از کدام چاقو برای بریدن چه چیزی باید استفاده کرد؟ با انواع مختلف چاقو آشنا شوید

از کدام چاقو برای بریدن چه چیزی باید استفاده کرد؟ با انواع مختلف چاقو آشنا شوید

چاقو در اندازه‌ها و شکل‌های متفاوتی عرضه می‌شود و ممکن است برای بسیاری از مردم روش صحیح استفاده از هر کدام چندان شناخته شده نباشد. البته چندان هم جای تعجب ندارد زیرا چاقوهای آشپزی، مخصوص آشپزهای حرفه‌ای هستند. اما برخی از انواع آنها در خانه نیز مورداستفاده قرار می‌گیرد. پس بهتر است بدانید از کدام چاقو برای چه منظوری باید استفاده کنید.

۱- چاقوی مخصوص سرآشپز (Chef’s Knife)

 انواع مختلف چاقو

هیچ سرآشپزی در هیچ کجای جهان را پیدا نمی‌کنید که یکی از این چاقوها نداشته باشد. این چاقو در اندازه ۲۰ تا ۳۰ سانتی‌متری عرضه می‌شود. رایج‌ترین اندازه چاقوی سرآشپز، نمونه‌های ۲۵ سانتی‌متری است.

به چاقوی سرآشپز، چاقوی فرانسوی هم می‌گویند. این مدل دارای تیغه‌ی کشیده و مثلثی شکل با کمترین میزان انحناست. این طراحی به آشپز کمک می‌کند تا چاقو را همانند اهرم در دست بگیرید و به راحت‌ترین روش برای برش دادن سبزیجات و گوشت و مرغ استفاده کند، بدون اینکه به فشار زیادی نیاز باشد.

اگر از چاقوهای بزرگ همیشه استفاده نمی‌کنید، شاید بهتر باشد اندازه ۳۰ سانتی‌متری آن را خریداری کنید تا برای برش دادن بوقلمون، هندوانه یا کدو حلوایی بزرگ بتوانید از آن استفاده کنید.

۲- چاقوی سانتوکو (Santoku Knife)

 انواع مختلف چاقو

سانتوکو یک واژه ژاپنی و در لغت به معنی «سه نیکی» است. یعنی این چاقو سه کاربرد دارد و برای اسلایس کردن، خرد کردن و ریز کردن گزینه خوبی است. این چاقو در اندازه ۱۲ تا ۲۰ سانتی‌متری عرضه می‌شود و از مشخصات ظاهری آن می‌توان به تیغه‌ی بسیار باریک‌تر از چاقوی سرآشپز اشاره کرد. این باریک بودن، تیزی بیشتری هم به همراه دارد و هنگام کار با چاقوی سانتوکو باید دقت زیادی به خرج داد.

این چاقو برای انجام کارهای رایج آشپزی در خانه همانند برش دادن گوشت و مرغ، خرد کردن سبزی یا ریز کردن پیاز کاربرد فراوانی دارد.

هنگام خرید باید با توجه به اندازه دستان خود چاقوی سانتوکو را خریداری کنید تا استفاده راحتی داشته باشد.

۳- چاقوی دندانه‌دار مخصوص برش نان (Serrated Bread Knife)

 انواع مختلف چاقو

چاقوی دندانه‌دار را برای برش دادن هر ماده‌ خوراکی می‌توان استفاده کرد و بریدن نان نیز یکی از این کارهاست. مزیت دندانه‌های چاقو در این است که مثلا میوه یا سبزیجاتی که پوست لیز دارند همچون گوجه‌فرنگی را می‌توان بدون له کردن و به آسانی برش داد. یا مثلا برای بریدن و اسلایس کردن نان باگت هم بهترین گزینه است زیرا بافت نان از بین نمی‌رود و خرد نمی‌شود.

هنگام خرید چاقوی دندانه‌دار بهتر است اندازه ۳۵ سانتی‌متری آن را تهیه کنید زیرا استفاده آسان‌تری دارد.

۴- چاقوی پوست‌کن (Paring Knife)

 انواع مختلف چاقو

چاقوی پوست‌کن به هیچ عنوان چاقوی مهم و ضروری در خانه بشمار نمی‌رود. کاری نیست که این چاقو انجام دهد و چاقوی سانتوکو از آن عاجز باشد. اما به طور کلی برای پوست کندن میوه‌های کوچک همچون پرتقال گزینه خوبی است. ضمن اینکه کوچک است و قیمت ارزان‌تری هم دارد.

۵- چاقوی قصابی (Boning Knife)

 انواع مختلف چاقو

چاقوی قصابی دارای یک تیغه باریک و انعطاف‌پذیر است و مخصوص جدا کردن گوشت از استخوان طراحی و عرضه شده است. وجود این چاقو در خانه ضروری نیست و بیشتر به درد دانشجوهای آشپزی می‌خورد.

چاقوی مشابه دیگری نیز به نام چاقوی فیله (fillet knife) وجود دارد که تیغه آن از چاقوی قضابی باریک‌تر و تیزتر است. همان‌طور که از نامش می‌توان حدس زدن مخصوص فیله کردن است اما برای گوشت قرمز استفاده نمی‌شود و مخصوص ماهی و مرغ است.

۶- ساطور (Cleaver)

 انواع مختلف چاقو

طراحی ساطور کمی ترسناک است، یک دسته کوچک با تیغه‌ی پهن و تیز و برنده که برای خرد کردن استخوان‌های مرغ و گوشت مورد استفاده قرار می‌گیرد. همین طراحی باعث می‌شود تا فشار زیادی که برای خرد شدن استخوان نیاز است روی گوشت وارد شود، بدون اینکه لازم باشد آشپز زور زیادی به آن وارد کند.

داشتن ساطور در خانه ضروری نیست اما بودنش بهتر از نبودنش است.

منبع: thespruceeats
یک نظر

ورود