چنگیز جلیلوند ، دوبلور محمد علی فردین و بهروز وثوقی درگذشت

چنگیز جلیلوند ، دوبلور محمد علی فردین و بهروز وثوقی درگذشت

چنگیز جلیلوند متولد ششم آبان ماه سال ۱۳۱۹ در شیراز، آقای دوبله ایران، امروز در سن ۸۰ سالگی بر اثر کرونا در بیمارستانی در تهران درگذشت. چنگیز جلیلوند هم دوبلور موفقی بود هم در عرصه بازیگری فعالیت داشت.

صدای مارلون براندو در فیلم زنده باد زاپاتا به کاروان قربانیان کرونا ایران در سال ۹۹ پیوست. استاد چنگیز جلیلوند در ۸ فیلم مارلون براندو، جای او حرف زد: وحشی، زنده باد زاپاتا، اتوبوسی به نام هوس، شیرهای جوان، سایونارا، شب روها، سربازهای یک چشم، تعقیب و شعله های آتش. صدای شان کانری در فیلم های انگیزه عدالت، الماس های ابدیند، از روسیه با عشق، انجمن نجیب زادگان و ایندیانا جونز و آخرین جنگ صلیبی نیز چنگیز جلیلوند بود.

صداپیشه مرحوم محمد علی فردین، چنگیز جلیلوند بود که بسیاری از هموطنان با صدای او خاطره ها دارند. چنگیز جلیلوند یک فرزند به نام وحید داشت. فعالیت های هنری چنگیز جلیلوند در سال ۱۳۳۶ با تئاتر و همکاری با استاد ابوالحسن تهامی شروع شد. جنگیز جلیلوند مدت ها در آمریکا بود و از سال هفتاد و هفت، فعالیت های هنری خود را در تهران از سر گرفت.

قابلیت های ممتاز صدای چنگیز جلیلوند سبب شده بود که او بتواند صداپیشه هنرمندان نقش اول سینمای ایران باشد و در گویندگی، قابلیت بالایی در تیپ سازی شخصیت داشت. چنگیز جلیلوند را حنجره طلایی دوبلورهای ایران می نامیدند و بعضی وی را در فهرست موفق ترین دوبلورهای جهان قرار دادند. چنگیز جلیلوند قرار بود در سریال سلمان فارسی شبکه اول سیما، در نقش یک اسقف، نقش آفرینی کند که کووید ۱۹، مهلت نداد.

او در زمان زندگی در امریکا نیز ادامه تحصیل داد و کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی گرفت و در دوره هتلداری نیز فعالیت کرد. یکی از علایق استاد در تهران، راه اندازی رستوران مکزیکی بود.

صدای مرحوم چنگیز جلیلوند به جای برخی از هنرپیشه های نامدار سینمای ایران، هنوز در خاطره ها جای دارد. هنرپیشه های مطرحی که چنگیز جلیلوند به جای آن ها صحبت کرده است، مارلون براندو، پل نیومن، ریچارد برتون، یول براینر، کلینت ایستوود، دین مارتن و برت لنکستر است. در سینمای ایران پیش از انقلاب نیز به جای محمد علی فردین، هنرپیشه نامدار سینمای معاصر ایران، صداپیشگی کرده بود.

چنگیز جلیلوند ۲ آذر ۹۹ به مرحوم محمد علی فردین پیوست
۲ مرد توانای دوبله ایران: مرحوم چنگیز جلیلوند و مرحوم منوچهر نوذری
آخرین رشت گردی های استاد چنگیز جلیلوند

بهروز وثوقی، ناصر خان ملک مطیعی و ایرج قادری و سعید راد، از دیگر هنرپیشه های قبل از انقلاب هستند که بازی آن ها مدیون صداپیشگی استاد چنگیز جلیلوند است.

چنگیز جلیلوند صدا پیشه مرحوم محمد علی فردین در بسیاری از فیلم های این هنرپیشه نوستالژیک سینمای معاصر ایران بود. فیلم هایی چون گنج قارون، چرخ و فلک، باباشمل، جوانمرد، کوچه مردهای پوری بنایی، سلطان قلب ها،اقای قرن بستم و حاتم طایی از جمله فیلم هایی است که با بازی محمد علی فردین و صداپیشگی استاد چنگیز جلیلوند در فهرست فیلم های خاطره انگیز سینمای ایران است.

چنگیز جلیلوند چند بار به جای بهروز وثوقی حرف زد که صدای خاطره انگیز وی را در فیلم های بهروز وثوقی شامل: ماه عسل، ممل آمریکایی، دشنه، طوقی، نفس بریده و همسفر به یاد داریم. چنگیز جلیلوند در چند فیلم ناصر ملک مطیعی که چند سال پیش در تهران درگذشت نیز صداپشگی کرد که عبارتند از: غلام ژاندارم، ناخدا، چلچراغ، بابا گلی به جمالت، صلات ظهر و نقره داغ.

چنگیز جلیلوند
بزرگان سینمای جهان که چنگیز جلیلوند جای آن ها حرف زد از جورج کلونی تا مارلون براندو

چنگیز جلیلوند در فیلم سفر سنگ سعید راد و سوته دلان نیز به جای جمشید مشایخی حرف زد. در فیلم سلام بمبئی نیز جای محمد رضا گلزار بود. در فیلم جرم مسعود کیمیایی نیز شاهد نقش آفرینی صدای چنگیز جلیلوند برای حامد بهداد بودیم.

استاد چنگیز جلیلوند از جمله دوبلورهای سینمای ایران بود که در عرصه بازیگری نیز حضور داشت. مثل مرحوم ایرج نوذری. از چنگیز جلیلوند در سینمای قبل و پس از انقلاب، ۹ فیلم سینمایی به یادگار مانده است که از ان جمله می توان به فیلم آقای شانس سال ۸۸، آرشین مالالان سال ۱۳۳۸، دختر همسایه سال ۱۳۴۰، بندرگاه عشق سال ۱۳۴۶، فیتیله وماه پیشونی سال ۱۳۹۰، قصه عشق پدرم سال ۱۳۹۱، قلاده های طلا سال ۱۳۹۰ و ترمینال غرب سال ۱۳۹۵ یاد کرد. چنگیز جلیلوند در قاب تلویزیون نیز در سریال عبور از پاییز، یلدا و معماری شاه حضور داشت. او داوری مسابقه ستاره بیست را نیز بر عهده گرفته بود.

چنگیز جلیلوند در سال های پایانی عمر خود، در ۲ تئاتر در پردیس تئاتر شهرزاد برای نقش آفرینی در نمایش پدر در سال ۱۳۹۶ و نمایش بر فرس تندرو در برج میلاد، حضور داشت.

استاد چنگیز جلیلوند که آقای دوبله ایران در دهه های اخیر بود، حضور فعالی در اینستاگرام نداشت و ۱۹۰ عکس به اشتراک گذاشت. او ۲۶ هزار دنبال کننده داشته و در اینستاگرامش می توان گوشه هایی از صداهای ماندگار وی روی فیلم های به یادماندنی سینمای ایران و جهان قرن بیستم را مرور کرد.

برنامه کتاب باز با اجرای سروش صحت نیز قبلا میزبان مرحوم چنگیز جلیلوند بود که ویدیوی بالا، ما را با گفته های استاد درباره فرهنگ کتاب و کتابخوانی آشنا می کند.

چنگیز جلیلوند در سال ۱۳۹۷ در برنامه دورهمی با اجرای مهران مدیری نیز حضور یافت که مطالب جالب توجه و شنیدنی را در آن برنامه بیان کرد. او گفته بود که دوبله ایران و فرانسه، بهترین دوبله جهان است.

اولین حقوقی که بابت دوبلاژ گرفت، ۳۰ تومن در سال ۱۳۳۹ شمسی بود که بخاطر گفتن یک جمله «تیر افتاد» در یک فیلم بود. از سال ۱۳۴۰ شمسی وی در کارهای مختلف حضور یافت و به طور حرفه ای فعالیت خود را آغاز کرد. در دوبله ۶۰۰۰ فیلم، حضور داشت. درآمد یکسال وی در سال ۱۳۴۷ شمسی، ۵۰۰ هزار تومان بود. درگذشت چنگیز جلیلوند، پیشکسوت دوبله ایران، بازتاب گسترده ای در اینستاگرام سلبریتی های سینما، تئاتر و تلویزیون ایران داشت.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۲ نظر

ورود