته باشید. البته درست است که کار کردن همیشه با تفریح و شادی همراه نیست اما لااقل باید اندکی لذت را برای تان به همراه داشته باشد. اگر در کار شما چنین لذتی اصلا وجود ندارد، به دنبال دلیل آن بگردید و در صدد تغییر در این وضعیت برآیید.

با در نظر گرفتن شش موردی که برشمرده شد، می توانید از ایجاد «فرسودگی شغلی» پرهیز به عمل آورده و با حضور در زمان حال، از زندگی سالم و شاد لذت بیشتری ببرید.

منبع: inc
دیجیاتو
بدون نظر

ورود