فروش تیشرت های موهن در تمسخر فاجعه سقوط افغان ها از هواپیمای آمریکا

فروش تیشرت های موهن در تمسخر فاجعه سقوط افغان ها از هواپیمای آمریکا

تیشرت موهنی که به نظر می رسد با هدف تمسخر حادثه ی سقوط افغانستانی ها از هواپیمای نظامی آمریکا طراحی شده، از هفته ی گذشته در چندین فروشگاه اینترنتی آمریکایی به فروش گذاشته شده است.

هفته ی گذشته به دنبال تصرف کابل، پایتخت افغانستان و ارگ ریاست جمهوری توسط نیروهای طالبان، هزاران نفر از مردم افغانستان روی باند پرواز فرودگاه کابل تجمع و تلاش کردند سوار هواپیماهای نظامی ای شوند که برای خارج کردن اتباع کشورهای دیگر از افغانستان از جمله آمریکا و متحدانش، در نظر گرفته شده بودند.

دست کم ۷ افغانستانی در هرج و مرجی که به دنبال این شرایط در فرودگاه کابل رقم خورد، جان خود را از دست دادند.

استیصال و درماندگی افغان هایی که برای خروج از کشور در فرودگاه کابل گرد آمده بودند آنجایی به اوج رسید که مردم شروع به دویدن به دنبال هواپیماهای در حال حرکت روی باند پرواز کردند. ویدئوهای منتشر شده مردمی را نشان می داد که برای بالا رفتن ازهواپیماها تقلا می کردند و خود را به چرخ های هواپیماهایی می چسباندند که آماده ی برخاستن از زمین شده بودند.

در یکی از این ویدئوها دست کم دو نفر در حال سقوط از یک هواپیمای نظامی گلوبمستر C-17 آمریکا دیده شدند که از زمین بلند شده و در آسمان به پرواز درآمده بود. این حادثه ی دلخراش چکیده ای از بحران وحشت انگیزی بود که دامنگیر کشور افغانستان شده است.

در این میان برخی فروشگاه های اینترنتی آمریکا شروع به فروش تیشرت هایی با موضوع این حادثه ی تلخ کرده اند، اقدامی که با واکنش منفی کاربران فضای مجازی مواجه شد. یکی از این طرح ها هواپیمایی شبیه به C-17 و دو نفر را در حال سقوط آزاد نشان می دهد که در کنار آن نوشته شده: «باشگاه چتربازی کابل. سال تأسیس ۲۰۲۱»

کاربران فضای مجازی به این تیشرت موهن و وبسایت های فروش آن واکنش نشان دادند. این تیشرت گرچه بیشتر در وبسایت هایی به فروش گذاشته شده که مشتریان نسبتاً ویژه ای دارند اما در بعضی فروشگاه های اینترنتی پرطرفدار آمریکا هم می توان آن را پیدا کرد.

هالی داگرس، عضو ارشد اندیشکده آتلانتیک کانسیل در توییتی دراینباره نوشت: «در حالی که مردم افغانستان از سر درماندگی در حال فرار و چسبیدن به هواپیماها هستند، یک نفر تصمیم گرفته از رنج و فلاکت آن ها با این تیشرت منزجرکننده پول به جیب زند.»

برخی وبسایت هایی که این تیشرت در آن ها به فروش گذاشته شده بود اقدام به حذف آن کردند.

اما تصاویر طنزی هم موسوم به میم (Meme) با موضوع این فاجعه در فضای مجازی دست به دست می شود.

کاربری در توییتر دراینباره نوشته: «مردم دارند درباره ی وضعیت افغان ها میم درست می کنند و بعضی از کسانی که خودم آن ها را دنبال می کنم هم لایک شان کرده اند. مصیبت یک آدم چطور برایتان خنده دار است؟»

بعدتر درون محفظه ی چرخ یکی از همان هواپیماهای C-17 آمریکا که از آن ها برای عملیات خروج از افغانستان استفاده شده بود، بقایای انسانی کشف شد.

به گفته ی رسانه ها، خدمه ی این هواپیما وقتی پس از برخاستن از زمین موفق به بستن چرخ آن نشدند، مجبور شدند مسیر حرکت هواپیما را به یکی از کشورهای مجاور تغییر دهند.

در حین وارسی هواپیما جسد یک انسان در محفظه ی چرخ آن پیدا شد.

منبع: independent
دیجیاتو
۳ نظر

ورود

  • امیدم مرداد ۳۱, ۱۴۰۰

    انسانیت که مدتهاست از مد افتاده ، باید تشکر کرد از افرادی نقاب از چهره کنار میزنن و چهرهٔ واقعیه بشریت رو به نمایش میزارن .

  • حسین شهریور ۱, ۱۴۰۰

    آمریکا حق دره با کشوری که بخواد این کار رو بکنه
    چه بمب بزنه ژاپن چه افغانستان

  • Kami مرداد ۲۴, ۱۴۰۱

    هیچ موجود عاقلی اینکارو نمیکنه و واقعا مضحک و خنده داره حق دارن اینارو درست کنند
    بیخودی زیرش متن های ناراحت کننده مینویسن و میگن آااه فرار از طالب
    اونموقع که طالب نارنجک نمیریخت زیر پاتون
    با چه عقلی رفتید اون بالا مثلا با خودتون گفتید میرم روی چرخ یا روی بال تا آمریکا پرواز میکنم؟
    واقعا عقل مردم این کشور متعلق به قرن ها پیش هست
    دیگران وقتی حتی دشمن تحمیلی بهشون حمله میکنه چقدر رشادت میکنن پسر سیزده ساله ایرانی رفت زیر تانک
    اونوقت مردای گنده اینا میرن رو چرخ