تصاویر هوایی خارق العاده ای که فضانوردان از مرزهای میان برخی از کشورها به ثبت رسانده اند

تصاویر هوایی خارق العاده ای که فضانوردان از مرزهای میان برخی از کشورها به ثبت رسانده اند

زمانی که از فواصلی دور و از مکان هایی چون فضا، به زمین نظر افکنده می شود، اغلب خطوطی در مرزهای میان کشورهای همسایه دیده می شود و آنچه موجبات شگفتی هر بیننده ای را فراهم می آورد، همین خطوطی هستند که در اکثر مواقع و حتی از فضا نیز قابل روئیت هستند. ایستگاه فضایی بین المللی (ISS)، با دوربین های دقیق خود تصاویر شگفت آوری را از زمین و از فواصل میان مرزهای مختلف جهان به ثبت رسانده که جداسازی دو کشور هم مرز را به زیباترین شکل به تصویر کشیده اند.

برخی از این تصاویر خارق العاده را با هم مرور می کنیم که در میان آنها مرز کشور خودمان با عراق نیز به چشم می خورد:

کره شمالی/ کره جنوبی

در تصاویری که در فوریه سال ۲۰۱۴ میلادی (اسفند ماه سال ۱۳۹۳ شمسی) و توسط ۳۸ تن از اعضای تیم اعزامی ISS، از شبه جزیره کره گرفته شده، بخش شمالی این شبه جزیره را همانند شب، در تیرگی عمیق به تصویر کشیده شد. «پیونگ یانگ»، پایتخت این کشور را در مرکز این سیاهی ملاحظه می کنید. رنگ تیره، مانع از تشخیص آسان مرزهای کره شمالی با همسایگان اطراف خود یعنی ژاپن و کره جنوبی شده و تنها در قالب دریایی زرد رنگ آن را از از دو کشور نامبرده متمایز ساخته است.

آلمان شرقی/آلمان غربی

پس از گذشت ۲۵ سال از فروپاشی دیوار برلین، هنوز نیز جدایی میان شرق و غرب آلمان در شب های برلین قابل مشاهده است. نورهای زردرنگی که در سمت شرق دیده می شوند، آلمان شرقی و نورهای سبز رنگ سمت چپ تصویر، نماد آلمان غربی هستند. نور سبز رنگی که در سمت آلمان غربی دیده می شود، سمبلی از اشکال دوستانه زیست محیطی تلقی می شود. آنچه در تصویر شاهد هستید، حاصل تلاش یکی از اعضای تیم ISS به نام «آندره کویپرز» است که در سال ۲۰۱۲ میلادی (۱۳۹۱ شمسی) گرفته شده.

هایتی/جمهوری دومینیکن

3

به دلیل جنگل زدایی هایی که در هایتی انجام پذیرفته و به کاهش سرسبزی آن انجامیده، به خوبی جمهوری دومینیکن را که با رنگ سبز و در سمت راست وجود دارد، از هایتی قابل تمایز ساخته است. تصویر ماهواره ای را که ملاحظه می کنید حدود ۱۵ سال پیش گرفته شده و مرزهای میان این دو کشور به خوبی قابل تشخیص هستند.

هند/پاکستان

4

در ماه سپتامبر سال ۲۰۱۵ میلادی (شهریور ماه سال ۱۳۹۴ شمسی)، ۴۵ عضو ISS، بر فراز رودخانه «سند» در دره ای به همین نام، چنین منظره خارق العاده ای را شکار کردند. مرز میان دو کشور هند و پاکستان از معدود مرزهای بین المللی است که در هنگام شب، چنین درخشنده ای را به تصویر در می آورد.

بر اساس یافته های دانشمندان ناسا، اسکندر کبیر، حدود دو هزاره پیش و در سال ۳۲۷ قبل از میلاد مسیح، از شمال غرب به دشت «سند» وارد شد. او ماه ها هدایت سربازان و قایق های جنگی خود در طول مسیر این رودخانه را شخصا بر عهده داشت. اسکندر از نزدیکی «کراچی»، به سمت عراق کنونی که بخشی از تمدن بین النهرین به شمار می آمد پیشروی کرد. اگرچه پیمودن این مسیر برای اسکندر ماه ها به طول انجامید اما ایستگاه فضایی، از همین قلمرو و تنها در ۳ دقیقه، چنین تصویر خارق العاده ای را به ثبت رسانید.

آمریکا/مکزیک

6

تصویری را که شاهد آن هستید در اکتبر سال ۲۰۱۴ میلادی (مهر ماه سال ۱۳۹۳ شمسی) و توسط تیم اعزامی ISS از مرز میان مکزیک و ایالات متحده گرفته شد. این مرز توسط رودخانه «ریو گرانده» و یک دیوار از هم جدا شده اند که در تصویر قابل مشاهده است.

«ال پاسو» شهری مرزی در آمریکاست که به «سیوداد خوارس»، در کنار رودخانه «رودخانه ریوگرانده»، در شمال مکزیک متصل شده. هر دو مکان به غیر از پارک ایالتی «فرانکلین»، در سمت چپ و بالای شکل و منطقه ای در نزدیکی بندر «آناچرا» در سمت راست و پایین، با پیشرفت ها و تغییرات فراونی همراه بوده اند.

عراق/ایران

7

۴۱ عضو ISS  در نوامبر سال ۲۰۱۴ میلادی (آبان ماه سال ۱۳۹۳ شمسی) موفق به ثبت این تصویر شدند. آنها در ابتدا تصور می کردند که خطوطی که در راستای مرز ۲۰ کیلومتری دو کشور عراق و ایران مشاهده می شود، ذخایر نفتی هستند. پس از مطالعات بیشتر دریافتند که این خطوط دژها و استحکامات نظامی در میان مرز میان این دو کشور به شمار می آیند.

منبع: people
بدون نظر

ورود