تولد نوزادی با دو دهان کامل در آمریکا بر اثر یک اختلال نادر

تولد نوزادی با دو دهان کامل در آمریکا بر اثر یک اختلال نادر

هشدار: این مطلب حاوی تصاویری است که ممکن است برای هر کسی قابل تحمل نباشد.

یک نوزاد دختر ۶ ماهه که با دو دهان کامل متولد شده بود، برای برداشتن دهان دوم تحت عمل جراحی قرار گرفت. دهان دوم این نوزاد هم دارای لب، دندان و زبان بود.

این توده اولین بار در تصاویر اسکن هفته ی بیست و هشتم بارداری مادر نوزاد دیده شده بود اما پزشکان تصور می کردند احتمالاً یک کیست یا تومور است.

اما وقتی این نوزاد در ایالت کارولینای جنوبی آمریکا به دنیا آمد، پزشکان متوجه شدند آن جسم ۲ سانتیمتری در واقع یک دهان دیگر بود.

این نوزاد دختر یکی از تنها ۳۵ فردی است که از سال ۱۹۰۰ تاکنون مبتلا به دیپروسوپوس – یا تکثیر اجزای صورت – شناسایی شده اند.

به گفته ی پزشکان، دهان دوم این نوزاد به دهان اصلی وصل نبود و تنفس و خوردن و آشامیدن او عادی بود.

از دهان دوم نوزاد گاهی یک مایع شفاف تولید می شد که احتمالاً بزاق بود و گاهی هم یک پارگی دور آن ایجاد می شد.

نوزاد تحت عمل جراحی قرار گرفت تا عضو اضافی صورتش برداشته شود. در این عمل جراحی، با نفوذ به درون فک نوزاد، استخوان اضافه ای که تکیه گاه دندان های دهان دوم بود برداشته شد.

به گفته ی پزشکان، بعد از عمل جراحی، در سمت راست صورت نوزاد، قسمتی که در جراحی برش داده شده بود، برآمدگی مختصری به وجود آمد که در تصاویر اسکن نشان می داد به محلی برای تجمع آب دهان تبدیل شده بود. این برآمدگی اما بعد از چند ماه رفع شد و نوزاد به درمان بیشتر نیاز پیدا نکرد.

ظرف شش ماه بعدی، برش های جراحی به طور کامل بهبود یافتند و نوزاد مشکلی برای تغذیه نداشت.

با این حال، پزشکان متوجه شدند این نوزاد دختر نمی تواند سمت راست، پایین لب های خود را به سمت پایین حرکت دهد که احتمالاً به این معنی است که عضلات این ناحیه دیگر کار نمی کنند.

دیپرسوپوس، که در مرغ ها، گوسفندان، گربه ها و دیگر حیوانات هم دیده شده، یک اختلال بسیار نادر است.

به گفته ی دانشمندان، این اختلال در نتیجه ی بروز مشکل در پروتئین های تعیین کننده ی ساختار چهره در دوران بارداری رخ می دهد، مسأله ای که می تواند منجر به عریض شدن اجزای صورت و تکثیر ساختارهای آن ها شود.

در سال ۲۰۰۴ هم نوزاد پسری در ایالت میزوری آمریکا به دنیا آمد که بر اثر همین اختلال یک شکاف لب بزرگ، دو سوراخ بینی مجزا و سری با شکلی غیرعادی داشت.

این پسر که ترز جانسون نام دارد پزشکان را شگفت زده کرد چون آن ها انتظار نداشتند او بتواند زنده بماند اما ترز تولد ۱۳ سالگی خود را در سال ۲۰۱۷ جشن گرفت.

منبع: dailymail
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود