روش های شستشوی فرش

روش های شستشوی فرش

سلب مسئولیت: روزیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

همان طور که می دانید قالیشویی در ایران یک قدمت دیرنه دارد و مردم از گذشته تاکنون فرش های خود را میشورند. این رسم در زمان قدیم به این شکل بود که فرش ها را درون حیاط یا پشت بام برده و به کمک ابزارات و مواد شوینده قالی را میشستند. اما امروزه به دلیل پیشرفت تکنولوژی، صرفه جویی در زمان، کاهش هزینه آب و نبود فضای باز  ترجیح مردم این است که فرش های خود را به قالیشویی بسپارند.

یکی از مجهزترین مراکز شستشوی فرش و موکت، قالیشویی ولنجک است که در کمترین زمان ممکن بهترین خدمات را به مشتریان خود ارائه می دهد.

مراکز معتبر قالیشویی که در سرتاسر کشور مشغول به فعالیت هستند به کمک دستگاه های پیشرفته در مصرف آب و زمان صرفه جویی می کنند و فرش ها را به تمیزترین شکل ممکن می شویند. اما اگر به هردلیلی تمایل ندارید تا فرش های خود را به قالیشویی بسپارید و قصد دارید که خودتان قالی بشورید به نکات زیر توجه کنید.

حمل فرش

قطعا اگر فرش های شما کوچک باشند انتقال آنها به بیرون از منزل کار ساده ای خواهد بود. اما اگر قالی شما بزرگ و سنگین باشد در حمل آن باید دقت کنید تا فرش شما شکسته نشود. پیشنهاد میشود دو نفر باشید و با هماهنگی یکدیگر فرش را لوله کنید و به آهستگی آن را به بیرون از منزل انتقال دهید. به هیچ عنوان فرش خود را تا نزنید. تازدن فرش اصولی صحیح دارد که بیشتر برای فرش های دستبافت و متراژ کم به کار می رود.

مواد شوینده

یکی دیگر از نکاتی که برای شستن فرش و قالی باید بدان توجه کرد انتخاب شوینده مناسب است. برخی از شوینده ها مانند وایتکس خاصیت بالای قلیایی دارند. این نوع مواد برای شستشوی فرش اصلا مناسب نیستند زیرا باعث نابودی تارو پود فرش میشوند. از طرفی برخی دیگر از شوینده ها نیز باعث می شوند تا رنگ های فرش با یکدیگر ترکیب شوند. بنابراین توجه داشته باشید موادی را که انتخاب کنید علاوه بر تمیز کردن قالی خاصیتی خنثی داشته باشد. مراکز قالیشویی از جمله قالیشویی شرق تهران در این زمینه تخصص لازم را دارند.

نحوه شسشتن فرش دستبافت

فرش دستبافت نسبت به دیگر قالی های بازار کمی گرانتر و سنگین تر هستند. به منظور اینکه فرش دستبافت کیفیت اولیه خود را از دست ندهد باید شستشوی آن بی نقص و با رعایت برخی نکات باشد. در ابتدا باید فرش را غبار گیری کنید. با استفاده از یک چوب یا جارو به پشت قالی ضربه بزنید تا غبار فرش گرفته شود. مراقب باشید تا ضربه های وارد شده به فرش محکم نباشد زیرا برخی از این ضربه ها به قالی آسیب جدی وارد می کند. یکی از دلایلی که حتما باید فرش دستبافت را غبار گیری کرد جلوگیری از ایجاد گِل در هنگام شستشو می باشد.

اگر مطمعن هستید که فرش شما هنگام شستشو رنگ پس می دهد به هیچ عنوان اجازه ندهید که قالی شما از قبل خیس شود. در غیر این صورت قسمت های روشن فرش شما دچار رنگ زدگی خواهد شد. همچنین نباید فرش خود را با آب گرم و داغ بشورید سعی کنید فرش دستبافت را با آب سرد و یا نهایتا آب ولرم شستشو دهید. جریان آب باید به شکل دوش حمام باشد تا منجر به رنگ دهی نشود.

در پایان شستشوی فرش دستبافت آن را لوله نکنید در ابتدا فرش را با حوصله به کمک پارو آب گیری کنید و اجازه دهید حدود یک ساعت در همان حالت بماند تا آب آن خارج شود. سپس فرش را در جایی آویزان کنید. شرکت های معتبر قالیشویی با در اختیار داشتن تجهیزات پیشرفته در کمترین زمان ممکن فرش ها را خشک می کنند آسیب رسیدن به قالی میشوند.

نحوه شستن فرش های ابریشمی

به طور کلی فرش های ابریشمی نسبت به دیگر فرش ها آسیب پذیرتر هستند. زیبایی و ظرافت این نوع فرش ها باعث میشود تا برای شستشوی آنها کم بیشتر دقت کنیم توجه داشته باشید که فرش های ابریشمی باید هرچند سال یکبار شست و شو داده شوند زیرا شستن هر ساله این نوع از قالی ها باعث می شود تا به آنها آسیب جبران ناپذیری وارد شود. به منظور غبار گیری این نوع از قالی ها از جارو برقی استفاده کنید به هیچ عنوان با استفاده از ضربه های چوب فرش های ابریشمی را غبار گیری نکنید. قسمت هایی از فرش را که دچار لک شده اند را به کمک موادی همچون جوش شیرین و یا شامپو فرش لکه گیری کنید. سپس فرش ابریشمی خود را با آب ولرم و شوینده های کاملا ملایم شستشو دهید. سعی کنید فرش ابریشمی را به کمک پارو آب گیری نکنید و با قرار دادن آن در مکانی شیب دار آب فرش را خارج کنید و در پایان فرش را آویزان کنید.

نحوه شستن فرش ماشینی

در ابتدا فرش ماشینی را به کمک جارو برقی غبار گیری کنید. سعی کنید تمام نقاط فرش غبار گیری شود. سپس قالی را با آب ولرم خیس کنید. در ادامه لک های فرش را به کمک یک برس و مواد شوینده متعادل لکه گیری کنید و فرش را با استفاده از برس فرش شویی به آرامی شستشو دهید. در پایان، فرش را به کمک پارو کاملا آب گیری کنید. سعی کنید قالی را لوله نکنید ولی اگر آن را لوله کردید فرش را در مکانی شیب دار قرار دهید و بعد از مدتی کوتاه آن را آویزان کنید تا خشک شود. توصیه میشود فرش را در معرض تابش شدید نور خورشید قرار ندهید زیرا این کار موجب پوسیدگی قالی میشود.

به طور کلی شستن فرش در خانه منجر به استفاده بیش از حد آب می شود همچنین شستشوی فرش در منزل انرزی زیادی از شما می طلبد که برخی اوقات قالی شما آنگونه که شما قصد دارید تمیز نخواهد شد. بنابراین پیشنهاد میشود که قالی خود را به مراکز قالیشویی بسپارید.

قالیشویی توحید یکی از معتبرترین شرکت های قالیشویی می باشد که با در اختیار داشتن تجهیزات به روز و پیشرفته رضایت مشتریان خود را بدست آورده است. قالیشویی توحید سالیان متمادی با ارائه خدماتی همچون شستشوی فرش، فرشینه و مبلمان تجربه زیادی کسب کرده است و در سطح شهر از جمله قالیشویی تجریش شعب مختلفی دارد.

دیجیاتو
بدون نظر

ورود