۱۶ نکته کلیدی که دانستن آنها شاید روزی جان شما را نجات دهد

۱۶ نکته کلیدی که دانستن آنها شاید روزی جان شما را نجات دهد

همه ی ما با قوانین مهم و غیر قابل انکار سلامت و ایمنی آشنا هستیم. با این وجود در برخی مواقع خود را در شرایط غیرمنتظره ای می بینیم که در این شرایط دچار آشفتگی شده و نمی دانیم چه باید بکنیم. بدون شک حفظ خونسردی و آرام بودن در چنین شرایطی بیشتر از هر چیزی به کار شما خواهد آمد و به شما کمک خواهد کرد که راهی را برای برون رفت از شرایط بحرانی پیدا کنید. در غیر این صورت دچار سردرگمی شده و شرایط را برای خود از آن چه که هست بدتر خواهید کرد. در ادامه می خواهیم چندین روش ساده اما حیاتی را به شما یادآور شویم که در صورت مواجهه با شرایط دشوار به یاری شما خواهند آمد.

۱- روش ساده ی تشخیص مار سمی از غیر سمی را یاد بگیرید

1

بهتر است همیشه از مارها دور باشید. با این وجود بهتر است نشانه ای را یاد بگیرید که در صورت مواجهه با یک مار، بتوانید سمی بودن یا نبودن آن را تشخیص دهید:

  • زیر شکم مار سمی دارای پولک های دو شاخه ای نبوده و از یک قسمت تشکیل شده است.
  • مردمک چشم مارهای سمی شبیه مردمک چشم گربه است (مارهای غیرسمی مردمک های گردی دارند).
  • اگر از بالا نگاه کنید فاصله ی بین سر و گردن مارهای سمی بسیار مشخص است.

البته برای هر قانونی استثنائاتی وجود دارد و تنها یک کارشناس می تواند دقیقاً و با اطمینان کامل مشخص کند که ماری سمی یا غیرسمی است. با این وجود در اغلب موارد این قوانین بسیار مفید و کارآمد هستند.

۲- هنگامی که راه  می روید از گوشی موبایل خود استفاده نکنید

2

مشاوران سلامت و ایمنی ادعا می کنند که ترکیب راه رفتن و استفاده از تلفن همراه چالش بزرگی برای مغز ما ایجاد می کند. این کار باعث می شود که توجه ما به اطراف کاملاً از بین برود و هر خطر بالقوه ای در اطرافمان را متوجه نشویم (برای مثال ماشینی که با تمام سرعت به سمت شما می آید).

۳- در هنگام رانندگی کردن با تنظیم درست آینه های کناری نقاط کور دید خود را حذف کنید

3

آینه های کناری ماشین خود را طوری تنظیم کنید که گوشه های عقب ماشین خود را به ندرت ببینید. این روش به شما کمک می کند که تمامی نقاط کور دید خود در دو طرف را حذف کنید. آینه ی دید عقب خود را طوری تنظیم کنید که نزدیک شدن خودروهای عقبی را به خوبی ببینید. برای اطمینان از موثر بودن تنظیم مجدد آینه ها این کار را مستقیما از صندلی راننده انجام دهید.

۴- اطمینان پیدا کنید که در هوای سرد لباس مناسبی به تن کرده اید

4

به یاد داشته باشید که بدن خیس گرما را سریع تر از دست خواهد داد بنابراین بسیار مهم است که سعی کنید تا زمانی که امکان دارد بدن خود را خشک نگه دارید. با پوشیدن لباس های پشمی می توانید اطمینان داشته باشید که در هوای سرد گرمای بدن خود را به شدت از دست نخواهید داد زیرا لباس های پشمی به خوبی رطوبت بدن را به خود جذب می کنند. لباس های کتانی و دیگر منسوجات مصنوعی در جذب رطوبت بدن خوب عمل نمی کنند و در هوای سرد احساس سرما خواهید کرد.

۵- قبل از خروج از هواپیما جلیقه ی نجات خود را باد نکنید

5

این موضوع در صورت فرود اضطراری در آب بسیار اتفاق می افتد. باد کردن جلیقه ی نجات در داخل هواپیمایی که در حال غرق شدن است باعث خواهد شد که شما به سقف هواپیما بچسبید. در این حالت بدون کمک دیگران نمی توانید حرکت کنید. بهترین کاری که در چنین شرایط می توانید بکنید این است که یک نفس عمیق بکشید و در حالی که جلیقه ی نجات شما باد نشده است شناکنان از هواپیما خارج شوید. تنها بعد از خارج شدن از هواپیما باید جلیقه ی نجات خود را باد کنید.

۶- با دانستن روش «مانور هایملیک» خطر خفه شدن در اثر پریدن غذا یا شیئی دیگر در گلو را رفع کنید

6

پزشکان به همه توصیه می کنند که روش موسوم به «مانور هایملیک» (Heimlich maneuver) را یاد بگیرند زیرا این روش می تواند در نجات جان خود یا اطرافیانمان در حالات خفگی بسیار موثر باشد. برای یادگیری این روش کارهای زیر را به ترتیب انجام دهید:

  • دست خود را بسته، انگشت شصت تان را در دست گرفته و از پشت روی شکم فرد در قسمت بالای ناف قرار دهید.
  • با دست دیگرتان مشت را محکم گرفته و به سمت بالا بکشید و به شدت به قفسه ی سینه ی فرد فشار وارد کنید.
  • چنین حرکات سریع به سمت بالا و پایین را تکرار کنید تا فرد شیئی که راه تنفسی او را بسته است بیرون بیاورد.
  • اگر هیچ کدام از کارهای بالا نتیجه ای نداشت فرد را روی یک سطح افقی ثابت مانند لبه ی میز یا صندلی خوابانده و قسمت بالای ناف شکم او را روی آن فشار دهید تا فشار ناگهانی و شدیدی به سمت بالا ایجاد شود. این کار را تا هنگام بیرو پریدن شیء ادامه دهید.

۷- همیشه قرص های ضد حساسیت همراه خود داشته باشید

7

شما نمی دانید که یک حمله ی آلرژیک چه موقع رخ خواهد داد بنابراین مطمئن شوید که همیشه داروهای ضد حساسیت به همراه داشته باشید زیرا این کار در مواقع بحرانی به کمک شما و اطرافیانتان خواهد آمد. این کار در مواقعی که قصد سفر به یک جای دور یا تفریح چند روزه دارید بسیار توصیه می شود.

۸- به یاد داشته باشید که طاقت بدن شما از سه قانون کلی پیروی می کند

8

همانطور که در مطالعات بسیاری مشخص شده است به طور متوسط یک انسان می تواند ۳ دقیقه بدون اکسیژن، سه ساعت بدون سرپناه در شرایط بسیار بد جوی، ۳ روز بدون آب و ۳ هفته بدون غذا زنده بماند.

۹- در صورتی که روغن های گیاهی روی اجاق گاز آتش گرفته اند سریعاً گاز را خاموش کرده و برای خفه کردن شعله ها چیزی روی آن ها بگذارید

9

آتش نشانان هشدار می دهند که در صورت آتش گرفتن روغن های گیاهی هرگز از آب برای خاموش کردن آن ها استفاده نکنید. با این کار قطرات آب در ته ظرف روغن شروع به بخار شدن کرده و شعله ها را قوی تر خواهند کرد. بهترین و موثرترین کار در چنین شرایطی این است که روی ماهی تابه حاوی روغن مشتعل را با چیزی بپوشانید تا گرما و اکسیژن لازم به آن نرسد.

۱۰- هیچ گاه چاقو یا شی ء نوک تیزی که در بدن فرو رفته است را درنیاورید

10

پزشکان توصیه می کنند که در هیچ شرایطی نباید چاقو یا هر شیء نوک تیزی که در بدن فرو رفته است را بیرون کشید.تا زمانی که شیء نوک تیز در زخم بماند از خونریزی جلوگیری خواهد شد که در اکثر موارد عامل مرگ افراد بعد از ضربات چاقو به شمار می آید. بهترین کار این است که تا جایی که می توانید از خونریزی جلوگیری کنید و صبر کنید تا کمک پزشکی به محل برسد.

۱۱- ۳ دقیقه بعد از بلند شدن هواپیما و ۸ دقیقه قبل از فرود آمدن آن باید بسیار مواظب باشید

11

بر اساس مطالعات انجام شده ، ۸۰ درصد از تصادفات هواپیما در یک دوره ی زمانی خاص اتفاق افتاده اند. بهترین کار در مواقع اضطراری این است که به توصیه های مهمانداران و پرسنل هواپیما در این شرایط گوش داده و آرامش خود را حفظ کنید. بعد از بلند شدن و قبل از فرود آمدن هواپیما خطرناک ترین دوره ی زمانی پرواز است.

۱۲- اگر در آتش گرفتار شدید تا جایی که می توانید نزدیک سطح زمین بمانید

12

کارشناسان می گویند بزرگ ترین خطر در حین آتش سوزی از جانب گاز مونوکسید کربن خواهد بود نه شعله های آتش. برای این که از استنشاق این گاز سمی جلوگیری کنید تا جایی که می توانید به سطح زمین نزدیک بمانید تا زمانی که بتوانید از منطقه ی آتش سوزی خارج شوید.

۱۳- اگر در محیط عمومی احساس کردید حالتان خوب نیست تنها از یک نفر کمک بخواهید

13

در چنین شرایطی تنها باید از یک نفر کمک بخواهید زیرا پدیده ای روانشناسی به نام «انتشار مسئولیت» برای شما دردسرساز خواهد شد. به عبارت ساده شما کمک های موثرتری از یک شخص خاص دریافت خواهید کرد تا از یک گروه بزرگ افراد که دور شما حلقه زده اند.

۱۴- همیشه یک چراغ قوه ی پرقدرت همراه خود داشته باشید

14

کارشناسان ایمنی شخصی ادعا می کنند که این وسیله ی ساده در مواردی که کسی قصد دارد مخفیانه به شما نزدیک شود یا شما را غافلگیر کند به اندازه ی یک سلاح قدرتمند  موثر خواهد بود. اگر فردی مشکوک را دیدید که ظاهراً قصد حمله و آسیب رساندن به شما را داشت نور چراغ قوه را مستقیماً در چشمان او بیاندازید. بدین ترتیب شخص مهاجم موقتاً دچار سردرگمی شده و در این مدت شما می توانید راهی برای فرار یا مقابله با او پیدا کنید.

۱۵- قوانین اساسی عمل کردن در هنگام آتش سوزی را به خاطر بسپارید

15

در اغلب موارد، وقتی که با یک بحران تازه روبرو می شوید، کار خاصی برای نجات خود انجام نمی دهیم. به همین دلیل متخصصان ایمنی توصیه می کنند که همواره در هر ساختمانی باید نقشه ی خروج اضطراری را چک کنید. بهتر است این کار را قبل از وقوع حوادث انجام دهید.

۱۶- همیشه مدارک شخصی که نشان دهنده ی هویت و اطلاعات مهم پزشکی شماست را به همراه داشته باشید

16

همیشه مطمئن شوید که مدارک شناسایی را به همراه داشته باشید. این اسناد باید شامل اطلاعات پزشکی شما مانند گروه خونی، واکنش های آلرژیک و غیره باشند. با این کار اگر اتفاق غیرمنتظره ای برای شما بیافتد حتی یک فرد غریبه نیز می تواند به خوبی به شما کمک کند. فهرستی از شماره تلفن های ضروری را به همراه داشته باشید تا در صورت نیاز با آن ها تماس گرفته شود.

منبع: businessinsider
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
یک نظر

ورود

  • سروش اردیبهشت ۲۶, ۱۳۹۶

    اگر روش شماره ۱۲ را همه میدانستند الان یکی از عزیزانم زنده بود و به‌علت خفگی فوت نمیکرد 🙁