آغاز هفته شگفتی‌ها: از انصراف لاریجانی تا بازگشت «محمود» و «قالیباف»

ثبت‌نام نامزدهای نمایندگی مجلس از امروز

آغاز هفته شگفتی‌ها: از انصراف لاریجانی تا بازگشت «محمود» و «قالیباف»

ازامروز ۱۰ آذر ماه ۹۸ لغایت ۱۶ آذر ۹۸، همه نگاه ها به تالار وزارت کشور در خیابان فاطمی دوخته خواهد شد. جایی که شاهد رفت و آمد نامزدهای شرکت کننده در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی است که قرار است ۲ اسفند در سراسر کشور برگزار شود.

همه افرادی که دارای مدرک کارشناسی ارشد یا معادل آن از دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی معتبر داخل یا خارج از کشور هستند می توانند طبق قانون انتخابات، نامزد نمایندگی مجلس شوند.

احتمالا شاهد حضور بیش از ۱۰ هزار نفر برای ثبت نام در رقابت های اسفند ماه باشیم و به همین خاطر، وزارت کشور و خیابان فاطمی تهران و خبرنگاران سیاسی، روزهای شلوغی را تجربه کنند. آن هم در روزگاری که ۲ هفته پیش، تراژدی بنزین  ۳۰۰۰ تومانی، تنور اعتراضات و نه انتخابات را داغ کرد و با قطعی سراسری اینترنت، میلیون ها دلار به اقتصاد ضعیف ایران آسیب زد.

رئیس کل سابق بانک مرکزی (محمود بهمنی) چند روز پیش گفته بود که به دلیل ناتوانی مجلس دوره دهم در مدیریت اوضاع و اصلاح امور اقتصادی کشور، احتمالا ۷۰ درصد ترکیب نمایندگان مجلس شورای اسلامی، دستخوش تغییر شود.

اگر چه در دوره قبلی انتخابات، لیست ائتلاف اصلاح طلبان توانست در تهران و بسیاری از استان ها، نمایندگان خود را به صورت لیستی، روانه  بهارستان کند، اما خنثی بودن رفتار این نمایندگان در مسائل گوناگون سیاسی،‌اقتصادی و فرهنگی، سبب نا امیدی رای دهندگان به لیست ها شد و همین امر، شائبه کاهش شمار مشارکت کنندگان در انتخابات ۲ اسفند را تقویت می کند.

انتخابات مجلس

یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در حالی فرآیند ثبت نام از نامزدها را آغاز کرده است که ناظران سیاسی، با توجه به فضای حاکم در اقتصاد و سیاست داخلی و بین المللی ایران و افزایش نارضایتی عمومی ناشی از بی تدبیری دولت در مدیریت اقتصاد به خصوص در حوزه تورم و گرانی و تولید، حضور حداقلی را برای انتخابات ۲ اسفند، پیش بینی می کنند.

علی لاریجانی که پیش از این، ۳ دوره سابقه ریاست مجلس شورای اسلامی را در کارنامه دارد، دیروز اعلام کرد که قصد ثبت نام در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی را ندارد تا شایعات درباره آماده شدن او برای انتخابات ریاست جمهوری  سال ۱۴۰۰ هجری شمسی، تقویت شود.

عدم حضور او از قم، حداقل سبب می شود تا ریاست مجلس شورای اسلامی دوره دوازدهم، از هم اکنون در اردوگاه اصلاح  طلبان و اصول گرایان و جماعت مستقل و اقلیت، در کانون توجه قرار بگیرد.

این هفته احتمالا شاهد حضور افرادی در وزارت کشور باشیم که انتظار حضور  آن ها را نداریم. محمود  احمدی نژاد، رئیس جمهور سابق، مرد غیر قابل پیش بینی عرصه سیاست و بازیگر تمام نشدنی رقابت های انتخاباتی، احتمالا یکی از این افراد باشد.

اگر  چه حرف و حدیث درباره آمدن یا نیامدن رئیس جمهور دولت نهم و دهم بسیار است، اما این احتمال وجود دارد که منتقد شماره یک دولت حسن روحانی، با آمدن به پارلمان، بخواهد صدای خود را از طریق تریبون بهارستان به دولت دوازدهم که در ۲ سال  پایانی کار خود قرار دارد انتقال دهد.

حتی اگر شاهد حضور شخص محمود در انتخابات نباشیم، او حتما نزدیکان خود را از ۳۱  استان، روانه بهارستان خواهد کرد. پروین احمدی نژاد، خواهر ایشان، اولین گزینه پیش رو خواهد بود. اما مهندس چمران، چند هفته پیش در همایش گام دوم انقلاب اصولگرایان گفته بود که نامزد نیست و حداد عادل نیز نامزد نخواهد شد. اما به اصولگرایان توصیه کرده بود که اگر «لیست مستقل بدهید، رای نمی آورید».

محمد باقر قالیباف، مرد تمام نشدنی رقابت های انتخاباتی ۱۰ سال اخیر، احتمالا یکی از نامزدهای پر سر و صدای روزهای آینده وزارت کشور در خیابان فاطمی تهران باشد. او با این که چند بار شانس خود را برای کسوت ریاست جمهوری آزمود، این بار نیز در صورت حضور در رقابت های انتخاباتی مجلس، به دنبال ریاست پارلمان و رقابت علنی با دولت روحانی در سال های پایانی است.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی قبلا گفته بود که احتمال نامزدی قالیباف در انتخابات، ضعیف است. به هرحال چه او بیاید و چه نیاید، اصولگرایان از هم اکنون، سرلیست ها و کاندیداهای احتمالی خود را مشخص کردند و باید در ماه های آینده، شاهد رونمایی از لیست های شگفت انگیزی بود که قصد دارد تحولی در مجلس یازدهم ایجاد کند.

مجلسی که مثل دولت دوازدهم، در سخت ترین روزگار تحریمی ایران و اعتراض های حداکثری ملت و درآمد کم کشور، شرایط دشواری را پیش روی خواهد داشت.

ما در مجلس آینده، نیاز به جوانان و شمار بیش تر بانوان در کسوت نمایندگی ملت داریم. حمیده زرآبادی و پروانه سلحشور نشان دادند که بانوان جوان ایرانی، می‌توانند صدای رساتری برای انتقال خواسته های مردم از تریبون بهارستان باشند.

حتما بخوانید: افشاگری‌های حمید زرآبادی علیه وزیر فناوری اطلاعات

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
یک نظر

ورود

  • علی آذر ۱۰, ۱۳۹۸

    با عرض پوزش
    همین دو نفری که اخر اسمشونو بردین مزخرف ترین ها بود
    متاسفم همچین بی عقل هایی میان مجلس نتیجش هم همین وضع مملکته