اگر سگ ولگردی به ما حمله کند چطور باید جان خود را نجات دهیم؟

اگر  سگ ولگردی به ما حمله کند چطور باید جان خود را نجات دهیم؟

سگ ها را بهترین و وفادارترین دوست انسان می دانند اما آن ها همیشه هم مهربان نیستند. سگ ها در وهله ی اول حیوان هستند و غرایز حیوانی دارند و حتی سگ های خانگی هم در شرایط خاصی می توانند به انسان حمله کنند. در ادامه می خواهیم ببینیم اگر یک سگ ولگرد به ما حمله کرد باید چه کار کنیم. این قواعد ساده به شما کمک می کنند جلوی عواقب ناخوشایند حمله سگ ها را بگیرید.

۱- اگر سگ حمله نکند اما رفتار تهاجمی داشته باشد

نجات جان هنگام حمله سگ ها

زبان بدن سگ ها حرف های زیادی برای گفتن دارد. اگر گوش های سگ محکم به عقب کشیده شده باشند و سگ غرش کنان دندان هایش را نشان دهد، بهتر است تا جایی که ممکن است از او دور شوید تا مبادا حمله ای رخ دهد. اما اگر این روش جواب نداد چه باید کرد؟

  • سعی نکنید سگ را آرام کنید یا به او بخندید. برداشت یک حیوان از خنده با تلقی انسان ها متفاوت است. انسان ها خنده را به دوستی و شادی تعبیر می کنند اما برداشت سگ ها از خنده ی شما این است که دندان هایتان را به او نشان می دهید و او را دعوت به مبارزه می کنید.
  • از ارتباط چشمی مستقیم با سگ خودداری کنید و به آن بی اعتنا باشید. در نهایت، سگ از توجه کردن به شما دست می کشد و آرام می گیرد. به خاطر داشته باشید که هر چه بیشتر اضطراب تان را نشان دهید و دست هایتان را تکان دهید، احتمال حمله ی سگ به شما بیشتر می شود.
  • اگر کسی در اطراف تان هست از او کمک بخواهید. اما این کار را به آرامی انجام دهید و صدای تان را بالا نبرید.
  • از پرت کردن چوب به سمت سگ یا استفاده از اسپری فلفل خودداری کنید. این کارها سگ را عصبانی تر می کند. حتی یک سگ خانگی هم درصورتی که جلویش دست هایتان را تکان دهید یا به او چوب پرتاب کنید، از این کارها خوشحال نمی شود.
  • به آرامی از سگ دور شوید، اما پشت تان را به آن نکنید. بهتر است از بغل حرکت کنید تا بتوانید واکنش های سگ را ببینید. سعی نکنید بدوید، چون سگ به شما می رسد و شما نمی توانید از آن جلو بزنید. این حیوان می تواند سریع تر از قهرمانان دوی المپیک خودش را به شما برساند.

۲- اگر سگ حمله کند

حیوانات همیشه به یک دلیلی حمله می کنند اما دلایل آن ها همیشه مشخص نیست. سگ ها معمولا زمانی حمله می کنند که گرسنه هستند و یا می خواهند از توله ها یا قلمرو خود محافظت کنند.

اگر با وجود انجام همه ی موارد قبلی، سگی باز هم به شما حمله کرد، این نکات را به خاطر داشته باشید:

  • فریاد نکشید، حتی اگر نمی دانید چه کار دیگری باید انجام دهید. فریاد شما فقط عصبانیت سگ را بیشتر می کند.
  • اگر یکی از آن دستگاه های دور کننده ی سگ دارید که با امواج ماورای صوت کار می کنند، از آن استفاده کنید. این دستگاه ها سگ ها را می ترسانند و از شما دور می کنند.
  • اگر سگ به سمت شما حمله برد، وقتی به شما رسید سعی کنید سرش را با لباس تان بپوشانید. بعد از آن پشت چیزی مثل درخت یا نیمکت بروید تا بین سگ و خودتان مانعی ایجاد کنید، یا حتی از درخت بالا بروید. سگ نمی تواند تا آنجا به دنبال شما بیاید.
  • کیف یا هر وسیله ی دیگری که به همراه دارید را به کناری بیندازید تا حواس سگ پرت را کنید. ممکن است سگ ابتدا به آن وسیله حمله کند، در نتیجه اندک فرصتی برای فرار پیدا می کنید. اگر هم داخل وسایل تان غذایی مثل گوشت یا سوسیس داشته باشید این کار می تواند به شما کمک کند. شاید تنها چیزی که سگ از شما می خواهد مقداری غذا باشد.
  • گردن تان را با دست هایتان بپوشایند. گردن یکی از بخش های بسیار حساس و آسیب پذیر بدن انسان است چون در آنجا عروق و رگ های زیادی وجود دارد. اگر حمله ی سگ و گاز گرفتن آن حتمی باشد، کم خطرترین قسمت های بدن ساق های پا یا ساعدها هستند.
  • اگر سگ شما را گاز بگیرد، طبیعتا سعی می کنید سگ را بکشید و از خود دور کنید اما باید از این کار خودداری کنید. چون این کار شدت پارگی گوشت بدن را بیشتر می کند. در عوض، سعی کنید به بینی یا چشم های سگ ضربه بزنید. علاوه بر این، متخصصان توصیه می کنند پاهای پشتی سگ را بگیرید و آن را از روی زمین بلند کنید.
  • از وزن بدن تان برای فشار دادن سگ به زمین استفاده کنید و این کار را با زانوها یا آرنج هایتان انجام دهید. سگ ها فقط می توانند گاز بگیرند اما کشتی نمی توانند بگیرند. شما با این کار می توانید سگ را بی حرکت نگه دارید تا کمک برسد.

گاهی ممکن است به جای یک سگ، مورد حمله ی یک گروه سگ قرار بگیرید. قواعد کلی ای که باید رعایت کنید همان موارد قبلی هستند، با این تفاوت که نباید اجازه دهید سگ ها دورتان را بگیرند. سعی کنید پشت به یک دیوار بایستید اما نباید فرار کنید چون سگ ها دنبال تان می کنند.

۳- اگر سگ گازتان گرفت

اگر سگ شما را گاز گرفت باید فوراً به زخم تان رسیدگی کنید. برای این منظور، به این شکل عمل کنید:

  • زخم را با آب و صابون بشویید و روی آن را الکل بکشید.
  • فرقی نمی کند یک سگ ولگرد شما را گاز گرفته باشد یا یک سگ خانگی، حتما به بیمارستان مراجعه کنید تا در آنجا از شما آزمایش های لازم را بگیرند.
  • بعد از آن به شما واکسن هاری می زنند. برخلاف باور عمومی، تعداد تزریق ها ۲۰ تا ۳۰ عدد نیست و تنها ۶ آمپول به شکم یا کتف تان می زنند.
  • طبق آمارها، در ۹۹ درصد از موارد گاز گرفتگی سگ ها، انسان ها به هاری مبتلا می شوند. علائم اولیه ی این بیماری بعد از ۳۰ تا ۵۰ روز بعد از گاز گرفتگی آشکار می شود. شما ظرف دو هفته بعد از گاز گرفتگی باید واکسن هاری بزنید، در غیراینصورت، این بیماری باعث مرگ شما خواهد شد. هاری هیچ درمانی ندارد و تنها می توان از آن پیشگیری کرد.
  • ویروس هاری از راه های دیگری جز گاز گرفتگی هم می تواند منتقل شود. گاهی فقط چند قطره از آب دهان یک حیوان مبتلا روی پوست شما یا مخاط آن می تواند شما را به هاری مبتلا کند. به همین دلیل هرگز نباید اجازه دهید یک سگ ناآشنا دست ها یا صورت تان را لیس بزند.

مراقب سلامتی تان باشید و سعی کنید از سگ های خیابانی دوری کنید. اما اگر با یک سگ ولگرد رو به رو شدید، حتما به توصیه های بالا عمل کنید.

بیشتر بخوانید:

برای نجات جان خود این ۹ وسیله‌ را همیشه در کیف خود داشته باشید

۱۱ توصیه کاربردی که روزی جان تان را نجات خواهد داد

۱۴ ترفند ساده که می توانند در مواجهه با خطر جان شما را نجات دهند

دانستنی‌های پزشکی که شاید روزی موجب نجات جان شما بشوند

۶ نکته ای که در صورت گیر افتادن در شرایط بحرانی برای نجات خود باید انجام دهید

۹ ترفند هوشمندانه و ساده ای که در شرایط بحرانی جان شما را نجات خواهند داد

۱۰ باور نادرست و مرگبار درباره زنده ماندن در شرایط دشوار

۱۰ روش موثر دفاع شخصی که می توانند زندگی شما را از خطر جدی نجات دهند

آموزش دفاع شخصی در سه سوت: با فشار به این نقاط، مهاجم را ضربه فنی کنید

منبع: brightside
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
۳ نظر

ورود

  • تورک دانا آذر ۸, ۱۳۹۷

    باید از شهرداری اهواز یاد گرفت که سگ ها را میکشد
    سگ ها حیوانات نجس و آلوده ای هستند و بهترین کار حذف آنها از محل زندگی است

    • امیر تیر ۳۱, ۱۴۰۰

      فکر کنم شهرداری اهواز یادش رفته که تورو هم بکشه

      • ? بهمن ۱۱, ۱۴۰۰

        لایک داری