۱۵ فیلم غم انگیز و تاثیرگذاری که شما را به گریه خواهند انداخت [قسمت دوم]

۱۵ فیلم غم انگیز و تاثیرگذاری که شما را به گریه خواهند انداخت [قسمت دوم]

آیا تابحال پیش آمده یک فیلم غم انگیز تماشا کرده و ناگهان متوجه شوید اشکهایتان جاری شده است؟! بدون شک هنگام تماشای برخی فیلم ها چنین حالتی به تماشاگر دست می دهد و شما در این موضوع تنها نیستید. گاهی اوقات نیز نیاز به گریه کردن دارید و هیچ چیزی بهتر از تماشای یک فیلم غم انگیز نمی تواند این کار را به خوبی برای شما انجام دهد. از نظر شما چنین فیلمی چه خصوصیاتی دارد؟ در چه ژانری خواهد بود؟ درام؟ کمدی؟ جنگی؟ از قبل به شما اخطار می دهیم که فیلم هایی که در ادامه این مطلب آمده اند هر یک لحظات و سکانس هایی دارند که بدون شک شما را به گریه خواهند انداخت.

برخی باعث می شوند نتوانید گریه خود را متوقف کنید و برخی دیگر نیز ممکن است باعث حیرت زده شدن، شاد شدن، عصبانی شدن و یا غمگین شدن شما شوند که در نهایت شما را به گریه خواهند انداخت. دلایل زیادی برای جاری شدن اشک از چشم ها وجود دارد اما تماشای یک فیلم غم انگیز شاید بهانه ای باشد برای این که فشارهای درونی خود را خالی کنید. این فهرست می توانست شامل ۵۰ عنوان فیلم باشد اما در قسمت دوم این مطلب می خواهیم شما را با ۱۵ فیلم غم انگیز و تاثیرگذاری که بدون شک بهترین ها در این زمینه هستند آشنا کنیم. لازم به ذکر است که قسمت اول این مطلب را نیز می توانید از لینک «۱۵ فیلم غم انگیز و تاثیرگذاری که شما را به گریه خواهند انداخت [قسمت اول]» مطالعه نمایید.

۷- مسیر سبز (۱۹۹۹)

فیلم غم انگیز

فیلم غم انگیز و بسیار تاثیرگذار «مسیر سبز» (The Green Mile) در مورد مردی قوی هیکل با قلبی رئوف است که به دلیل جرمی که مرتکب نشده انتظار مرگ را می کشد و همین داستان کافی است که چندین بار در طول فیلم اشکهایتان جاری شود. این فیلم نیز مانند «نجات سرباز رایان»، تام هنکس را در نقش اصلی خود دارد و فرانک دارابونت با استادی تمام آن را از روی یکی از رمان های استفن کینگ ساخته است و در طول ۳ ساعت زمان فیلم، رفته رفته شیفته شخصیت جان کافی می شوید؛ مردی قوی هیکل و سیاهپوست که علیرغم ظاهر خشنش دارای قدرت شفابخشی است و به دلیل جنایت هولناکی که شخص دیگری مرتکب شده به اعدام محکوم می شود.

وجود عناصر فراطبیعی که از شاخصه های رمان های استفن کینگ است بر جذابیت و تاثیرگذاری داستان «مسیر سبز» می افزاید. تمامیت فیلم در مورد مواجهه خیر و شر است و به بیننده اخطار می دهد که عدالت و مهربانی چیزهایی نیستند که بتوان به راحتی و به خاطر هر منفعتی از آن ها گذشت.

۶- تاریخ مجهول آمریکا (۱۹۹۸)

فیلم غم انگیز

فیلم نقادانه و تاثیرگذار «تاریخ مجهول آمریکا» (American History X) فیلمی بود که ادوارد نورتون را وارد جرگه بازیگران طراز اول هالیوود کرد و البته تماشاگران بسیاری را در سال ۱۹۹۸ با دیدگاه باز و چشم هایی خیس روانه خانه هایشان کرد. «تاریخ مجهول آمریکا» یکی از تاثیرگذارترین و شوکه کننده ترین فیلم های دهه ۱۹۹۰ بود و داستان خانواده ای را روایت می کند که وارد یک جنبش نئونازی ضد سیاهپوستان می شوند. داستان فیلم در شهر افسانه ای و تاریخی ونیز در لس آنجلس رخ می دهد که بهترین مکان برای روایت این داستان است.

در این شهر درگیری های نژادی بسیاری رخ داده و تصاویری که در این فیلم از این درگیری ها پرده بر می دارد بسیار وحشتناک و گاه غیرقابل تماشا هستند. داستان فیلم در قالب مرسوم و گاه به صورت فلش بک به بررسی عمیق مباحثی مانند توحش انسانی، پشیمانی، درست و نادرست، غیرممکن بودن سیکل وحشتناک نفرت و تصویرسازی خشونت می پردازد. «تاریخ مجهول آمریکا» از آن دسته فیلم هایی است که شما را به سختی تکان داده و به گریه خواهد انداخت.

۵- فارست گامپ (۱۹۹۴)

فیلم غم انگیز

هر جا از تاثیرگذارترین فیلم ها اسمی به میان می آید نامی از تام هنکس نیز دیده می شود و این بار نیز یکی دیگر از فیلم های اوست که در این فهرست قرار گرفته است. «زندگی مانند یک جعبه شکلات است. هیچ وقت نمی دانید چه گیرتان خواهد آمد». این یکی از دیالوگ های ماندگار فیلم «فارست گامپ» (Forrest Gump) است که واقعیت زندگی را با تعبیری زیبا یادآور می شود. رابرت زمه کیس با استفاده از خلاقیت و استعداد بی نظیر تام هنکس فیلمی ساخته که از همان ابتدا مشخص بود فیلم موفقی خواهد بود اما موفقیت این فیلم از انتظارات نیز فراتر رفت.

در فیلم غم انگیز «فارست گامپ» به برخی از رویدادهای تاریخی ایالات متحده پرداخته می شود و با استفاده از لوکیشن های خاطره انگیز و موسیقی متن تاثیرگذار، فیلمی ساخته شده که در تاریخ سینما جاودانه شد. فارست گامپ به یک شخصیت جهانی تبدیل شد؛ شخصیتی دوست داشتنی که همگی دوست داشتیم با او آشنا شویم. در تمامی لحظات این فیلم ۲ ساعته بر علاقه تماشاگر به شخصیت فارست گامپ افزوده می شود. از کودکی تا زمانی که بزرگ می شود با او همراه می شوید، دردهای او را حس می کنید، از شادی هایش شاد می شوید و با گریه هایش گریه می کنید.

۴- تایتانیک (۱۹۹۷)

فیلم غم انگیز

راز کشتی معروف و سفر نافرجامش به خوبی در روح فیلمی از جیمز کامرون به همین نام دمیده شده است. کامرون با ساخت فیلم «تایتانیک» همه قواعد و کلیشه های مرسوم سینما را زیر پا گذاشت و داستانی از عشق و مرگ عزیزان را در قالب یک رخداد مهم تاریخی با استفاده از نبوغ خود به تصویر کشید که دنیای سینما را زیر و رو کرد. در این فیلم نیز، مانند تمامی فیلم های جیمز کامرون، یکی از دوست داشتنی ترین شخصیت های داستان باید بمیرد و در هر جایی از داستان رگه هایی از عشق و رمانس دیده می شود.

جادوی این داستان خیره کننده باعث می شود از خود بپرسید: اگر من آنجا بودم چه می کردم؟ در این فیلم غم انگیز و البته موفق و رکورشکن، دو بازیگر جوان آن دوران، کیت وینسلت و لئوناردو دی کاپریو نقش عاشق و معشوقی را بازی می کنند که سوار بر کشتی نام آشنای تایتانیک داستانی تراژیک در تراژیک را رقم می زنند. این فیلم دارای چنان صحنه های تاثیرگذاری و غیرقابل تکراری است که اگر آن را دیده اید (که به احتمال فراوان دیده اید! شاید نتوان کسی را پیدا کرد که این فیلم را ندیده باشد!) از تماشای آن لذت برده و البته در انتهای فیلم چاره ای جز اشک ریختن نداشته اید.

۳- روح (۱۹۹۰)

فیلم غم انگیز

فیلم «روح» (Ghost) همان فیلمی است که باعث شهرت آهنگ «Unchained Melody» از «The Righteous Brothers» شد، آهنگی که اگر چه سال ها قبل ساخته شده بود اما با استفاده در این فیلم به یکی از پرفروش ترین آهنگ های دوران تبدیل شد. اگر این فیلم را ندیده اید باید بدانید که در «روح»، پاتریک سوایزی و دمی مور دو عاشقی هستند که معنای عشق واقعی را درک نمی کنند تا این که این عشق را از دست می دهند.

البته این فیلم با موضوعات فراطبیعی در ارتباط است به همین دلیل در انتها عشق دوباره باز می گردد و البته با کمک ووپی گلدبرگ. بازی و شخصیت ووپی در این فیلم چنان دوست داشتنی و تاثیر گذار بود که جایزه اسکار بهترین بازیگر زن نقش مکمل را برای وی به ارمغان آورد. داستان فیلم پر است از عشق، خیانت، تعلیق، رازآلودگی، کمدی، مجازات و البته عشقی دردناک که بدون شک شما را به گریه خواهد انداخت.

۲- دفترچه خاطرات (۲۰۰۴)

فیلم غم انگیز

«دفترچه خاطرات» (The Notebook) داستانی بی نقص و تاثیرگذار برای ساخت یک فیلم بود و بازیگرانی که برای بازی در این درام رمانتیک انتخاب شدند به همان اندازه بی نقص و زیبا نقش هایشان را ایفا کردند. این فیلم ما را با نهایت استعداد بازیگری رایان گاسلینگ و راشل مک آدامز و همچنین عشق بی حد و حصر و بدون ترس شخصیت های نوآه و الی آشنا می سازد.

داستان این فیلم بسیار ساده است اما به شیوه ای متفاوت و تاثیرگذار به بیننده القا می کند که عشق همیشه پیروز می شود حتی اگر زمین و زمان مخالف آن باشند. به دلیل صحنه های بسیار تاثیر گذار و غم انگیزش، «دفترچه خاطرات» در رتبه های بالای این فهرست قرار گرفته است و به شما توصیه می کنیم که هنگام تماشای آن حتما دستمال کاغذی در دسترس داشته باشید.

۱- رقصنده در تاریکی (۲۰۰۰)

فیلم غم انگیز

لارس وون تریر یک کارگردان خارق العاده است که می داند فیلم هایش را چطور بسازد که بیشترین تاثیر را بر بیننده داشته باشند. او برخی از افسرده کننده ترین فیلم های تاریخ سینما را ساخته که البته همگی پرفروش بوده اند. با فیلم غم انگیز «رقصنده در تاریکی» (Dancer In The Dark)، وون تریر موقعیتی دردناک و آزار دهنده را انتخاب کرده و نوری از امید را بر آن می تاباند و بعد ناگهان همه امید تماشاگر به ناامیدی مطلق تبدیل می شود. با تماشای این فیلم متوجه می شوید که در شاهکار وون تریر، زیبایی و زشتی از هم تفکیک ناپذیرند. این فیلم بی نقص و تکان دهنده در فستیوال کن برنده جایزه نخل طلایی شد که زیبایی فیلم را تضمین می نماید اما فراموش نکنید که دستمال کاغذی در مقدار فراوان یکی از چیزهایی است که هنگام تماشای این فیلم بیش از هر چیز به آن نیاز پیدا خواهید کرد زیرا «رقصنده در تاریکی» به شدت شما را به هم خواهد ریخت.

داستان فیلم در مورد یک مادر تنها و مهاجر اهل چک است که در یک کارخانه مشغول به کار بوده و رفته رفته بینایی خود را از دست می دهد. وی آرامش را در موسیقی می یابد و تصویرسازی های ذهنی و تصوراتش به او کمک می کند که روزهای سختش را سپری کند. همان طور که در تمامی فیلم های وون تریر دیده می شود، در نهایت همه چیز به نابودی شخصیت قهرمان داستان ختم می شود و او با یک شخصیت شرور و خلافکار اشتباه گرفته می شود.

ترسناک ترین فیلم های خارج از ژانر وحشت تاریخ سینما را بشناسید

۱۰ فیلم وسترن دارای شاخصه های مدرن که از دیدن آن ها لذت خواهید برد

۱۲ فیلم موزیکال جذابی که از تماشای آن ها سیر نخواهید شد

بهترین فیلم های ژانر وسترن که از دیدن آن ها پشیمان نخواهید شد

۱۰ فیلم جذاب و تاثیرگذاری که باید حتما در تنهایی و خلوت تماشا کنید

منبع: fame10
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۲ نظر

ورود

  • Ed اردیبهشت ۲۸, ۱۳۹۹

    با اینکه اغلب این فیلم‌ها رو دیدم ولی افسانه خزان یه چیز دیگه ست

  • زهرا دی ۲۲, ۱۳۹۹

    فیلم نارکوزها رو دیدم بعد مردن پابلو واقعا اشک ریختم دچار افسردگی شده بودم تا دوماه خیلی دردناکه خیلی که مردی با اون ابهت رو توی صحنه اخر اینجوری ببینی مخصوصا گریه های مادرش روحش شاد