پزشک اطفال کیست و چه وظایفی را بر عهده دارد؟ + معرفی بهترین پزشکان اطفال ایران

پزشک اطفال کیست و چه وظایفی را بر عهده دارد؟ + معرفی بهترین پزشکان اطفال ایران

سلب مسئولیت: روزیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

به دلیل اندام ضعیف تر و ذات آسیب پذیر تر بودن کودکان، لازم است که همیشه تحت نظر پزشک باشند و مراقبت بیشتری از آن ها صورت پذیرد. پزشک اطفال پزشکی است که بعد از گذراندن دوره پزشکی عمومی با انتخاب تخصص اطفال به کسب علم و تجربه در این حیطه اقدام کرده و راه های درمان و تشخیص بیماری های کودکان و نوزادان را مورد مطالعه قرار می دهند.

پزشک اطفال رنج گسترده ای از بیماری ها را تشخیص داده و درمان می کند. این بیماری ها می توانند در حد یک سرماخوردگی ساده باشند تا بیماری هایی که ممکن است بسیار حاد باشند و به درمان پیچیده ای نیاز دارند. پزشکان اطفال همواره سعی می کنند در طول روند درمان در کنار کودک و والدین بوده و به سوالات آن ها در رابطه با بیماری پاسخ دهند تا قوت قلبی برای والدین ایجاد شده و همچنین از عوارض برخی از بیماری ها که پس از تشخیص بروز پیدا می کند جلوگیری نمایند.

برخی از والدین اعتقاد دارند که تا زمانی که کودک دچار مشکل خاصی نشده است نیاز به مراجعه به پزشک اطفال ندارند. اما موضوع مهم این است که باید کودک را تا سن ۵ الی ۶ سالگی به صورت مداوم تحت نظر پزشک قرار داد تا در صورت بروز علائم بیماری خاصی تشخیص به هنگام به روند درمان کمک بیشتری کند و همچنین روند رشد کودک نیز به صورت مداوم چک گردد.

چرا پزشک اطفال با پزشک بزرگسالان فرق دارد؟

به لحاظ ذات آسیب پذیری که بدن کودک دارد باید دقت کنید که پزشک متناسب با بیماری های کودک از پزشکان دیگر بیماری ها و پزشکان متخصص بیماری های مختلف جدا هستند. پزشکان اطفال به طور تخصصی بر روی بیماری های مختص کودکان تمرکز دارند. چه بسیار ویروس هایی هستند که در بدن کودکان ممکن است خطرات بزرگی ایجاد کنند اما در بدن والدین او به هیچ وجه حس نشوند.

روند بیماری های مختلف نیز در حین درمان و تجویز دارو می تواند بسیار متفاوت باشد. دارو های مخصوص کودکان متفاوت از دارو های بیماری های بزرگسالان است و در مورد دارو های مشترک نیز مقدار مصرفی آن ها کاملا با یکدیگر متفاوت است. مقدار دارویی که یک بزرگسال مصرف می کند اگر به یک کودک تجویز شود می تواند خطرات جبران ناپذیری برای کودک به همراه داشته باشد. پس بسیار مهم است که برای تحت نظر داشتن کودک حتما او را تحت نظر پزشک اطفال قرار دهید.

پزشک اطفال چه وظایفی در مقابل کودک شما دارد؟

بسیار حیاتی است که از همان ابتدای تولد نوزاد و از همان روز اول، نوزاد تحت نظر پزشک قرار بگیرد و تا ۲ سالگی به طور مداوم و با نظر پزشک و از ۲ سالگی تا ۵ الی ۶ سالگی نیز سالانه حداقل یکبار مورد بررسی و معاینه قرار بگیرد. این بررسی ها و معاینات هم به لحاظ چک آپ کلی بدن کودک  جلوگیری از بروز بیماری ها و هم به دلیل بررسی روند رشد او صورت می پذیرد. از موارد کلی که از وظایف پزشک اطفال است می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  1. بررسی جسمی کودک و انجام معاینات مختلف به جهت مشاهده علائم ایجاد عفونت، بروز صدمات فیزیکی و مشکل رشد اندام ها را انجام می دهد.
  2. بررسی کودکان دوقلو از لحاظ نقطه عطف رشد مهارتی، جسمی و رفتاری را انجام می دهد.
  3. اطلاعات مهم و کاربردی در رابطه با رشد بهتر کودک و دریافت مواد مغذی را در اختیار شما قرار خواهد داد.
  4. می توانید برای دریافت سوالات خود در رابطه با مراقبت و نگهداری و یا در صورت بیمار بودن کودک در رابطه با دارو دادن به کودک از پزشک اطفال کمک بگیرید.
  5. زمان دقیق تزریق واکسن های مورد نیاز کودک برای رشد بهتر و مصون ماندن از بیماری ها را به شما اعلام می کند و در هر مراجعه از تزریق واکسن ها اطمینان حاصل می نماید.

دلایل مراجعه و دریافت مشاوره از پزشک اطفال چه دلایلی هستند؟

مراجعه به پزشک اطفال می تواند در هر زمینه ای و در رابطه با هر مشکلی که برای فرزندتان اتفاق افتاده باشد. اما عمده دلایلی که باعث می شود تا والدین به پزشک اطفال مراجعه کنند می توان به دو دلیل زیر اشاره کرد.

جهت بررسی روند رشد نوزاد و کودک

یکی از اصلی ترین نگرانی های والدین و همچنین مهم ترین دلایل مراجعه به پزشک اطفال، بررسی روند رشد کودک است. با اینکه بسیار مهم است که والدین روند رشد کودک خود را کنترل کنند، اما بسیاری از مشکلات رشد کودکان وجود دارد که والدین امکان تشخیص آن را ندارند، خصوصا در ابتدای مراحل رشد. از این رو بسیار مهم است که چک آپ های مختلفی در بازه های زمانی مشخص انجام شود.

انواع بیماری ها و علائم آن ها

با اینکه قطعا این امر برای والدین بسیار ناخوشایند است اما این حقیقت است که کودک شما نیز مانند کودکان دیگر به بیماری های مختلفی ممکن است مبتلا شود. به همین دلیل و برای دریافت راه های درمان خانگی و یا کسب اطلاعات در خصوص علائم بیماری های مختلف بسیار مهم است تنها از مشاوره های پزشکی متخصص اطفال استفاده نمایید.

نحوه مراجعه به پزشک اطفال و چگونگی دریافت لیست نام و نام خانوادگی بهترین پزشکان اطفال فعال در ایران!

در حال حاضر برای دریافت نوبت بهترین پزشکان ایران و یا مشاوره آنلاین با آن ها می توانید از سایت پذیرش ۲۴ استفاده کنید. این سایت با ارائه خدمات پزشکی بر روی بستر وب توانسته دسترسی کاربران خود برای دریافت انواع مشاوره را به صورت اینترنتی فراهم آورد.

همچنین با استفاده از این سایت می توانید به لیست نام و نام خانوادگی بهترین پزشکان اطفال فعال در ایران دسترسی داشته باشید و همچنین می توانید امتیازات اخذ شده توسط آن ها و نظرات کاربران مختلف در رابطه با آن ها را بررسی نموده و بهترین پزشک اطفال را انتخاب نمایید. از جمله پزشکان اطفالی که در سایت پذیرش ۲۴ فعالیت دارند می توان به دکتر پیام ناصح غفوری، دکتر مصطفی یزدانی، دکتر پریسا آرمان پور، دکتر علیرضا عشقی، دکتر مینا غفاری، دکتر عباس سلگی، دکتر الهام علیان، و بسیاری دیگر از این پزشکان اشاره کرد.

دیجیاتو
بدون نظر

ورود