۸ ماده غذایی به ظاهر مفید که از سیگار هم مضرتر هستند

۸ ماده غذایی به ظاهر مفید که از سیگار هم مضرتر هستند

این روزها رژیم های غذایی نامناسب و نامتعادل بیشتر از سیگار تلفات جانی دارند. دانشمندان پی بردند کمبود مواد مغذی می تواند به سلامت ما صدمه بزند. با این حال، بعضی محصولات غذایی ای که به خاطر خواص به ظاهر مفیدشان جزئی از رژیم غذایی ما شده اند هم ممکن است برای بدن ما مضر باشند. در ادامه به مواد غذایی ای می پردازیم که مصرف آن ها مانند سیگار به تدریج شما را از پای در خواهد آورد.

۱- آب میوه های تازه

مواد غذایی به ظاهر مفید اما مضر

میوه ها را به دلیل داشتن مواد مغذی، ماده ای ضروری برای حفظ سلامت می دانند و مصرف آب تازه ی میوه ها ساده ترین راه برای گنجاندن آن ها در رژیم غذایی خود به نظر می رسد. با این حال، میوه ها در حالت مایع بیشتر عناصر مفید خود را از دست می دهند، از جمله ماده ی فیبر که نقش مهمی در جلوگیری از ابتلا به دیابت، بیماری های قلبی و چاقی دارد. به علاوه، مصرف بی رویه ی آب میوه به دلیل قندی که در آن وجود دارد، خود باعث بروز مشکلات ذکر شده می شود. در حقیقت، آب بعضی میوه ها به اندازه ی یک قوطی نوشابه، قند در خود دارد.

به همین دلیل توصیه می شود به جای نوشیدن آب میوه، خود میوه را به طور کامل میل کنید. یک میوه برای سیر کردن شما کفایت می کند و هوس خوردن شیرینی جات را هم در شما برطرف می کند، در حالی که برای درست کردن یک لیوان آب میوه معمولاً به چندین میوه نیاز است.

۲- شکلات های گرانولا

بعضی از شکلات های گرانولا گرچه حاوی مواد مغذی هستند، اما در عین حال، قند زیادی هم در خود دارند. اغلب شکلات های گرانولا بین ۱۵ تا ۳۰ گرم به ازای هر وعده حاوی قند هستند. با این حال، شکلات های گرانولا اگر درست انتخاب شوند، گزینه ی خوبی برای رفع گرسنگی و پرهیز از پرخوری هستند، چون یک اندازه ی مشخص و حساب شده دارند و مواد مغذی زیادی در خود دارند. شکلات گرانولایی مناسب محسوب می شود که دست کم ۳ گرم فیبر، ۵ گرم پروتئین و کمتر از ۱۰ گرم قند داشته باشد.

۳- سوشی

سوشی به خودی خود غذای مضری نست. این افزودنی های مختلف آن است که مشکل ساز می شود. این روزها بسیاری از سوشی ها را با سس مایونز، پنیرهای کرمی، سس ها و دیگر محصولات بحث برانگیزی تهیه می کنند که ارزش غذایی سوشی را بالا می برند و کالری چند رول سوشی را به اندازه ی کل کالری مجاز یک روز را می رسانند. برای جلوگیری از افزایش وزن، رول های ساده ای که با ماهی سالمون تهیه می شوند یا غذای ساشیمی را انتخاب کنید.

۴- ماهی های پرورشی

این مشکل در مورد سوشی هم صدق می کند. ماهی های آزاد، منبع غنی اسیدهای چرب امگا ۳ محسوب می شوند. این اسیدهای چرب برای بدن مفید هستند و می توانند ریسک بیماری های قلبی و سکته ی مغزی را کاهش دهند. اما محتویات گوشت ماهی بیش از هر چیز به نوع ماهی بستگی دارد. متأسفانه ماهی هایی که ما از فروشگاه ها خریداری می کنیم معمولاً از آب های آزاد صید نشده اند و پرورشی هستند. بنابراین، این ماهی ها نه تنها فاقد مواد مغذی و مفید نیستند، بلکه حاوی افزودنی های شیمیایی ای هستند که پرورش دهندگان از آن ها برای بیشتر کردن سرعت رشد ماهی ها استفاده می کنند.

سعی کنید در محل زندگی خود جای مطمئنی را برای تهیه ی ماهی تازه پیدا کنید و در رستوران هم از پرسیدن نوع ماهی ای که در تهیه ی غذای تان از آن استفاده شده، خجالت نکشید.

۵- مواد غذایی بدون چربی

رژیم های غذایی بدون چربی در سال های اخیر طرفداران زیادی پیدا کرده بودند تا آنکه متخصصان تغذیه پی بردند تولیدکنندگان محصولات غذایی برای حفظ طعم طبیعی محصول، قندهای فرآوری شده را جایگزین چربی های سالم کرده اند. به همین دلیل، برخلاف تصورتان، به جای یک ماده ی غذایی سالم، در واقع محصولی مملوء از قند مصرف می کنید. حالا کارشناسان توصیه می کنند به دنبال محصولات لبنی ای مثل ماست چکیده باشید که سرشار از پروتئین و چربی های سالم هستند و هیچ گونه قند فرآوری شده ای در خود ندارند.

۶- غلات صبحانه

غلات صبحانه را از گذشته یک صبحانه ی سالم و مغذی می دانند. با این حال، همه ی انواع غلات صبحانه، خواص یکسانی ندارند. بیشتر این محصولات غذایی از غلات تصفیه شده تهیه می شوند. در این فرآیند، غلات بخش قابل توجهی از فیبر و دیگر مواد مغذی خود را که به سیر ماندن شما کمک می کنند، از دست می دهند. علاوه بر این، قند زیادی به غلات صبحانه افزوده می شود تا طعم بهتری پیدا کند و برای کودکان محصول غذایی جذاب تری باشد.

مصرف زیاد قند می تواند باعث بروز دیابت، بیماری های قلبی و چاقی شود. به جای غلات صبحانه از اوت میل (ترکیب جو دو سر پرک شده و شیر) یا دیگر غلات کامل استفاده کنید که فیبر کافی برای سیر نگه داشتن و حفظ انرژی شما را دارند.

۷- نان سفید

نان سفید دیگر محصول غذایی تهیه شده از غلات تصفیه شده است که فاقد مواد مغذی سالم و فیبر است. ماده ی فیبر در برخورداری از تناسب اندام، حفظ تعادل فشار خون و کاهش ریسک ابتلا به دیابت و بیماری های قلبی عروقی نقش دارد، بنابراین مصرف نان سفید که فاقد فیبر است، مشکلات زیادی را به دنبال خواهد داشت.

نان های غلات کامل می توانند جایگزین مناسبی باشند. به علاوه، تحقیقات نشان داده مصرف روزانه ی این نان ها ریسک ابتلا به بیماری های ذکر شده را کاهش می دهد.

۸- سویا

سویا ممکن است به همان اندازه ای که به محل رشدش صدمه می زند، برای سلامت شما مضر باشد. سویا را یکی از مخرب ترین محصولات کشاورزی می دانند چون تمام مواد مغذی خاک را می گیرد و آن را کاملاً از بین می برند. به علاوه، اغلب دانه های سویا دستکاری ژنتیکی می شوند، یعنی تقریباً فاقد مواد مغذی مورد انتظار هستند.

دیگر مشکل سویا، تراکم بالای ایزوفلاون یا همان استروژن های گیاهی در آن ها است، که میزان این هورمون در بدن را می بالا می برند و چرخه ی قاعدگی را برهم می زنند. به دلیل مشابه، مصرف سویا را معمولاً با افزایش فعالیت هورمون های تیروئید مرتبط می دانند، مسأله ای که می تواند منجر به افزایش ناخواسته ی وزن، تعریق و ورم گردن شود.

منبع: brightside
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود