مسیرها و مراحل قانونی انجام عمل جراحی تغییر جنسیت در ایران

مسیرها و مراحل قانونی انجام عمل جراحی تغییر جنسیت در ایران

عمل جراحی تغییر جنسیت در ایران با مجوز دادگاه به صورت قانونی انجام می شود. هزینه عمل جراحی تغییر جنسیت در ایران کم تر از بسیاری از کشورهای جهان است. طبق آمارها، ایران از پیش قراولان اعطای مجور عمل جراحی تغییر جنسیت برای افراد ترنس‌سکشوال است. گویا سالانه چند هزار عمل جراحی تغییر جنسیت در ایران انجام می شود. چگونگی پرداخت کمک هزینه عمل جراحی دو جنسه ها از طریق سازمان بهزیستی کشور اعلام می شود.

در سال ۹۶ سازمان بهزیستی اعلام کرد که حداکثر ۵۰ میلیون ریال کمک هزینه عمل جراحی تغییر جنسی که پرونده آن ها تایید شده باشد، اختصاص می یابد. این رقم احتمالا با احتساب تورم، دو برابر شده است.

کمک مالی به افرادی که خواهان عمل جراحی تغییر جنسیت هستند صرفا به مواردی تعلق می گیرد که مراحل پزشکی، روان پزشکی و پزشکی قانونی آن ها طی شده باشد. بهترین زمان برای برخورد با اختلال هویت جنسی (T,S) شناسایی افراد در سنین دوران دبستان است تا با مداخلات روانشناسی، مشکلات بر طرف شود. اما با افزایش سن، اختلال هویت جنسی تشدید شده و در نهایت به عمل جراحی تغییر جنسیت منتهی می شود.

دکتر مهرداد بقایی از جمله پزشکان مطرح ایران در حوزه حراجی تغییر جنسیت است که بیش از صد عمل جراحی موفق در کارنامه دارد. عمل تغییر جنسیت (MTF) نیازمند تاییدیه پزشکی قانونی و روانشناسی است. برای آقایانی که قصد تغییر جنسیت دارند، باید واژن ایجاد شود که به دو شکل روده ای و پوستی است. نیازی به جراحی عمومی دارد. برای بانوانی که عمل تغییر جنسیت را انجام می دهند، رحم و سینه و تخمدان خارج می شود. عمل تخصصی و بسیار سخت است.

برای خانم های ترنس، در مرحله چهارم عمل، آلت تناسلی مردانه ایجاد می‌شود. معمولا روش مرسوم استفاده از کلیتوریس خود خانم می‌باشد چون کلیتوریس دارای حس و خاصیت نعوظ است. ابتدا کلیتوریس آزاد می‌شود و سپس با استفاده از لب‌های کوچک آلت تناسلی خانم، یک آلت تناسلی کوچک ایجاد می‌شود. این عمل کم عارضه بوده و مزیت آن داشتن حس و خاصیت نعوظ در کلیتوریس است ولی ممکن است نتوان با آن عمل نزدیکی را انجام داد. اندازه آلت تناسلی که با این روش ایجاد می شود ۴ تا ۱۰ سانتیمتر خواهد بود.

عمل جراحی تغییر جنسیت پوستی، حدود ۲ ساعت زمان می برد و عمل تغییر جنسیت روده ای، ۴ ساعت زمان نیاز دارد. برای ترنس های خانم، این زمان نرمال است. البته این احتمال وجود دارد که بر اساس وضعیت مریض، مدت جراحی افزایش یابد. اگر بیمار متقاضی جراحی تغییر جنسیت، به صورت روده ای جراحی شود، بایستی ۴ روز در بیمارستان بستری شود.

عمل جراحی تغیر جنسیت
ترنس ها در ایران با مشکلاتی روبرو هستند

در غیر این صورت یک روز بستری می شود. لیزر کردن موهای آقایان متقاضی تغییر جنسیت از موضوعات دیگری است که باید در نظر گرفته شود. گاهی تارهای صوتی هم نیاز به عمل دارد که در بیمارستان انجام می شود. ترنس ها برای تغییر جنسیت باید به روان پزشک مراجعه کنند. پس از تایید روان پزشک که فرد ترنس است، روانپزشک پزشکی قانونی باید آن را تایید کند.

سپس دادگاه، مجوز تغییر جنسیت و عمل جراحی تغییر جنسیت می دهد. پس از این مجوزها، کار جراجی تغییر جنسیت و هورمون تراپی انجام می شود و دکتر غدد نیز بر کار نطارت دارد. هزینه جراحی تغییر جنسیت در ایران بیش از ۲۰ میلیون تومان است که در بیمارستان های دولتی ۵۰ میلیون ریال هزینه دارد. بارداری ترنس های خانم به دلیل داروهایی که مصرف می کنند، امکان پذیر نیست. ترنس های مرد به زن یا MTF معمولا نقص کمی دارند.

مسیر اول عمل جراحی تغییر جنسیت

  •  مراجعه به روانپزشک معتبر و دارای صلاحیت
  •  گذراندن دوران روان درمانی
  • دریافت تاییدیه مبنی بر ترنس بودن از روانپزشک
  •  انجام آزمایش‌های تشخیص سطح هورمون و کاریوتایپ برای اطمینان از اینکه فرد دچار اختلال هورمونی یا کروموزومی نیست.
  •  مراجعه به دادگاه و ارائه دادخواست تغییر جنس
  •  ارجاع فرد تراجنسی از دادگاه به پزشکی قانونی برای تاییدیه مدارک پزشکی
  •  تایید پزشکی قانونی و ارجاع به قاضی
  •  دریافت حکم قاضی مبنی بر جواز تغییر جنس

مسیر دوم عمل جراحی تغییر جنسیت

  • مراجعه به دادگاه خانواده و ارائه دادخواست تغییر جنس
  •  ارجاع فرد ترنس به پزشکی قانونی
  •  معرفی به یک روانپزشک معتبر از طرف پزشکی قانونی و گذراندن مراحل روان درمانی
  •  انجام آزمایش‌های تشخیص سطح هورمون و کاریوتایپ برای اطمینان از اینکه فرد دچار اختلال هورمونی یا کروموزومی نیست.
  •  تایید از طرف روانپزشک و ارجاع به پزشکی قانونی
  •  تایید از طرف پزشکی قانونی و ارجاع به قاضی
  •  دریافت حکم قاضی مبنی بر جواز تغییر جنس

سربازی ترنس‌سکشوالها

ترنس‌سکشوال ها از انجام خدمت سربازی معاف شده اند. در ماده ۳۳ قانون نظام وظیفه عمومی از ترنس ها به عنوان مفسد اخلاقی یاد شده بود اما کارت معافیت صادر می شود. افرادی که هنوز از نظر پزشکی قانونی، وضعیت جنسیت آن ها مشخص نیست، معافیت موقت می گیرند.  هیچ منع قانونی برای استخدام ترنس ها وجود ندارد و معافیت سربازی آن ها هم‌چنان با ارائه گواهی نامه های مربوطه، برقرار است.

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
۱۶ نظر

ورود

  • ati آذر ۲۹, ۱۳۹۹

    با سلام و درود
    بنده هم اکنون ۳۴ سال دارم و در سن ۱۹ سالگی با گواهی پزشکی مبنی بر هموسکسشوالیتی بودن از سربازی معاف شدم، کمیسیون پزشکی ارتش اون زمان به من گفتن تو ترنس هستی و باید با نام ترنس سکسشوال از تو در پرونده ثبت شود، اما به همان نامه ی پزشک اکتفا شد و قانونا از سربازی معاف شدم، هم اکنون قصد تغییر جنسیت دارم و راه و روش را تا حدودی میدانم و آنچه رادهم که نمیدانستم با مطالعه وبسایت شما متوجه شدم و قانون جدید را فهمیدم، حالا میخوام بدونم با این وضعیتی که از خودم شرح دادم استارت کار را از کجا باید بزنم و کلا هزینه هورمون تراپی و لیزر و تغییر جنسیت تقریبا چقدر میشود، من به شدت نگرانم که نکنه عملی بر من صورت بگیره که همانند بسیاری از دوستانم کاملا واضح باشه که هویت اصلی ام زمانی مذکر بوده است، چون دیده ام عملی هایی که اصلا همانند یک زن نبوده، صرفا آلت مردانه را برداشته و بجایش حرفه ای ایجاد کردن که با واژن یک زن طبیعی زمین تا آسمان فرق دارد، لطفا کمکم کنید، چون در برزخی مانده ام که به هر شکلی در جامعه حاضر میشوم برچسب های ناجوری بهم زده میشود و کاملا منزوی و خانه نشین شده ام، قصدم شروع یک زندگی و تولدی دوباره است با جنسیت مونث جدیدم، جوری که حتی مثل خیلی ها پزشک زنان هم در نگاه اول متوجه هویت اصلی من نشود، دکتر محرابی، دکتر مشتاق و دکتر افتخار را هم به خوبی میشناسم، اما از شما عاجزانه کمک میخواهم، میدانم این وام های بهزیستی حتی اگر چند برابر هم شود، کفاف یک عمل خوب را نمیدهد، ممنونم از شما و کادر درمانی شما سپاسگذارم

    • فرگل میرزایی تیر ۲۴, ۱۴۰۰

      سلام دوست عزیز ، شما باید به یک روانپزشک اگاه در این زمینه مراجعه کرده و در دفتر الکترونیک درخواست تغییر جنسیت بدید ، بعد به دادگاه مراجعه کرده و بعد دادگاه شمارو به پزشکی قانونی میفرستد در انجا پزشک غدد شما رو چک میکند و روانپزشک و به مشاوره گروه درمانی یک ساله میفرستند ، بعد از ان کمیسیون پزشکی قانونی برگزار میشود و در صورت تائید مجوز صادر میشود …

  • Kaveh فروردین ۱۰, ۱۴۰۰

    سلام

  • نادر خرداد ۷, ۱۴۰۰

    سلام.من دوبار خودکشی کردم چهار روز کما بودم..اخرش خانوادمو راضی کردم رفتیم بهزیستی یه نامه دادن که دکتر روانشناس بود.خدا نعلتش کنه..که نه فهم داره نه درک..بازم افتادم گوشه اتاقم.شب روز گریه میکنم.قبلانها هم رفته بودم پیشه همون دکتر گفت باید شوک بدیم ..مادرمم قبول نمیکنه.همین بعضی ها ما هارو بدبخت میکنن .راهمونو می بندن

    • فرگل میرزایی تیر ۲۴, ۱۴۰۰

      دوست عزیز به یک مشاور اگاه مراجعه کنید ، شوک درمانی پنجاه سال بیشتر هست برای افراد ترنس منسوخ شده اون روانشناس بهزیستی شعور برخورد باشما و تخصص این موضوع را ندارد ، خدارو شکر مادر اگاهی دارید اصلا زیر بار شوک نروید که فقط شکنجه هست و هویت شما تغییر نمیکند شما باید پروسه مجوز رو شروع کنید و اصلا به بهزیستی نرید

  • دخترم مرداد ۲۲, ۱۴۰۰

    سلام منم ترنسم اما کسی درکم نمیکنه روانپزشک از خدا بیخبر میگه ترنسی اما بجای اینکه درکم کنه با پدرم صحبت کرد ک من قید عمل بزنم و گفت ک در کل دنیا هر یک میلیون نفر یکی عمل میکنه ا و نم طبق شرایط خاص و ب پدرم گفت ک نباید من عمل کنم هزینه عمل هم شیش هفت میلیارد تمن کم کمش .ایا این درسته ؟؟؟-

  • ارشام آذر ۹, ۱۴۰۰

    من دخترم و ترنسم..۱۷ سالمه و خیلی تلاش کردم خانوادمو راضی کنم که منو پیش روانپزشک ببرن ولی قبول نکردن…..منم از خونه فرار کردم اما پیدام کردن و الان به زور پدرم با پشر عموم نامزدم کردن .۲ بار خودکشی کردم ولی بابام بازم میگه اینا همش توهمه….میخاستم اگه میشه بهم بگید چکار کنم …واقعا نمیتونم حمل کنم …من میخام شوهر یه نفر بشم نه اینکه همسر کسی……….

  • نیما خرداد ۳۱, ۱۴۰۱

    سلام من یه ترنس کلاستیک x y هستم
    کلاستیک یعنی : از بچگی احساس پسرونه داشتم و xyهم یعنی: از جنس مونث تبدیل شدت به جنس مذکر
    من میخام پسر شم
    من ۱۵ سالمه و دارم کارامو انجام میدم من هیچ رفیقی ندارم
    اگه کسی هست که میتونه با این مشکل من کنار بیاد فرقی نداره دختر باشه یا پسر اگه برنانه شاد داری به این ایدی پیام بده که باهم اشنا شیمShakibam1385.

    • علی مرداد ۱۳, ۱۴۰۱

      سلام تو. شاد ایدیتو میزنم ولی نمیاد منم جسمم دختره و روحم پسره دلم میخواد با کسی که درکم میکنه حرف بزنم میشه؟

  • علی مرداد ۱۳, ۱۴۰۱

    درود من جسمم دختره و از ۶ سالگی به بعد رفتارم. کاملا پسرونه شد و حتا موقعی که تو شکم. مادر بودم دکتر ها ۳ بار گفتن بچه پسره و تا لحظه به دنیا اومدن تو جنسیت شک. داشتن ولی در اخر جسمم. شد دختر من رفتارم پسرونس موهام کلا پسرونس لباسام پسرونس همه رفتارم تک تکشون پسرونس ولی پدر و مادرم راضی به بردنم پیش روانشناس نمیشن دست به خودشکی زدم و حاضرم بمیرم ولی دختر نباشم ولی بازهم پیش مشاور نمیزرنم با اینکه. خودشون اقوام با دیدنم میگن. باید پسر به دنیا میومدم ولی بازم طروم میکنن و عذابم میدن راضی نیستن ببرنم دکتر و منو مایع ننگ. میدونن من هر لحظه زندگیم برام. عذابه و فقط دلم میخواد یا پسر باشم یا بمیرم ولی نمیدونم چطوری راضیشون کنم

  • نیما مرداد ۱۷, ۱۴۰۱

    داداش اینو ایدیو بزن اون عوص شده Shabam13

  • شکیب مرداد ۱۷, ۱۴۰۱

    این ایدی دیگمه داداش @Shabam13
    توام ایدی شادتو بده

  • hossein.hs فروردین ۱۹, ۱۴۰۲

    سلام ۱۸ سالمه از آمل مکان دارم دنبال پسر کوچیک تر از خودم هستم @ho3ein._hs آیدی اینستامه

  • ن مرداد ۲۵, ۱۴۰۲

    سلام پارسا اکانتمو عوض کردم به این اکانتم پیام بده ایدیتو گم کردم @shabam13