مجموعه عکس هایی دیدنی و سوررئال از پروژه شکست خورده «شهر آینده» در چین

مجموعه عکس هایی دیدنی و سوررئال از پروژه شکست خورده «شهر آینده» در چین

شهر «اُردوس» (Ordos) که روزگاری شهری مملو از رفاه شناخته می شد اکنون به بزرگ ترین شهر ارواح در جهان تبدیل شده است. در اوایل قرن بیست و یکم رونق صنعت معدن باعث شد که دولت چین سرمایه گذاری عظیمی را در زمینه ی شهرسازی در این منطقه انجام دهد تا بدین وسیله قطب اقتصادی، فرهنگی و سیاسی جدیدی را در قلمرو خود پدید آورد.

قرار بود شهر «اُوردوس نیوتاون» (Ordos New Town) که به کانگاباشی (Kangbashi) نیز شهرت داشت بیش از یک میلیون جمعیت داشته باشد. این شهر به خاطر پروژه های معماری انتزاعی، برج های بزرگ مسکونی و ورزشگاه هایی با سبک های زیبای هنری مشهور شده بود. اما بعدها سازندگان این شهر اعلام کردند که شهر «اُردوس» برای جا دادن به ۳۰۰.۰۰۰ نفر ساخته خواهد شد.

به هر حال در نهایت مالیات سنگین املاک و استانداردهای نامناسب ساخت باعث شد که مردم رغبتی به سکونت در این شهر جدید و بزرگ نداشته باشند. در سال ۲۰۱۶ حدود ۱۰۰.۰۰۰ نفر در این شهر سکونت داشته و کار می کردند. بدین ترتیب بیش از دو سوم این شهر خالی از سکنه مانده است.

رافائل الیویه عکاسی است که به این شهر سفر کرده و عکس های جالبی از آن تهیه نموده است. وی در این باره می گوید:” تمام شهر به یک پایگاه فضایی بعد از یک اتفاق آخرالزمانی می ماند که می توانید در فیلم های علمی تخیلی ببینید.الیویه مجموعه عکس های خود از این شهر را «اُردوس-آرمان شهر شکست خورده» نامگذاری کرده است.

در ادامه می خواهیم تعدادی از تصاویری که الیویه از این شهر تهیه کرده است را به شما نشان دهیم. با ما همراه باشید.

image-w700
شهر «اُردوس» در ایالت بسیار دور «مغولستان داخلی» قرار گرفته و بیش از یک ششم ذخایر معدنی زغال سنگ کشور چین را به خود اختصاص داده است. این شهر مکان مطلوبی برای توسعه ی اقتصادی به شمار می آید.
image-w700
الیویه در این باره می گوید که مقامات محلی در سال ۲۰۰۵ تصمیم گرفتند این شهر جاه طلبانه را با سرمایه گذاری عظیمی در بخش املاک و زیر ساخت بسازند.
image-w700
اما در سال ۲۰۱۰ افزایش تعداد خانه هایی که در واقع هنوز ساخته نشده بودند باعث شد که در بازار املاک یک حباب بزرگ شکی گیرد. مالیات سرسام آور املاک باعث شد که خانواده ها از رفتن به این شهر خودداری کنند.
image-w700
علاوه بر این، شهر جدید تنها در فاصله ی چند کیلومتری از شهر قدیمی «اُردوس» ساخته شده و به شکلی یک شهر حاشیه ای محسوب می شد. از این رو مردم هیچ دلیل قانع کننده ای برای نقل مکان به این شهر جدید نمی دیدند.
image-w700
در نهایت تنها کارمندان دولت و کارگران مهاجر در این شهر ساکن شدند و بخش عظیمی از شهر خالی از سکنه باقی ماند.
image-w700
در حالی که بین ۸۰ تا ۹۰ درصد خانه ها صاحب دارند اما تنها یک سوم این خانه ها دارای سکنه هستند. صاحبان این خانه ها برای سرمایه گذاری درازمدت این خانه ها را خریده اند.
image-w700
از این رو شهر جدید «اُردوس» تنها نمای یک شهر جدید را دارد.
image-w700
گردشگران و روزنامه نگاران بسیاری از سراسر جهان در این مکان حاضر شده اند تا مسحور کنندگی و البته ترسناکی حاصل از خالی بودن آن را به تصویر بکشند.
image-w700
در مرکز این شهر مجسمه ای از دو اسب در میدان بزرگ چنگیز خان خودنمایی می کنند. این مجسمه ها در واقع یک نماد تاریخی بوده که فرهنگ کوچ نشینی قبایل مغولی این منطقه را نشان می دهند.
image-w700
موزه ی «هنر و شهر» مانند یک سفینه ی فضایی است که بر روی زمین فرود آمده و ساخت آن را موسسه ی معماری «ام ای دی آرشیتکتس»بر عهده داشته اند.
image-w700
ورزشگاه دونگ شنگ بیش از ۳۵.۰۰۰ تماشاگر را در خود جای می دهد اگر چه تاکنون هیچوقت این جمعیت را در خود جای نداده است.
image-w700
این ویلای متروکه یکی از ۱۰۰ پروژه ی اصلی شهر به شمار می آید. بیش از ۱۰۰ معمار و طراح ساختمانی برای ساخت این عمارت با مساحت ۱.۰۰۰ متر مربع دور هم جمع شده بودند.
image-w700
فشار برای ساخت سریع و ارزان باعث شده تا بسیاری از سازه ها بعد از مدت کوتاهی ویران شوند و برخی از این سازها نیز ناتمام به نظر می رسند.
image-w700
در چندسال اخیر مقامات محلی سعی کرده اند مردم را به سکونت در این شهر جدید ترغیب کنند. بدین منظور از کشاورزان خواسته شده بود که در ازای دریافت کمک های مالی و خانه های مجانی به این شهر نقل مکان کنند.
image-w700
ادارات دولتی از منطقه ای در ۲۰ مایلی جنوب شهر به داخل شهر منتقل شدند تا به محل کار خود نزدیک تر باشند.
image-w700
مدرسه های معتبر نیز به این شهر منتقل شده و خانه های خالی به خوابگاه های دانش آموزی تبدیل گردیده و اکنون دانش آموزان و دانشجویان در آن ها ساکن هستند.
image-w700
در نتیجه ی این تلاش ها ساکنان این شهر به حدود ۱۰۰.۰۰۰ نفر رسیده اند اما نمی توان تعداد دقیق ساکنان شهر را مشخص کرد. برخی بر این باورند که دولت تعداد دقیق ساکنان را اعلام نمی کند تا بر روی پروژه ی ساختمانی و شهری پرهزینه و فاجعه بار خود سرپوش بگذارد.
image-w700
با این وجود به نظر نمی رسد که در آینده ای نزدیک این شهر به اندازه ی گنجایش خود خانواده ها را جذب کند.
image-w700
الیویه بر این باور است که مقامات دولتی فکر می کرده که با ساختن این شهر جدید مردم به آن نقل مکان خواهند کرد، پیش بینی که در واقع با شکست همراه بوده است. با توجه به این که مقامات کشور قصد دارند تا سال ۲۰۲۰ جمعیت شهری خود را دو برابر کنند این موضوع نشان می دهد که دستیابی به چنین هدفی دشوار و غیرممکن بنطر می رسد.
image-w700
شهرهایی مانند «اُردوس نیو تاون» در مناطق حاشیه ای شهرهای دیگر برای جای دادن به توده های مردم ساخته می شوند اما در برخی از موارد توده های حاشیه نشین تمایلی به سکونت در این مکان های جدید ندارند. الیویه بر این باور است که این پدیده یک سرطان برای توسعه ی این کشور محسوب شده و تهدیدی جدی برای اقتصاد چین به شمار می آید.

منبع: businessinsider
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود