جزییات سلاخی فجیع «شیر محمد علی» در زندان فشافویه به روایت خبرگزاری‌ها

روایت‌ خبرگزاری‌ها از قتل پسر ۲۱ ساله

جزییات سلاخی فجیع «شیر محمد علی» در زندان فشافویه به روایت خبرگزاری‌ها

علیرضا شیر محمد علی، جوان بیست و یک ساله ای است که اخیرا در زندان فشافویه توسط دو زندانی دیگر با وسایل تیز، به طرز فجیعی به قتل می رسد و کلید واژه شماره یک اعتراض به قوه قضاییه می شود.

محمدهادی عرفانیان کاسب، وکیل خانواده مقتول در گفت‌وگو با ایلنا، درباره رسیدگی به پرونده قتل علیرضا شیرمحمدعلی گفته بود که علیرضا شیر محمد علی، پرونده‌ای با ۳ عنوان اتهامی از قبیل توهین به مقدسات، توهین به مسئولان رده بالای نظام و تبلیغ علیه نظام داشت که در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب، آقای قاضی مقیسه برای ایشان حکم ۸ سال زندان اعلام کردند.

ایشان گفته بود که در درگیری آن شب، بیش از ۳۰ ضربه زده شده که چند مورد آن به طرف شاهرگ و یک ضربه شدید به قلب زده شده به طوری که گوشت آن قسمت درآورده شده است تمامی این موارد از لحاظ حقوقی برای ما ابهام دارد.

حجت الاسلام رئیسی، ریاست محترم قوه قضاییه در مصاحبه زنده تلویزیونی با مردم به مناسبت هفته قوه قضاییه، از پیگیری شخصی این موضوع خبر داد. خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران، با انتشار گزارشاتی، به تحلیل موضوع پرداخته است. گزارش امروز روزیاتو، مروری دارد به روایت خبرگزاری‌ها داخلی از داستان شیر محمد علی که داغ خیلی ها را تازه کرده است.

قرار است از ناحیه سازمان زندان‌ها و هم از سوی دادستانی کل کشور دو تیم مجزا در مورد سهل‌انگاری یا قصور احتمالی ماموران مربوط، بررسی دقیق انجام شود. به گفته هم‌بند مرحوم شیرمحمدعلی، قاتلان زندانیان خطرناکی بوده‌اند که مدتی خواستار بازگشت به زندان رجایی‌شهر بودند تا در آنجا از طریق ادامه اقدامات مجرمانه خود درآمد داشته باشند و این دومین‌باری بوده که این دو شرور در داخل سوئیت خون می‌ریختند.

طبق اعلام سخنگوی قوه قضاییه، شیر محمد علی در تاریخ ۱۸ فروردین ۱۳۹۸ به بند امنیتی زندان تهران بزرگ منتقل و قاتل و همدست او از آبان ۱۳۹۶ در این زندان بوده‌اند. در روز حادثه، قاتل و همدست وی به جهت لزوم تعمیر سرویس بهداشتی محل اقامت آنان در هواخوری بوده و متهمان و محکومان امنیتی در اتاق‌های محل اقامت خویش بوده‌اند. همزمان با توزیع غذای زندانیان و باز شدن درب محل نگهداری قاتل و همدستش، آن‌ها به سمت اتاق زندانیان هجوم برده و با استفاده از تیزی دست‌ساز و قطعه‌ای از سرامیک سرویس بهداشتی در حال تعمیر، صدماتی را به شیر محمد علی وارد و وی را مضروب می‌کنند که پس از انتقال به بیمارستان مقتول فوت می‌کند.

روایت باشگاه خبرنگاران جوان از قتل شیر محمد علی

در پی انتشار اطلاعیه روابط عمومی سازمان زندان‌ها در مورد علت کشته شدن یک زندانی در زندان تهران بزرگ، غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضاییه در مورد حادثه زندان تهران بزرگ و قتل مرحوم علیرضا شیرمحمدعلی به بیان توضیحاتی پرداخت.

وی در ابتدای این توضیحات گفت: پرونده قتل مرحوم علیرضا شیرمحمدعلی با حساسیت و جدیت تمام توسط دادسرای عمومی و انقلاب رسیدگی و همانند برخی پرونده‌های ویژه دیگر با گذشت ۴۸ ساعت از وقوع قتل، تحقیقات دادسرایی آن انجام و پرونده با صدور کیفرخواست به دادگاه کیفری یک استان تهران ارجاع و در دادگاه نیز به صورت ویژه و در حداقل زمان قانونی رسیدگی خواهد شد، این پرونده دو متهم دارد. متهم ردیف اول متهم به قتل عمدی و نیز متهم ردیف دوم، متهم به معاونت در قتل عمد است.

روایت خبرگزاری ایسنا از نامه رئیس فراکسیون حقوق شهروندی مجلس به آیت الله رئیسی

سخنگوی قوه قضائیه افزود: زندان تهران بزرگ، بزرگترین مجموعه ندامتگاهی کشور است که اکنون افزون بر ۱۲ هزار زندانی در آن نگهداری می‌شود و زندانیان این مجموعه در گروه‌های مختلف و با لحاظ تعداد زیاد اندرزگاه‌ها، طبقه‌بندی می‌شود. هم اکنون حدود ۱۳۰ زندانی امنیتی در اندرزگاه‌های ویژه زندانیان امنیتی این زندان نگهداری می‌شوند، که ۱۷ نفر از آن‌ها در یک اندرزگاه اختصاصی اقامت داشته که مرحوم علیرضا شیرمحمدعلی یکی از آن‌ها بوده و در مجاورت آن‌ها و به صورت مجزا دو زندانی دیگر که حدود یک سال و نیم قبل از زندان رجایی شهر به زندان تهران بزرگ منتقل شده، اقامت داشته‌اند، که به صورت نوبه‌ای و مجزا از هواخوری مشترک استفاده می‌کردند.

جزییات نامه رئیس فراکسیون حقوق شهروندی مجلس از رئیس قوه قضاییه 

رئیس فراکسیون حقوق شهروندی مجلس در نامه‌ای به رئیس قوه قضائیه از تدوین طرحی در این فراکسیون برای سپردن مسئولیت سازمان زندان‌ها به وزارت دادگستری خبر داد.

شیر محمد علی
روایت خبرگزاری ایلنا از قتل شیر محمد علی ودرخواست مادرش از قوه قضاییه

وی با اشاره به مرگ چند زندانی در طول سالهای گذشته در بازداشتگاه‌ها یا زندان‌ها،  موضوع قتل علیرضا شیرمحمدعلی در زندان را نشانه‌ای از یک مشکل جدی در بازداشتگاه‌ها و زندان‌های کشور دانسته و خاطرنشان کرده است: ما باید برای درمان هر دردی، ابتدا وجود آن را بپذیریم و سپس با پرهیز از فرافکنی، به علاج درد بپردازیم و در همین راستا، سال ۹۶ و پس از گزارش مرگ چند نفر از معترضان آن ایام در زندانها، اصرار داشتیم تا به عنوان نمایندگان مردم، از زندان اوین و سایر زندان‌ها و بازداشتگاه‌هایی که اخبار ضد و نقیض درباره شرایط نگهداری زندانیان از آنها به گوش می‌رسید بازدید کنیم.

اما آن‌چه در نهایت و پس از هفته‌ها اصرار و پیگیری، از سوی قوه قضاییه مورد موافقت قرار گرفت، نتایج آن بازدید و مسائل مختلفی در پس از آن نیز که از طریق خانواده‌های برخی از زندانیان  به فراکسیون حقوق شهروندی مجلس گزارش شد، ما را به این جمع‌بندی رساند که حلقه مفقوده ماجرا، نظارت نهادی بیرونی بر امور سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور است.

زیرا درحال حاضر که این سازمان مستقیما زیر نظر رئیس قوه قضائیه است، قاعدتا خود را غیر از حضرتعالی به هیچ نهاد نظارتی دیگری پاسخگو نمی‌داند.

شایسته است که حضرتعالی درباره قتل علیرضا شیر محمد علی در زندان تهران بزرگ و گزارش‌هایی که متعاقب آن از وضعیت نگهداری زندانیان در این زندان و برخی زندان‌های دیگر منتشر شد، دستور پیگیری صادر فرمایید تا ضمن روشن شدن ابعاد این قتل، برخورد با مسبین و مقصرین از تکرار حوادث مشابه در دیگر زندان‌ها جلوگیری شود.

جزییات بیشتری از قتل و پیگیری این پرونده توسط قوه قضاییه را در روزهای آینده بررسی می کنیم.

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
یک نظر

ورود