شکل رابطه‌ ما با پول رازهای زیادی را درباره شخصیت ما برملا می‌کند

شکل رابطه‌ ما با پول رازهای زیادی را درباره شخصیت ما برملا می‌کند

پول برای بعضی ها راحت می آید و می رود و اصلاً مسأله ای نیست که ذهن شان را به خود مشغول کند. برای بعضی اما می تواند مشکل بزرگی باشد؛ آن ها یا دائماً نگرانند که ولخرجی نکرده باشند، یا می ترسند که پس انداز کافی برای روز مبادا نداشته باشند. در هر صورت، نگاه شما به مقوله ی پول و روشی که برای مدیریت آن دارید فقط نشان دهنده ی وضعیت مالی تان نیست. در واقع این مسأله ممکن است چیزهایی درباره ی شخصیت شما آشکار کند، مثل ترس هایی که در زندگی تان دارید.

در ادامه می خواهیم ببینیم شکل رابطه ی ما با پول چه نکاتی را درمورد ما برملا می کند.

۱- می تواند یادآور گذشته تان باشد

بعضی خانواده ها استطاعت خرید چیزهایی که فرزندشان می خواهد را ندارند. شاید وقتی بچه بودید لباس زیبایی در یک فروشگاه دیدید که دوست داشتید برای شما باشد، اما پدر و مادرتان پول کافی برای خریدش را نداشتند. یا خیلی دوست داشتید پیانو زدن را یاد بگیرید اما خانواده تان استطاعت خرید پیانو و تأمین هزینه های کلاسش را نداشتند.

چنین موقعیت هایی می تواند زخم هایی عاطفی بر جای بگذارد و شما را دچار احساس ناامنی روانی کند، چون احتمالاً شما می دیدید که همسن و سالان تان همه ی آن چیزها را داشتند. این احساس ناامنی روانی ممکن است تا دوران بزرگسالی همراه شما باقی بماند. به همین دلیل ممکن است وقتی بزرگ شدید و ثبات مالی پیدا کردید، به خرید وسواس گونه ی چیزهایی روی آورید که در گذشته از آن ها محروم بودید، حتی اگر واقعاً نیازی به آن ها نداشته باشید.

۲- ممکن است طرز فکری را نشان دهد که در مورد خودتان دارید

– فرصت خیلی خوبیه!
– به نظرم ریسکش خیلی زیاده…

اگر فکر می کنید در مدیریت مسائل مالی مهارت دارید، احتمالاً به طور کلی شخص بااعتماد به نفسی هستید. شما از سرمایه گذاری کردن، شروع یک تجارت پرمخاطره یا سر و کار پیدا کردن با چالش های مالی خاصی که ممکن است بر سر راه تان ظاهر شوند، ترسی ندارید.

برعکس، اگر همیشه نگرانید که پول هایتان را از دست بدهید و ترجیح می دهید آن ها را یکجا نگه دارید، ممکن است معنی اش آن باشد که شما از خودتان مطمئن نیستید. اگر نمی توانید در مورد مسائل مالی پیچیده تر به خودتان اعتماد کنید، احتمالاً در زندگی روزمره هم آدم مرددی هستید.

۳- می تواند ترس های شما را نشان دهد

– نمیخوام پدر و مادرم بفهمن اخراج شدم

همه ی ما گاهی به این فکر می کنیم که اگر یکباره بی پول شویم چه بر سر زندگی مان خواهد آمد. تلاشی که صرف تصور کردن این شرایط می کنیم می تواند بزرگ ترین ترس های زندگی تان را آشکار کند. شاید نگران سلامتی تان باشید، بنابراین بی پول شدن شما به این معنی است که دیگر قادر به تأمین هزینه های درمان تان نخواهید بود. یا دوست دارید فرزندان تان در دانشگاه خوبی درس بخوانند و می خواهید حمایت شان کنید، که اگر روزی بی پول شوید دیگر برایتان مقدور نخواهد بود.

یا شاید همیشه دوست داشته اید که مایه ی افتخار و سربلندی پدر و مادرتان باشید و می ترسید که به خاطر مشکلات مالی تان آن ها را از خود ناامید کنید. پول، ارزش های زندگی شما یعنی همان چیزهایی که اهمیت زیادی برایتان دارد را آشکار می کند و آنچه که شما نمی خواهید تحت هیچ شرایطی از دستش دهید.

۴- ممکن است سرنخی از آینده تان به دست دهد

– تو فکر باز کردن یه رستورانم
– من هیچوقت پول این کار رو ندارم

کاری که با پول تان انجام می دهید می توانید آمال و آرزوهای شما را نشان دهد؛ این مسأله به گذشته ی شما هم مربوط می شود. اگر در کودکی آرزوی خریدن یک اسباب بازی یا رفتن به شهربازی را داشتید اما پدر و مادرتان استطاعتش را نداشتند، ممکن است تصور کنید هرگز قادر نخواهید بود چیزی که می خواهید را به دست آورید.

کسانی که در کودکی نگرانی ای از بابت پول نداشتند و پدر و مادرشان استطاعت خرید هر چیزی که می خواستند را داشتند ممکن است افراد بلند پروازتری باشند. آرزوهای آن ها در کودکی همیشه به حقیقت می پیوستند، به همین دلیل حالا مطمئن اند قادر خواهند بود هر چه می خواهند را به دست آورند.

برعکس، کسانی که آرزوهایشان به ندرت محقق می شد ممکن است وقتی بزرگ شدند این تصور را داشته باشند که هرگز در کارهای مورد علاقه شان موفق نمی شوند، گرچه شاید اصلاً اینگونه نباشد. وجود محدودیت های مالی در سنین کودکی ممکن است مانع از قدم برداشتن آن ها در جهت محقق کردن رویاهاشان شود.

۵- می تواند به شما کمک کند به طرز فکرتان پی ببرید

احتمالاً پول مشکل بزرگی در زندگی شما محسوب نمی شود. شما شغل ثابتی دارید که درآمد خوبی دارد و همه ی نیازهایتان را هم برآورده می کند. از نظر بعضی ها شاید این شرایط برای اینکه از لحاظ مالی احساس امنیت کنند کافی باشد. اما بقیه یعنی کسانی که همین شرایط را دارند یا آن هایی که با مشکلات مالی رو به رو هستند، ممکن است دیدگاه دیگری درمورد پول داشته باشند.

اگر همیشه فکر می کنید که هیچوقت پول کافی ندارید و زیاد خرج می کنید، ممکن است «ذهنیت کمبود» (Scarcity Mindset) داشته باشید. حتی اگر جای نگرانی وجود نداشته باشد هم ممکن است فکرتان درگیر تک تک هزینه های اندکی باشد که می کنید. به خصوص خرج کردن پول برای هزینه های پیش بینی نشده ای مثل ترکیدن لوله یا خرید دارو به خاطر بیمار شدن، برایتان بسیار عذاب آور است.

شما چه نگاهی به پول دارید؟ راحت پول خرج می کنید یا ترجیح می دهید هر چقدر می توانید بیشتر پس انداز کنید؟ شما هم موافقید که شکل رابطه ی آدم ها با پول تصویری کلی از شخصیت آن ها به دست می دهد؟

منبع: brightside
مطالب مرتبط
بدون نظر

ورود