علت حضور میلیونی ایرانیان در بورس ۹۸ چه بود؟

علت حضور میلیونی ایرانیان در بورس ۹۸ چه بود؟

سال ۹۸ سال تاریخ ساز برای بورس ایران بود. بر خلاف تصورها ، سکه و طلا و ارز که ظرف نیمه اول سال نود و هفت، بیش از ۳۰۰ درصد افزایش قیمتی را تجربه کرد، در سال ۹۸، رشد پرنوسانی داشت و هم سکه و هم ارز، کم تر از ۳۰ درصد از اول فروردین ماه ۹۸ تا کنون رشد قیمتی داشته است.

در مقابل، شاخص کل بورس که روند صعودی خود را از فروردین امسال آغاز کرد، در بهمن ماه ۹۸ یعنی پس از گذشت ۱۱ ماه، بیش از ۱۵۰ هزار واحد مثبت شد و به ۴۳۰ هزار واحد رسید تا امیدها به ورود شاخص کل بورس ایران به کانال ۵۰۰ هزار واحدی تا اوایل سال ۱۳۹۹، افزایش یابد. در سال ۹۸، بیش از ۱ میلیون نفر از هموطنان با مراجعه به ۱۰۶ کارگزاری مجاز در سراسر کشور، موفق به دریافت کد بورس و ثبت معامله شدند که در تاریخ ۵۰ ساله بورس ایران بی سابقه بود.

در آخرین عرضه اولیه سهام که اوایل بهمن ۹۸ صورت گرفت (فروی)، بیش از ۱ میلیون و ۲۱۰ هزار تن از هموطنان در خرید سهام شرکت ذوب و روی اصفهان مشارکت داشتند که در تاریخ بورس ایران نیز این مورد، بی سابقه بود.

هجوم مردم به خرید عرضه اولیه با سود تضمینی ۲۰ درصد ظرف ۵ روز نشان می دهد که سال به سال شاهد آشنایی بیشتر مردم با ساز و کارهای بازار سرمایه واصول سرمایه گذاری در این بازار هستیم. حجم معاملات روزانه بورس ایران در زمستان ۹۸ در مقایسه با زمستان سال ۹۷، بیش از ۴۰ برابر افزایش یافته است که این سیگنال مهمی برای صندوق های سرمایه گذاری، سازمان بورس، کارگزاری ها، سهامداران خرد و حقوقی های بزرگ است.

این که هر روز شاهد معامله شدن ۵۰۰۰ میلیارد تومان سهام در ساعت معاملاتی ( ۹ صبح تا ۱۲:۳۰) هستیم، نوید روزهای طلایی بورس ایران در سال ۱۳۹۹ و عصر ایران ۱۴۰۰ می دهد.

قیمت بسیاری از سهام متاثر از تحریم و تورم و رکود در بازارهای موازی (ارز و سکه و طلا و زمین و خودرو)، بین ۲۰۰ تا ۱۰۰۰ درصد ظرف یک سال افزایش یافته است و امروزه شاهد میلیونرهای زیر ۳۰ سال در اقتصاد ایران هستیم که پرتفوهایی با سودهای شگفت انگیز را تجربه کرده اند.

بررسی تکنیکالیست ها نشان می دهد که تداوم روند صعودی شاخص کل بورس ایران در آخرین سال سده سیزدهم هجری شمسی ادامه پیدا کند و تا پیش از سال ۱۴۰۰ هجری خورشیدی، شاخص کل وارد کانال ۱/۰۰۰/۰۰۰ واحد شود که آغاز عصر جدیدی در بازار سرمایه کشور با ششصد و اندی شرکت است.

در زمستان ۹۸ ۲ اتفاق مهم در بورس ایران رخ داد. یکی معافیت مالیاتی یکساله شرکت ها برای تجدید ارزیابی دارایی ها و دیگری حذف ارائه مدرک دیپلم برای دریافت دسترسی معاملات آنلاین که زمینه رشد دارایی های شرکت ها و شفافیت صورت های مالی و حضور شمار بیشتری از مردم در بازار سرمایه را به دنبال دارد و باید جدی گرفت.

طبق اعلام سازمان بورس، حدود ۱۳ میلیون نفر از هموطنان کد بورس دارند و به نظر می رسد که ۱۰ درصد از این رقم، بورس بازان فعال هستند و در طول ماه حداقل یک معامله انجام می دهند. این رقم احتمالا تا چند سال دیگر به ۲۰ میلیون نفر برسد و یک چهارم جمعیت ایران که اکثرا زیر ۵۰ سال سن دارند، با اصول معامله در بورس آشنا شوند.

آینده اقتصاد ایران بر اساس مالیات خواهد بود و برای پرداخت مالیات کم تر در سرمایه گذاری ها و کسب سود حداکثری، باید اصول سرمایه گذاری در بورس را از جوانی آموخت. در بورس، مهم تر از دانش و سرمایه شما، صبر شما تاثیر گذار است.

بعضی صنایع در بورس ایران، پیشرو و تاثیرگذاری بالایی دارند. مثل صنعت راهبردی دارویی، مثل بورس انرژی، مثل صنایع غذایی و دامپروری و پترو-پالایشی و سیمانی که می تواند در سال های آینده، سودهای بالایی را شناسایی و سهامداران صبور بلند مدتی را به صف میلیونرهای ایرانی اضافه کنند.

اگر سهامدار بازار سرمایه ایران هستید، نگهداری سهام تا مجامع تابستان ۹۹ توصیه می شود. شاخص کل در کانال صعودی،به روند رشد بلند مدت خود ادامه می دهد و احتمالا در زمستان ۱۳۹۹، شاهد رشد چند صد درصدی قیمت بسیاری از سهام باشیم. لذا سهامداری توصیه می شود و پرهیز از احساسات و هیجانات در افت و صعودهای موقتی.

امید است اصول سرمایه گذاری در بورس به کتاب های درسی دانش آموزن و دانشجویان اضافه شود.

نگاه آماری

بورس
همواره تاریخ در بورس تکرار می شود. روند صعودی مشابه شاخص کل بورس در ۲ بازه زمانی مختلف را شاهد هستیم

شاخص کل بورس رشدش رو در سال ۸۸ از ۸۰۰۰ واحد شروع کرد و به ۸۹۹۰۰ واحد در سال ۹۲ رسید بیشتر از ۱۰۰۰٪ رشد زمانی که تورم بر اساس شاخص دلار ۳ برابر بود ، شاخص بورس بیشتر از ۱۰ برابر رشد تجربه کرد در این دوره هم رشد تورم ۳۰۰٪ رو تجربه کردیم ، و تا اینجا شاخص در حد ۲۰۰٪ درصد رشد داشته اگر رشد شاخص رو هم پای تورم لحاظ کنیم ، تا حدود ۵۰۰ هزار واحد رشد خواهد داشت اگر مثل تورم دوره قبل در نظر بگیریم ( تورم ۳۰۰٪ و رشد بورس ۱۰۰۰٪) ، شاخص پتانسیل رشد تا ۶۷۰ هزار واحد را خواهد داشت.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۶ نظر

ورود

  • رضا فروردین ۲, ۱۳۹۹

    سلام آقای زمانی دلیل این نوشته های شما و جهت دهی های غلط در مورد بورس و اقتصاد از طرف شما چی هست؟ رونق بورس تا سال ۱۴۰۰ ادامه داره و سال آینده سکه بالای هفت میلیون معامله میشه؟اینا رو از کجا میارید؟چرا تو تحلیل های تکنیکالت از یارانه انرژی و قدرت خرید مردم حرفی نمیزنی؟به نظرم منظور خاصی پشت این پست ها هست اینکار رو نکنید به ضرر مخاطب هست پیش بینی اقتصاد اگر هم بخواد انجام بشه باید توسط اقتصاددان انجام بشه و نه شما.

    • علی زمانی فروردین ۲, ۱۳۹۹

      سلام جناب رضا
      لطفا اگر بحث فنی و علمی می فرمایید، مستندات علمی وادله قطعی برای رد اظهارات ما ارائه کنید و از بیان مسائل احساسی اجتناب کنید.
      روند صعودی شاخص کل بورس ایران در سال ۹۹ و به بعد، موضوعی نیست که به علی زمانی وتعصبات و خواب ها و رویاهایش بستگی داشته باشد!! ما از جنبه تکنیکال و بررسی جمیع فاکتورهای موثر در اقتصاد ایران و بر اساس تحلیل های کارشناسی متخصصان بازار سرمایه، چکیده مباحث را در مطالب ارائه می کنید و مثل همه تحلیل ها، ضریب خطا دارد.
      اینکه فرمودین پیش بینی اقتصاد باید توسط اقتصاد دان ها انجام بگیرد نه بنده، استدلال غلطی از طرف جنابعالی است. به ۲ دلیل: یکی اینکه شما نمی دانید بنده اقتصاد دان هستم یا نیستم و اصلا تحصیلاتم در حوزه اقتصاد بوده یا خیر. این را نمیدانید. دوم، به شما توصیه میکنم کتاب: «چرا نباید به اقتصاد دان ها اعتماد کرد» نوشته پروفسور جیم استنفورد که نشر پژواک منتشر کرده است را مطالعه بفرمایید.
      بورس به همان دلایلی در سال ۹۹ صعودی است که پراید ۷۰ میلیون تومان شد.
      ضمنا، قدرت خرید مردم ارتباط چندانی به صعود بورس ندارد. تورم بیشتر، یعنی افزایش سهام و صعود بورس. این را در ۵۴ سال اخیر بارها شاهد بودیم.
      موفق باشید.

    • Ahmadreza8 فروردین ۴, ۱۳۹۹

      دقیقا با نظر شما موافقم

  • وحیده فروردین ۲, ۱۳۹۹

    تحلیل عالی بود

    • علی زمانی فروردین ۴, ۱۳۹۹

      ممنون از نظر شما
      متاسفانه بعضی از عزیزان چون سر رشته ای از بورس ندارند، صرفا منتقد هستند و تماشاچی اتفاقات. بورس، بازار تحلیل است و به تخیل و تعصب، ربطی ندارد. امیدواریم عزیزان از تحلیل های تکنیکالی و بنیادی استفاده کنند.

  • علیرضا نصیری فروردین ۶, ۱۳۹۹

    مافیای ارز، خودرو، مسکن و طلا با رشد و ورود نقدینگی به بازار سرمایه دستشون از سودهای کلانی که در گذشته به دست میاوردند کوتاه شده و الان دارن مردم رو از بورس و حبابی بودن شاخص میترسونند.
    این مافیا قبلا با یه شایعه، یک شبه دارایی هاشون رو چند برابر میکردند و چون الان دستشون کوتاه شده جو منفی میدن.
    با این تورم و قیمت ارز، بازار بورس همچنان جای رشد داره.