۱۲ واقعیت جالب و شگفت انگیز در مورد جنگنده پنهانکار اف ۳۵ لایتنینگ ۲

۱۲ واقعیت جالب و شگفت انگیز در مورد جنگنده پنهانکار اف ۳۵ لایتنینگ ۲

در روزگاری که دیگر از لشکرکشی های عظیم و طولانی مدت فاصله گرفته ایم، کشورهای قدرتمند جهان در تلاشند که با کمترین تلفات انسانی و در سریع ترین زمان ممکن ضربه ای که می خواهند را به موثرترین شکل ممکن به دشمن وارد کنند و بدون این که حتی دیده شوند به خانه بازگردند. بدین ترتیب کشورهای بزرگ و ابرقدرت سرمایه گذاری عظیمی در زمینه ساخت سلاح های رادار گریز و پنهانکار و البته با سرعت بالا انجام می دهند. در این میان و در سال های اخیر رقابت سنگینی برای ساخت بهترین جنگنده های نسل پنجم در جریان بوده است که هدف اصلی آن ساخت یک هواپیمای قاتل با قابلیت پنهانکاری فوق العاده بوده که هیچ راداری از هیچ نوعی نتواند آن را کشف کند.

در طی سال های اخیر ارتش ایالات متحده در تلاش برای حفظ کردن برتری خود در این عرصه، سرمایه گذاری سرسام آوری برای ساخت جنگنده رادارگریز و پنهانکار اف ۳۵ لایتنینگ ۲  (F-35 Lightning II) انجام داده و علیرغم اشکالات و تاخیرهایی که در رونمایی نهایی از این جنگنده وجود داشته اما اف ۳۵ پیشرفته ترین و قدرتمندترین جنگنده نسل پنجمی است که تاکنون ساخته شده و در مواردی نیز مورد استفاده قرار گرفته است. در ادامه این مطلب قصد داریم شما را با ۱۲ ویژگی جالب این شکارچی بی صدا آشنا کنیم.

۱- اف ۳۵ لایتنینگ ۲ بخشی از بزرگ ترین قرارداد نظامی تاریخ است

اف 35 لایتنینگ 2

جنگ های امروزی و ساخت سلاح های مدرن بسیار هزینه بر است و ارتش های ابرقدرت برای این که در میدان نبرد برتری خود را تضمین کنند از هنر تکنولوژی بهترین استفاده را می برند. هزینه تحقیقات، توسعه و اجرای این پروژه های نظامی بسیار سرسام آور است و قراردادهای نظامی میلیارد دلاری دیگر به یک رویه معمول تبدیل شده است. بعد از گفتگوها و مذاکرات فراوان، ایالات متحده و عربستان سعودی یک قرارداد نظامی به ارزش بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار را به امضا رساندند. اگر چه در این قرارداد خرید و فروش پرنده های نظامی متعددی لحاظ شده بود اما مهم ترین و استراتژیک ترین جنگنده این فهرست،اف ۳۵ لایتنینگ ۲ بود. در حال حاضر پادشاهی عربستان سعودی ۸۴ فروند از این جنگنده قدرتمند را سفارش داده و ممکن است در آینده نزدیک تعداد آن ها را نیز افزایش دهد.

۲- اف ۳۵ لایتنینگ ۲ در ۳ کارخانه بین المللی ساخته شده است

اف 35 لایتنینگ 2

یکی از نکات جالب در مورد اف ۳۵ لایتنینگ ۲ این است که برخلاف اف ۲۲ رپتور که دیگر جنگنده نسل پنجمی ایالات متحده است، این جنگنده را می توان در کشورهای دیگر جهان نیز پیدا کرد. علاوه بر ایالات متحده، اف ۳۵ در ایتالیا و ژاپن نیز تولید می شود. علاوه بر این بیش از ۳۰۰.۰۰۰ قطعه این جنگنده بسیار پیچیده توسط ۱.۵۰۰ تولید کننده از سراسر جهان تامین می شود.

۳- اف ۳۵ لایتنینگ ۲ در سیستم اکسیژن خود مشکل داشت

اف 35 لایتنینگ 2

یکی از مهم ترین و حیاتی ترین ویژگی های یک جنگنده این است که خلبان را ایمن و کاملاً هوشیار نگه دارد. برخی از پرنده های نظامی توانایی زیادی ندارند و بار اصلی پرواز بر روی دوش خلبان خواهد بود. جنگنده های مافوق صوت دارای سیستم های حمایتی متعددی هستند تا خلبان را هوشیار و آماده نگه دارند که یکی از مهم ترین آن ها سیستم تولید اکسیژن است. در طی مراحل تولید، اف ۳۵ لایتنینگ ۲ مشکلات جدی در بخش تولید اکسیژن و انتقال آن به ماسک خلبان داشت که باعث می شد خطراتی متوجه خلبان باشد. اگر چه این مشکلات در نهایت رفع گردید اما این موضوع به یک چالش مهندسی بزرگ در پیچیده ترین جنگنده تاریخ تبدیل شده بود.

۴- اف ۳۵ لایتنینگ ۲ در مجموع بیش از ۹۰.۰۰۰ ساعت پروازی از سال ۲۰۰۶ تکمیل کرده است

اف 35 لایتنینگ 2

علیرغم مشکلاتی که در طی مراحل تولید و آزمایش برای این جنگنده پیش آمد اما اف ۳۵ تاکنون بیش از ۹۰.۰۰۰ ساعت پروازی داشته است که البته تمامی انواع مختلف این جنگنده را شامل می شود و این موضوع می تواند سنگ محک خوبی برای اف ۳۵ لایتنینگ و توسعه بیشتر آن در آینده باشد.

۵- سیستم های پروازی اف ۳۵ لایتنینگ شامل بیش از ۸ میلیون خط کد هستند

اف 35 لایتنینگ 2

سیستم های پروازی اف ۳۵  پیچیده ترین و پیشرفته ترین سیستم های پروازی امروزی هستند. کمپانی لاکهید مارتین از این سیستم های پروازی با نام «ابرکامپیوتر» یا «مغز» اف ۳۵ یاد می کند. مغز این جنگنده با استفاده از ۵ سنسور مجزا شامل جنگ الکترونیک، رادار، ارتباطات، مسیریابی و شناسایی، سیستم هدفگیری الکترو-اپتیک و سیستم دیده وری توزیع شده کار می کند و درون این سیستم ها بیش از ۸ میلیون خط کدنویسی پیچیده وجود دارد. این تعداد از کدهای هر جنگنده ای در ایالات متحده یا دیگر کشورهای جهان بیشتر است.

۶- موتور اف ۳۵ لایتنینگ ۲ قدرتمندترین موتور در نوع خود است

اف 35 لایتنینگ 2

اگر چه در ابتدا گزارش هایی مبنی بر کم بودن قدرت این موتور وجود داشت اما موتوری که در نهایت در قلب جنگنده اف ۳۵ کار گذاشته شد از قابلیت های خارق العاده ای برخوردار است. موتور بسیار قدرتمند Pratt & Whitney F135 یک موتور توربوفن پس سوز بوده که به طور خاص برای این جنگنده افسانه ای طراحی شده است. لاکهید مارتین ادعا می کند که این موتور قدرتمندترین در میان دیگر جنگنده های نسل پنجم جهان و ایالات متحده است. موتور این جنگنده می تواند بیش از ۴۱.۰۰۰ اسب بخار نیروی پیشرانه تولید کند و طراحی انعطاف پذیر آن باعث بالا رفتن قدرت مانور و عملکردهای دیگر اف ۳۵ شده است که می تواند قابلیت های جدیدی را در این جنگنده فعال نماید.

۷- قابلیت برخاست بسیار کوتاه و فرود عمودی باعث شده که اف ۳۵ لایتنینگ ۲ بسیار متمایز باشد

اف 35 لایتنینگ 2

همانطور که در بالا نیز گفتیم، قرار است که جنگنده اف ۳۵ لایتنینگ ۲ تحت شرایط متعددی پرواز کند که از آن جمله می توان به پرواز از روی عرشه ناوهای هواپیمابر اشاره کرد. در مواجهه با مشکلات و چالش های فرود روی عرشه ناوهای هواپیمابر، طراحان اف ۳۵ لایتنینگ ۲ آن را با قابلیت STOVL ساخته اند که به آن امکان می دهد در مسیری کوتاه تر به پرواز درآمده و همزمان به صورت عمودی روی عرشه فرود بیاید. این قابلیت با اضافه کردن یک توربین بالا برنده (لیفتینگ) در قسمت عقب هواپیما و یک مجرای هدایت برداری به موتور میسر شده که آن را از دیگر جنگنده های پنهانکار نسل پنجم متمایز ساخته است.

۸- قابلیت پنهانکاری در برابر «حالت هیولایی»

اف 35 لایتنینگ 2

مانند بسیاری از جنگنده های امروزی، اف ۳۵ لایتنینگ ۲ با ویژگی های رادارگریزی و پنهانکاری ساخته شده است. مواد سازنده و گوشه های این هواپیما طوری طراحی شده اند که برای رادارهای دشمن غیرقابل شناسایی باشند؛ چیزی که اف ۳۵ در آن بسیار فوق العاده عمل می کند. یکی از بهترین ویژگی های این جنگنده، حالت پنهانکاری آن است که تمامی عملکردهایش را در درون خود هواپیما مخفی نگه می دارد و بدین ترتیب از چشم رادارهای دشمن دور می ماند.

با این وجود بدنه این جنگنده دارای قسمت های بسیار سخت و محکمی است که مهمات به آن وصل می شود و این موضوع قابلیت جدیدی را به اف ۳۵ داده که از آن با نام دوست داشتنی «حالت هیولایی» یاد می شود و زمانی که لازم باشد می توان با خارج شدن از حالت پنهانکاری با تمام قدرت و جنگ افزارها در نبردهای هوا به هوا و هوا به زمین وارد شد. بدین ترتیب اف ۳۵ لایتنینگ ۲ توانایی ها و قابلیت های متفاوت زیادی داشته و بسیار تطبیق پذیر است.

۹- اف ۳۵ لایتنینگ ۲ محدودیت موسوم به «زنجیره کشتار» را ناکارآمد کرده است

اف 35 لایتنینگ 2

ویژگی های پنهانکاری هر روزه در حال پیشرفت هستند و رادارها نیز در مسیری مشابه سیر می کنند. در حالی که رادارهای یکپارچه وی اچ اف امروزی می توانند تا حدودی هواپیماهای پنهانکار را شناسایی کنند اما هواپیماهای نسل پنجم تقریباً قابل شناسایی نیستند. اما شناسایی یک هواپیما تنها بخشی از فرآیند «زنجیره کشتار» (kill chain) است. نیروهای دشمن علاوه بر شناسایی اف ۳۵ باید آن را رهگیری کرده و سپس به صورت موثر به آن شلیک کنند. خاصیت پنهانکاری این جنگنده طوری است که حتی اگر شناسایی شود نیز ادامه فرآیند هدفگیری و شلیک به آن غیرممکن خواهد بود.

۱۰- در جنگ الکترونیک اف ۳۵ لایتنینگ ۲ از قابلیت های خارق العاده ای برخوردار است

اف 35 لایتنینگ 2

جنگ الکترونیک سال های زیادی است که در عرصه نظامی به کار گرفته می شود اما در قرن ۲۱ به یک عملکرد بسیار حیاتی تبدیل شده است. داشتن اطلاعات قدرت است و اف ۳۵ نیز با این تفکر ساخته شده است. قابلیت های جنگ الکترونیکی نسل جدید و بسیار پیچیده اف ۳۵ از جمله اهداف دروغین، توانایی های حمله شبکه ای، اختلال در رادارها و سیستم های ارتباطی پیشرفته و استریمینگ داده ها به آن قدرت فزاینده ای بخشیده است. در ترکیب با قابلیت های خود محافظتی و طراحی پنهانکاری آن، این جنگنده نسل پنجمی می تواند هم به لحاظ فیزیکی و هم در قلمرو دیجیتال، دشمن را مورد هدف قرار دهد.

۱۱- اف ۳۴ لایتنینگ ۲ تمامی جنگنده های ارتش ایالات متحده را شکست داده است

اف 35 لایتنینگ 2

تمرین نظامی هوایی موسوم به «پرچم قرمز» (Red Flag) یک تست تمرینی نظامی بسیار سخت و پیچیده است که توسط نیروی هوایی ایالات متحده انجام می شود. اسکادران های جنگنده در این تمرینات در یک نبرد شبیه سازی شده شرکت می کنند و بدین ترتیب هم قابلیت های هواپیما و هم خلبانان آن ها به طور همزمان مورد ارزیابی قرار می گیرد. در مبارزه با جنگنده اف ۱۶ فالکون، اف ۳۵ برتری بسیار قابل توجه و بی حرف و حدیثی داشت به نحوی که در تست ها مشخص شد در مقابل ۱۵ شکست و سقوط اف ۱۶ تنها یک مورد شکست و سقوط اف ۳۵ رخ خواهد داد.

مهم ترین نقطه قوت اف ۳۵ همان تطبیق پذیری و قابلیت های متفاوت و متنوع آن است. در این تست ها مشخص شد که اف ۳۵ در شناسایی پرنده های دشمن، به اشتراک گذاری اطلاعات و شناسایی و رهگیری اهداف بسیار قوی تر و کارآمدتر از دیگر جنگنده های نیروی هوایی ایالات متحده عمل می کند. حتی بدون استفاده یا وجود مهمات نیز اف ۳۵ لایتنینگ ۲ با استفاده از توانایی های شبکه ای و قابلیت های جنگ الکترونیک خود یک پرنده پنهانکار بسیار قدرتمند است.

۱۲- کلاهخود خلبان اف ۳۵ لایتنینگ ۲ واقعیت افزوده را به یک مرحله بسیار پیشرفته برده است

کلاهخود خلبان اف ۳۵ دارای یک نمایشگر است که با سیستم پروازی جنگنده مرتبط بوده و اطلاعات حیاتی مانند سرعت باد، جهت حرکت، ارتفاع، سیستم بکارگیری سلاح ها و هدفگیری و هشدارها روی قسمت داخلی آن نقش می بندد. علاوه بر این ۶ دوربینی که در نقاط مختلف بیرونی هواپیما نصب شده به خلبان اجازه می دهد که در هنگام پرواز به اطراف خود احاطه کامل داشته باشد. بدین ترتیب خلبان از قدرت تمرکز و کنترل بی سابقه ای برخوردار بوده و اف ۳۵ لایتنینگ ۲ به پیشرفته ترین و قدرتمندترین پرنده نظامی که در حال حاضر در آسمان است تبدیل می شود.

جت جنگنده «سوخوی-۲۵» روسی در مقابل جت آمریکایی «جادوگر اَی-۱۰»

نگاهی به امکانات و ویژگی های منحصر به فرد جنگنده نیروی هوایی آمریکا؛ مارتین اف ۳۵ لایتنیگ ۲

چین از جنگنده رادار گریز و دور برد جدید خود رونمایی کرد

منبع: militarymachine
مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۱۴ نظر

ورود

  • کامران خرداد ۱, ۱۳۹۷

    اون موقع خیلیا با این خشونت با این کارا مخالفت کردن. خیلیا گفتن نکنین شما جوونید هیچی نمیدونید نکنین
    ولی چی شدن؟
    ترور شدن و مسئولیتشو به گردن دیگران انداختن. حتی اون اشغالی مجاهدین خلق که ترورهاشو با افتخار اعلام میکنه گفتن اینا رو ما ترور نکردیم. به گردن ما نندازید
    گروه های دیگم نکردن
    پس کی کرده؟
    خب معلومه کی کرده

  • پارسا شهریور ۸, ۱۳۹۷

    الکی نیست آمریکا داره به دنیا زور میگه اینا رو در موقع جنگ جهانی ساخت الان تکنولوژی های فوق العاده ای مثل هواپیمای B2 سلاح هارپ بمب کبالت و بشقاب پرنده میسازه

    • رضا اردیبهشت ۷, ۱۳۹۸

      استاد عزیز، هواپیمای بی۲ سالها قبل از اف۳۵ ساخته شده و این هواپیما آخرین هواپیمای جنگنده ای هست که ساخته و عملیاتی شده، هواپیمای نسل ۵

  • عباس شهریور ۲۷, ۱۳۹۷

    فقط قاطر۳۱۳

    • وطن پرست مهر ۱۶, ۱۳۹۷

      خخخخخخ این قاهره وجود خارجی نداره ۱۰ ساله که ماکتشو زدن گفتن توی آینده رونمایی می شه

    • محسن خرداد ۶, ۱۳۹۸

      مسخره نکنید بچه ها دیر یا زود میسازند وقاهر ۳۱۳ هم آخرش به پرواز در می آید یادم هست یه زمانی یعنی ۲۰ سال پیش ما که جوان بودیم موشک ساختن ایشان رو مسخره می کردیم وجوکهایی هم می گفتیم ولی در نهایت ساختند وخوب هم ساختند کم جوان متخصص وباهوش نداریم ولی نکته اینجا ست که همه این پیشرفتها به قیمت رنج تاریخی عظیم یک ملتی بدست می آید وبهایی که بابتش می پردازیم خیلی بیشتر از اون چیزی هست که تصور می کنیم ، به قول یک فیلسوفی که میگه توده ها در جنگیدن احترام برانگیزند ولی در قضاوت رقت انگیزند.

  • حسن فروردین ۷, ۱۳۹۸

    ایالات متحده ابرقدرت دنیابوده واگر کسی غیرازاین فکر میکند یعنی چیزی نمیداند باباید سوادشو زیادکنه

    • عبدالباسط مهر ۱۰, ۱۳۹۸

      آف ۳۵ از ۱۵۰ کیلو متری توسط رادار آلمانی ردیابی شده کجاش آخه رادار گریزه نسل پنجم مهمترین ویژگی شون رادار گریزیه اگه آف ۲۲ رپتور بگیم یچیزی از این پیشرفته تره گرون قیمت تر

      • جواب به عبدالباسط فروردین ۲۴, ۱۴۰۰

        اقای پروفسورهمینجوری سره باد هوا حرف میزنی که تو رادار کشف شده؟خوده المان همپیمان امریکاست و خودش ۵۰فرورند سفارش داده بعد اون وقت یه عقل کلی مثله تو میاد برا ما حرف بدون منبع میزنه!!!…در ضمن جناب عقل کل , اف۳۵ از لحاظ پروژه گران ترین جنگنده طول تاریخه نه خودش , بعد دوست دارم بفهمم بر چه حسابی میگه اف۳۵ رادارگریز نیستlol….اف۳۵ امکانات جدید تری داره که خوده اف ۲۲ نداره به عنوان مثال سیستم رمز و کد گذاری داخلی جنگنده با ۸میلیون کد عملیات هارو با جنگنده های دوست انجام میده…در صورتی کع اف۲۲ هنوز به روش سنتی بی سیم خلبان عملیات هارو انجام میده…در ضمن از لحاظ تکنولوژی داخلی اف۳۵ به نسبت ساده تر از اف۲۲…واسه همین صادرش میکنن تا اطلاعات محرمانه لو نره…در ضمن اف۲۲ تا سرعت خاصی مثله ۱ماخ میتونه پنهانکاریشو حفظ کنه در صورتی که اف۳۵ با تمام سرعت و با تمام مانور های هوایی میتونه رادارگریزیشو حفظ کنه…در ضمن جناب باسط…سخن بیهوده از روی باد هوا مگو

  • محسن خرداد ۶, ۱۳۹۸

    اما مشکلات این جنگنده انگار پایانی نداره همین هفته پیش بود که یکی از اینها متعلق به ژاپن که ظاهرا یکی از ۱۲ فروند بوده توی دریا سقوط کرد.

  • عبدالباسط مهر ۱۰, ۱۳۹۸

    بهتره اون قسمت رادار گریزی شو حذف کنید چون سامانه ای ۴۰۰ و یک رادار آلمانی اف ۳۵ را از ۱۵۰ کیلومتری شناسایی کردند

    • حسین علی پناهی مهر ۱۰, ۱۳۹۸

      با سلام خدمت شما دوست عزیز. مقاله ای در مورد سامانه راداری آلمانی که ادعا شده این جنگنده رو شناسایی کرده تهیه کردیم که در یکی دو روز آینده منتشر میشه

  • یوسف مهرانی لرستان ازنا اردیبهشت ۷, ۱۴۰۱

    سفر به مریخ برای هر شخصی مقدوره