۶ مشکلی که در صورت نداشتن خواب کافی به آن ها دچار خواهید شد

۶ مشکلی که در صورت نداشتن خواب کافی به آن ها دچار خواهید شد

تقریبا همه ما دست کم یک بار شنیده ایم که هر فرد در زندگی خود به ۷ تا ۸ ساعت خواب در هر شبانه روز نیاز دارد. این میزان استراحت، نه تنها برای جسم که برای سلامت روان انسان ها ضروری است زیرا کم خوابی تاثیرات منفی متعدد و مخربی روی ذهن و جسم به دنبال دارد.

به همین منظور، برای اینکه به درستی با آثار تخریبی کم خوابی و بی خوابی های شبانه آشنا شوید، پیشنهاد می کنیم ادامه مطلب را مطالعه فرمائید.

۱- ظاهرتان تغییر می کند

ساده ترین و محسوس ترین پیامد کم خوابی، تغییر حالت های صورت است. اگر شما چندین شب متوالی خواب و استراحت کافی نداشته باشید، عوارضی همانند قرمزی چشم ها، رنگ پریدگی پوست، پف زیر چشم، لک و تیرگی پوست را تجربه خواهید کرد.

به طور کلی، کسانی که خواب کافی ندارند همیشه خسته و مریض به نظر می رسند.

۲- مستعد بیماری خواهید بود

محرومیت از خواب می تواند شما را به سمت ابتلا به بیماری های قلبی، فشار خون بالا و دیابت سوق دهد.

۳- اضافه وزن پیدا خواهید کرد

تحقیقات علمی ثابت کرده اند، کسانی که کمتر از ۷ ساعت در شبانه روز می خوابند، بیشتر دچار اضافه وزن شده و احتمال ابتلابه چاقی مفرط (بیماری چاقی) در آن ها بالاتر خواهد بود.

دلیل آن هم این است که کم خوابی موجب کاهش میزان لپتین می شود؛ ماده شیمیایی ای که مسوول اعلام حس سیری است. همچنین، به طور هم زمان، هورمون حس گرسنگی را نیز افزایش می دهد.

۴- روی عملکرد مغز تاثیر منفی دارد

اگر فقط یک شب کم خوابیده باشید، فردای آن روز احساس می کنید که مغزتان کارایی لازم را ندارد و سرعت عملکردهایتان کم شده و ممکن است واکنش های نامربوطی از خود نشان دهید. حالا تصور کنید اگر تعداد این شب ها زیاد و متوالی باشد چه بلایی سر مغزتان خواهد آمد؟

بر اساس گزارش سرویس سلامت همگانی (NHS)، بی خوابی های متوالی می تواند به افسردگی، اضطراب و حتی در مواردی اختلالات دو قطبی منجر گردد.

۵- به کاهش میل جنسی منجر می شود

محققان ثابت کرده اند که نداشتن خواب کافی موجب کاهش امیال جنسی نیز می شود.

۶- حافظه آسیب می بیند

خوابیدن موجب بهبود روند حذف خاطره های بد، به یاد آوردن مسایل مهم و کنار گذاشتن افکار ناخواسته و مضر می شود.

منبع: indy100
یک نظر

ورود

  • Nila مرداد ۶, ۱۴۰۱

    بلاخره رنگ پریدگی پوست یا تیرگی پوست؟