زلزله در بریتانیا؛ گزارش کمیته اطلاعاتی از نفوذ گسترده عوامل ولادیمیر پوتین در لندن

زلزله در بریتانیا؛ گزارش کمیته اطلاعاتی از نفوذ گسترده عوامل ولادیمیر پوتین در لندن

بوریس جانسون به منظور تحقیق در مورد ادعاها در مورد اینکه ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه سعی در دخالت در همه پرسی برگزیت داشته به شدت تحت فشار قرار دارد. نخست وزیر بریتانیا- که اطراف خود را پر از معماران رأی خروج به همه پرسی سال گذشته از جمله دومینیک کامینگز و مایکل گوو کرده- و دولتش به عدم حس کنجکاوی و بیخیالی در مورد دخالت احتمالی مسکو در این همه پرسی متهم شده اند اما جانسون هنوز هم در مقابل درخواست ها برای تحقیق در این مورد مقاومت می کند. اد دیوی از رهبران لیبرال دموکرات بریتانیا می گوید که آقای جانسون به ولادیمیر پوتین چراغ سبز نشان داده تا در سیاست بریتانیا دخالت کند.

نفوذ روسیه در بریتانیا

روز گذشته انتشار گزارش کمیته اطلاعات و امنیت که مدت ها بود انتظار آن کشیده می شد هشدار داد که روسیه بریتانیا را یکی از مهم ترین و اصلی ترین اهداف اطلاعاتی خود در غرب می داند. در این گزارش آمده است که روسیه در این زمینه دست به عملیات جاسوسی، حملات سایبری، دخالت در انتخابات و پولشویی در بریتانیا زده است. این گزارش همچنین از نفوذ کرملین در بریتانیا با عنوان «هنجار جدید» یاد کرده، بعد از آنکه دولت های مختلف بریتانیا با آغوش باز از اولیگارش های روسی استقبال کرده اند که ارتباطات سطح بالایی را برای متحدان پوتین ایجاد می کرده اند.

نفوذ روسیه در بریتانیا

در گزارش کمیته اطلاعاتی مجلس بریتانیا چنین آمده است: «مشخص شده که مدتی است روسیه از یک شریک بالقوه به یک تهدید تثبیت شده تبدیل شده که تمایلی به پایبندی به قوانین بین المللی ندارد». بر اساس این گزارش، میلیون ها پوند از جانب اولیگارش های روسی به حزب محافظه کار بریتانیا تزریق شده است. در ادامه این گزارش چنین آمده است: «چندین عضو نخبگان روسیه که ارتباط نزدیکی با پوتین دارند شناسایی شده اند که در سازمان های خیریه یا/و سیاسی در بریتانیا مشارکت داشته اند، به احزاب سیاسی کمک مالی کرده اند، با شرایط عمومی که آن ها را در جایگاه کمک به عملیات نفوذ روسیه قرار می دهد». برای مثال، لوبوف چرنوخین ۴۸ ساله که شوهرش ولادیمیر یکی از وزرای سابق روسیه است بیش از ۱.۷ میلیون  پوند در هشت سال گذشته به حزب محافظه کار کمک مالی کرده است. او شهروند بریتانیاست و تمام کمک های مالی او قانونی است.

نفوذ روسیه در بریتانیا

در ادامه این گزارش چنین می آید: «قتل الکساندر لیتویننکو و الحاق کریمه علائم واضحی بودند. عقیده کمیته این بود که تا همین اواخر دولت واکنش لازم به تهدید روسیه را نادیده گرفته و هنوز هم نتوانسته خود را به این هدف نزدیک سازد. دولت بریتانیا عمداً از جستجو برای مدارک خودداری می کند». در ارتباط با دخالت شبکه های اجتماعی روسی نیز در این گزارش چنین آمده است: «مطالعات منبع باز به فزونی گزارش های طرفداری از برگزیت یا ضد اتحادیه اروپا در خبرگزاری های راشا تودی و اسپوتنیک و استفاده از ربات ها و ترول ها دارد». در ادامه این گزارش به سوء قصدها و ترورهای صورت گرفته در بریتانیا اشاره شده که در آن ها عوامل ولادیمیر پوتین، مخالفان و جاسوسان سابق این کشور را هدف قرار داده اند.

نفوذ روسیه در بریتانیا

گزارش محرمانه دخالت و نفوذ گسترده روسیه در بریتانیا مجامع سیاسی این کشور را شوکه کرده و فشار بی سابقه ای به نخست وزیر این کشور وارد کرده است، هر چند  نفوذ کرملین در بریتانیا به سال ها پیش و نخست وزیران سابق این کشور باز می گردد.

بیشتر بخوانید: اعمال نفوذ ولادیمیر پوتین در فوتبال روسیه؟ نتیجه عجیب بازی جنجالی روستوف و سوچی

منبع: mirror
مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۲ نظر

ورود

  • علیرضا مرداد ۱, ۱۳۹۹

    ترامپ از چین میخواد برنده انتخاب بشه.
    روسیه تو انتخابات امریکا دستکاری کرده
    روسیه تو انتخابات جانسون و برگزیت نقش داشته.

    الکی نیست غرب یهو از اون وضع افتاده به این وضع. هموطنامونم ماشالله همه عاشق ترامپ و بوریس شدن. خودشون مهاجرنا اما عاشق ترامپ و بوریس شدن چون مهاجرا رو راه نمیدن. خوبه که میبینن ترامپ تو لیستش ایرانیا رو ممنوع کرده. نمیدونم چرا. یه دوگانگی شدید مج میزنه.ی

    • نامجو مرداد ۱, ۱۳۹۹

      در واقع علاقه ایرانی ها به ترامپ از روی تنفر از شرایط موجود در ایرانه. فاصله بسیار وحشتناک و نگران کننده ای بین مردم و حاکمیت اتفاق افتاده به طوریکه هر سازمان یا شخصی که با سیستم حاکم در ایران دشمنی داشته باشه در نظر بسیاری از مردم ایران محبوب میشه. این تقصیر مردم نیست و حاکمیت کشور باید این اتفاق رو خیلی جدی تلقی کنه و بکوشه تا فاصله ایجاد شده رو کم کنه. البته شاید خیلی دیر شده باشه…