«قارچ کرم صدپا» گران قیمت ترین انگل دنیا؛ هر نیم کیلو ۶۰ هزار دلار!

«قارچ کرم صدپا» گران قیمت ترین انگل دنیا؛ هر نیم کیلو ۶۰ هزار دلار!

اگر یک قارچ به بدن تان هجوم می آورد و بدن تان را از درون می خورد چه می کردید؟ شاید بیشتر شبیه به یک فیلم ترسناک به نظر برسد، اما این دقیقاً همان بلایی است که بر سر یک نوع لارو بید می آید.

قارچ، بدن این لاروهای بید بی نوا را از درون می خورد و آنقدر به این کار ادامه می دهد تا راه خود را به بیرون بدن آن ها پیدا می کند و مانند یک شاخه از سر لاروها بیرون می زند. اما قارچ کرم صدپا، این موجود ترکیبی نادر، نه فقط حیرت انگیز بلکه گران قیمت هم هست، به طوری که گاهی قیمتی ۳ برابر بیشتر از طلای هم وزنش دارد!

قارچ کرم صدپا در نواحی دورافتاده ی فلات تبت و رشته کوه هیمالیا رشد می کند اما این ها تنها جایی نیستند که می توانید این قارچ را پیدا کنید.

در محله ی چینی های نیویورک، هر یک گرم قارچ کرم صدپای خشک شده حدود ۳۰ دلار قیمت دارد. اما در فروشگاه های اینترنتی مثل eBay ممکن است هر یک گرم آن ۱۲۵ دلار قیمت گذاری شده باشد. این موجود ترکیبی، بسیار کمیاب است به همین دلیل قیمت بسیار زیادی دارد.

به علاوه، گرچه قرن ها است از قارچ کرم صدپا در طب سنتی گیاهی استفاده می شود اما این قارچ در دهه های اخیر محبوبیت زیادی پیدا کرده. این مسأله هم به افزایش قیمت آن دامن زده، به طوری که قیمت هر یک پوند (معادل ۴۵۳ گرم) این قارچ می تواند به حدود ۶۳ هزار دلار هم برسد.

قارچ کرم صدپا را هر ساله فقط به مدت چند هفته در مناطق دور افتاده ی نپال، تبت، هند و بوتان می توان یافت. و حتی در همان زمان هم پیدا کردن آن در میان دریایی از علف می تواند بسیار دشوار باشد. همانطور که اشاره شد قارچ کرم صدپا قرن ها در طب سنتی تبت و چین ماده ای پر مصرف بوده.

از این قارچ به عنوان یک داروی نیروبخش برای کمک به سیستم ایمنی بدن استفاده می شود.

برای مثال، خانواده های این مناطق نصف یک قارچ کرم صدپا را درون سوپ خود می ریزند. حتی گفته می شود که از آن می توان به عنوان نوعی ویاگرای هیمالیایی استفاده کرد، گرچه شواهد و مدارک زیادی که این نکته را اثبات کند وجود ندارد. از قارچ کرم صدپا به عنوان هدیه یا حتی رشوه و یا به عنوان نمادی از مقام و مرتبه هم استفاده می شود.

قارچ کرم صدپا گران قیمت ترین انگل دنیا

اینکه از این موجود نادر چه استفاده ای شود، به رنگ قارچ کرم صدپا و حتی شکل بدن کرم در زمان جان دادن بستگی دارد. اما همه ی این ویژگی ها که لزوماً هم ارتباطی به ارزش درمانی این قارچ ندارند، در قیمت آن بسیار تأثیر گذار هستند.

برای مثال، در سال ۲۰۱۷، نوع مرغوب این قارچ به قیمت هر کیلوگرم ۱۴۰ هزار دلار فروخته می شد. قارچ کرم صدپا همیشه قیمت بالایی داشته، اما کارشناسان می گویند در دهه های ۱۹۹۰ و ۲۰۰۰ میلادی قیمت آن به شدت و ناگهانی افزایش پیدا کرد که علت آن اقتصاد رو به رشد چین و افزایشی بود که به دنبال آن در درآمد قابل تصرف به وجود آمد. این مسأله مردم محلی را به جمع آوری بیشتر قارچ های کرم صدپا سوق داد.

برای مثال، در منطقه خود مختار تبت مقدار قارچی که در اوایل دهه ی ۲۰۰۰ میلادی جمع آوری شد، سه برابر بیشتر از مقدار قارچ جمع آوری شده در دهه ی ۱۹۸۰ بود. امروزه خانواده های زیادی در این مناطق هستند که برای تأمین معاش خود روی پول حاصل از فروش این قارچ ها حساب می کنند.

در حقیقت، به گفته ی کارشناسان ۸۰ درصد درآمد خانوارهای ساکن فلات تبت و هیمالیا می تواند از راه فروش قارچ کرم صدپا تأمین شود. طبق شنیده ها، در سال ۲۰۱۶، در یکی از مناطق کشور نپال به اندازه ی ۲۴/۷ میلیون دلار قارچ کرم صدپا جمع آوری شده بود. این مقدار ۱۲ درصد بیشتر از بودجه سالیانه ی آن منطقه است! با این حال این منبع درآمد پر سود در معرض خطر قرار گرفته است.

بررسی ها نشان می دهد اخیراً از مقدار قارچ کرم صدپای به دست آمده از طبیعت کاسته شده.

کسانی که به کار جمع آوری این قارچ ها مشغولند خود عمده دلیل این مشکل را برداشت بی رویه ی قارچ های کرم صدپا از طبیعت می دانند و اذعان دارند فشار ناشی از برداشت های خود آن ها باعث کاهش قارچ ها شده.

مهار برداشت قارچ ها کار ساده ای نیست. چون مناطقی که این قارچ ها از آن ها به دست می آیند یکپارچه نیستند و هر یک سیاست های متفاوتی دارند.

تغییرات آب و هوایی هم در بروز این مشکل نقش داشته. قارچ های کرم صدپا در مناطقی که زمستان های سرد و طولانی دارند، فراوانی بیشتری دارند. در حالی که هر چه می گذرد این مناطق کمتر شاهد چنین زمستان هایی هستند.

این کمبود برای اقتصاد روستایی این مناطق می تواند ویرانگر باشد.

منبع: businessinsider
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
یک نظر

ورود

  • رضا آبان ۳, ۱۳۹۸

    اون دلت خواست ؟…. منم دلم خواست . منظور همون قارچ کردم صد پاست !