بهترین زمان برای دریافت واکسن آنفلوانزا چه وقتی است؟

بهترین زمان برای دریافت واکسن آنفلوانزا چه وقتی است؟

با نزدیک شدن به فصل آنفلوانزا کارشناسان حوزه ی سلامت مردم را به دریافت واکسن آنفلوانزای سالانه ی خود فرا می خوانند. امسال اما اهمیت انجام این کار بیش از هر زمان دیگری است.

متخصصان از مردم می خواهند هر چه سریع تر برای دریافت واکسن آنفلوانزا اقدام کنند.

کاهش محدودیت های کرونایی و همینطور کاهش ایمنی مردم در برابر آنفلوانزا پس از ماه ها دوری از موقعیت هایی که امکان انتشار ویروس آنفلوانزا در آن ها وجود دارد، می تواند فصل آنفلوانزای امسال را زودهنگام و با شدت رقم زند.

فصل آنفلوانزا در نیمکره شمالی معمولاً از ماه اکتبر (اواسط مهر) تا ماه مه (اواسط خرداد) و در نیمکره جنوبی از ماه آوریل (اواسط فروردین) تا ماه سپتامبر (اواسط مهر) به طول می انجامد. بهترین زمان برای دریافت واکسن آنفلوانزا – که ریسک بستری شدن در بیمارستان یا مرگ بر اثر آنفلوانزای شدید را کاهش دهد – هر زمانی بین سپتامبر (از اواسط شهریور) تا پایان اکتبر (اواسط آبان) است.

به گفته ی کارشناسان، افراد مسن تر با دستگاه ایمنی سرکوب شده ممکن است ایمنی کاهنده داشته باشند و به همین دلیل گاهی به آن ها توصیه می شود که خیلی زود برای دریافت واکسن آنفلوانزا اقدام نکنند.

با این حال منظور از «خیلی زود» ماه اوت (اواسط مرداد تا اواسط شهریور) است. حالا اما در ماه اکتبر به سر می بریم و بنابراین زمان کاملاً مناسبی برای چنین افرادی است.

حتی اگر در حال حاضر میزان شیوع آنفلوانزا در محل زندگی تان اندک باشد هم نباید صبر کنید تا افزایش موارد ابتلا دلیل واکسن زدن تان شود. شیوع آنفلوانزا هر زمانی می تواند شدت گیرد.

به خاطر داشته باشید که بعد از دریافت واکسن نزدیک به دو هفته طول می کشد تا بدن آنتی بادی هایی تولید کند که از آن در برابر آنفلوانزا محافظت کند.

اگر حالا برای دریافت واکسن آنفلوانزا اقدام کنید این کار به کاهش باری که با تداوم همه‌گیری کرونا بر روی دوش سیستم درمان وجود دارد هم کمک می کند.

تأخیر در دریافت واکسن آنفلوانزا می تواند ارائه ی خدمات درمانی را در وضعیتی بغرنج قرار دهد. با جلوگیری از فصل آنفلوانزا می توان بیماران را از بیمارستان ها و قرارگیری در معرض ویروس کرونا در مراکز درمانی دور نگه داشت.

کسانی که واکسن کرونا زده اند هم باید واکسن آنفلوانزا بزنند؟

بعضی تصور می کنند دریافت واکسن آنفلوانزا یا کرونا ریسک ابتلا به هر دو ویروس را کاهش می دهد، اما اینگونه نیست، چون آنفلوانزا و کرونا دو ویروس متفاوت هستند. بنابراین دریافت واکسن آنفلوانزا بهترین راه حفظ خود در برابر آنفلوانزا و مشکلات شدیدی است که می تواند به دنبال داشته باشد. دریافت واکسن کرونا هم بهترین راه محافظت از خود در برابر کووید-۱۹ است.

چه کسانی می توانند واکسن آنفلوانزا بزنند؟

افراد ۶ ماهه و بیشتر باید یک واکسن آنفلوانزای معتبر مناسب سن خود یا اسپری بینی واکسن آنفلوانزا را تا قبل از پایان ماه اکتبر (اواسط آبان) دریافت کنند. اگر پزشک تان واکسن به خصوصی را برای شما توصیه نکرده و واکسن مناسب سن تان هم موجود است، نباید واکسینه شدن خود را به خاطر دریافت یک نوع واکسن خاص به تعویق اندازید.

واکسن های آنفلوانزا و کرونا را می توان همزمان زد؟

سازمان کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده آمریکا می گوید واکسن های آنفلوانزا و کرونا را می توان همزمان دریافت کرد.

سال گذشته اما توصیه به این کار نمی شد چون واکسن ها هنوز به لحاظ عوارض جانبی تحت مطالعه و بررسی بودند. توصیه به ایجاد یک فاصله ی ۱۴ روزه بین واکسن کرونا با هر نوع واکسن دیگری به این دلیل بود که در صورتی که دریافت واکسن با عوارض شدیدی همراه بود بتوان به طور دقیق متوجه شد این عوارض مربوط به کدام واکسن بوده. اگر واکسن ها همزمان دریافت می شدند امکان پی بردن به علت مشکل وجود نداشت.

حالا اما اطلاعات بیشتری در اختیار داریم و واکسن ها بسیار ایمن هستند. این امر استفاده از آن ها را ساده تر کرده و به همین دلیل حالا می توان آن ها را بدون نگرانی به همراه واکسن های دیگر دریافت کرد.

اینکه دریافت همزمان هر دو واکسن می تواند باعث تشدید عوارض دریافت واکسن شود یا خیر به شخص دریافت کننده و نحوه ی واکنش بدن او به واکسن بستگی دارد. کارشناسان می گویند کسانی که نگران این موضوع هستند می توانند واکسن های کرونا و آنفلوانزا را با فاصله دریافت کنند.

به خاطر داشته باشید که اگر هر دو واکسن را باهم دریافت کردید، کماکان باید طبق برنامه ی واکسیناسیون خود عمل کنید تا به طور کامل واکسینه شوید. این بدان معنی است که دوز بعدی واکسن کرونای خود را باید طبق زمان تعیین شده دریافت کنید.

آیا با وجود زدن ماسک و رعایت فاصله گذاری اجتماعی باز هم لازم به دریافت واکسن آنفلوانزا هست؟

حتی اگر ماسک می زنید و فاصله گذاری اجتماعی را رعایت می کنید هم دریافت واکسن های آنفلوانزا و کرونا کماکان بهترین راه برای محافظت از خود و دیگران است.

هر مداخله ی فردی ای تأثیرگذار است اما مجموع آن ها است که بیشترین محافظت را ایجاد می کند. مانند فصل زمستان که چندین لایه لباس می پوشیم. دریافت واکسن هم یک ابزار قدرتمند و مهم دیگر است و به ویژه حالا اهمیت دارد که در میانه ی یک همه‌گیری شدید به سر می بریم و در سویی دیگر ویروس آنفلوانزا هم وجود دارد که به راحتی منتقل می شود و هر ساله ده ها هزار نفر را به کام مرگ می فرستد. ما باید هر چه در توان داریم انجام دهیم تا جلوی بیماری، رنج و مرگ بیشتر را بگیریم.

منبع: cnn
مطالب مرتبط
دیجیاتو
بدون نظر

ورود