بهترین سوغات یزد از خوراکی گرفته تا صنایع دستی

بهترین سوغات یزد از خوراکی گرفته تا صنایع دستی

سلب مسئولیت: روزیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

استان یزد که به عنوان اولین شهر خشتی جهان نیز شناخته می‌شود، در مرکز ایران قرار گرفته است و با شهر‌هایی همچون اصفهان، کرمان، خراسان جنوبی و فارس همسایه است. این استان به دلیل داشتن آثار تاریخی متعدد، همواره یکی از مقاصد گردشگری محبوب ایرانیان و گردشگران خارجی است. در این میان، یکی از دغدغه‌های مسافرت، خرید سوغاتی برای خانواده و عزیزان است. شما می توانید برای خرید سوغات یزد از انواع سوغاتی‌ها و صنایع دستی زیبا مانند ترمه، زیلو و پارچه‌های رنگین در این شهر تاریخی و متمدن بهره‌مند شوید. در ادامه‌ی این مطلب، با ما همراه باشید تا با بهترین سوغات یزد آشنا شوید.

سوغات خوراکی یزد

سوغاتی‌های یزد بسیار متنوع و هستند که یک بخش جذاب آن، خوراکی‌های خوشمزه این شهر است که می‌توان از بین آن‌ها به انواع نان‌ها، شیرینی‌ها و کیک‌ها اشاره کرد که در ادامه تعدادی از آن‌ها را معرفی می‌کنیم.

قطاب

معروف‌ترین و لذیذ‌ترین شیرینی سنتی یزد، قطاب است. این شیرینی آنقدر با فرهنگ یزد عجین شده است که لقب پایتخت شیرینی را برای این استان به ارمغان آورده است. مواد مورد نیاز برای تهیه‌ی خمیر قطاب یزد شامل شیر، آرد گندم، زرده‌ تخم مرغ و روغن سرخس است که پس از تهیه‌ی خمیر، در روغن سرخ شده و در نهایت در پودر قند غلطانده می‌شود. مغز داخلی این شیرینی خوشمزه نیز مملو از پودر بادام، پودر قند و هل است.

کیک یزدی

کمتر کسی است که نام این شیرینی خوشمزه را نشنیده و طعم خوب کیک یزدی را نچشیده باشد. کیک یزدی یکی از معروف‌ترین شیرینی‌های مختص استان یزد است که امروزه در ویترین بیشتر شیرینی فروشی‌های کشور یافت می‌شود. این شیرینی از ترکیب تخم‌مرغ، آرد سفید، شکر، روغن جامد یا کره، جوش‌شیرین، بیکینگ پودر، ماست یا شیر و هل تهیه می‌شود. پیشنهاد می‌کنیم طعم اصیل این شیرینی را حتما در یزد تجربه کنید.

حلوا ارده اردکان

حلوا ارده یکی از خوراکی‌های بسیار مقوی و پرطرفدار یزد است که اغلب در وعده صبحانه سرو می‌شود. این غذای خوشمزه از کنجد، ارده، شکر، گلوکز مایع،  شیرین‌کننده‌های خوراکی مجاز، اسید سیتریک، پودر سفیده تخم‌مرغ و آب چوبک، کنجد بدون پوست بو داده و … تشکیل می‌شود. توجه داشته باشید که حلوا ارده در شهر یزد به صورت کاملا سنتی تهیه می‌شود و این خوراکی خوشمزه و مقوی، یکی از بهترین انتخاب‌ها برای خرید سوغات یزد محسوب می‌شود.

پشمک یزدی

پشمک یکی دیگر از سوغات یزد است که در شهر‌های دیگر نیز تولید می‌شود، اما عطر و طعم این خوراکی خوشمزه در یزد بسیار منحصربه‌فرد‌تر از شهر‌های دیگر است. این خوراکی خوشمزه، در واقع نوعی شیرینی حجیم است که در میان کودکان بسیار پرطرفدار است. پشمک‌های یزد در انواع متنوع و طعم‌هایی مانند کاکائو، قهوه، زعفران و … تهیه می‌شوند.

نان برنجی

نان برنجی یکی از انواع شیرینی‌های یزد است که علاوه بر این استان، در شهرهای دیگری همچون کرمانشاه و قزوین نیز تولید می‌شود. این شیرینی بی‌نظیر از ترکیب موادی همچون تخم‌مرغ، آرد‌ برنج، آرد گندم، پودر شکر، روغن جامد، گلاب و هل تهیه می‌شود و در دو طعم ساده و زعفرانی در یزد موجود است.

صنایع دستی یزد

مردم اصیل یزد، در طول تاریخ با هنرمندی خود توجه جهانیان را به خود جلب کرده‌اند. موقعیت خاص جغرافیایی و وضعیت معیشت مردم یزد، از عوامل گرایش مردم این استان به صنایع دستی است. البته بسیاری از این صنایع در طول سال‌ها به فراموشی سپرده شده‌اند، اما برخی از صنایع نیز بیشتر مورد توجه قرار گرفته‌اند و می‌توانید با خرید سوغات یزد، از تولیدکنندگان آن‌ها حمایت کنید.

شعر‌بافی

یکی از هنر‌های پرطرفدار، اصیل و چشم‌نواز در یزد شعر‌بافی است. به طور کلی در نساجی یزد به انواع بافت‌ها شامل ترمه‌بافی، احرامی‌بافی، دندانی‌بافی، دارایی‌بافی، قناویز، چادر شب‌بافی، رو‌لحاف‌بافی، پرده‌بافی، زری‌بافی و شمد‌بافی که با استفاده از چرخ‌بافندگی چوبی بافته می‌شوند، شعر‌بافی می‌گویند. متاسفانه امروزه بسیاری از این تولیدات منسوخ شده و از بین رفته‌اند، با این حال، افراد زیادی با علاقه و تلاش بسیار در راه حفظ و احیای آن‌ها تلاش می‌کنند.

ترمه

ترمه یکی از پارچه‌های نفیس و با اصالت در یزد است که تار بافته شده در این نوع پارچه از ابریشم طبیعی و در مواردی از پنبه است و پود آن با استفاده از ابریشم، کرک و نخ بافته می‌شود. روش رنگرزی این پارچه در چند سال اخیر به روش کاملا سنتی و با استفاده از مواد طبیعی و گیاهی بوده است، اما امروزه به صورت نیمه دستی انجام می‌شود و در بافت تار این پارچه از یک جنس و رنگ استفاده می‌شود. در این صورت تنها برای پود انتخاب رنگ صورت می‌گیرد. پارچه‌های ترمه در یزد در طرح‌ها و نقش های مختلفی بافته می‌شوند که شامل گل شاه‌عباسی، بته ترمه‌ای، بته‌جقه، بته کشمیری، رضا ترکی، طرح جام، گلزار، قاب قرآن، خجسته، تاجی، بته بادامی، بته گلزاری و … می‌شود. در این میان ترمه طرح بته‌جقه بسیار مشهور و محبوب است.

دارایی بافی

از دیگر سوغاتی‌های رنگی و پرطرفدار یزد که هنگام خرید سوغات یزد، بسیار مورد توجه قرار می‌گیرند، بافته‌های دارایی هستند. این پارچه‌های رنگارنگ و ابریشمی، با استفاده از روش خاصی بافته، رنگ‌آمیزی و منقوش می‌شوند. در بافته‌های دارایی ابتدا نخ‌های پارچه رنگ می‌شوند و سپس پارچه بافته می‌شود. در رنگرزی این پارچه‌ها، نقش بر روی تار، پود و یا هر دو منتقل شده و بعد از آن پارچه بافته می‌شود.

هنر دارایی با قدمت ۸۰۰ ساله‌ی خود، در گذشته برای رولحافی، بقچه‌سوزنی، بقچه و آستری لحاف استفاده می‌شد که در حال حاضر نیز از آن برای تهیه‌ی رو تختی و رومیزی‌های سنتی استفاده می‌کنند.

چادر شب

چادر شب پارچه‌ای لطیف است که با طرح چهار‌خانه (پیچازی) شناخته می‌شود. جنس این پارچه‌ها پنبه‌ای و یا ابریشمی است و در بیشتر مواقع برای پیچیدن لباس، پتو و لباس مورد استفاده قرار می‌گیرد. چادر شب در شهرهای یزد، اردکان و زارچ در دو نوع نازک و ضخیم بافته می‌شود که نوع نازک آن به عنوان رختخواب‌پیچ استفاده می‌شود و نوع ضخیم آن به چادر صحرایی مشهور است و برای حمل علوفه و محصولات کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

جمع بندی

یزد که به شهر بادگیرها معروف است، شهری پر از بناهای تاریخی و گردشگری است و با در برداشتن اقشار و ادیان مختلف، صنایع دستی متنوعی را شامل می‌شود. اگر قادر به سفر به این شهر تاریخی و دیگر شهرهای ایران نیستید با خرید از فروشگاه صنایع دستی زنجان، اصفهان، شیراز، خرید سوغات تبریز و …به صورت آنلاین از فروشگاه وچری حال‌وهوای این شهر ها را به منزل خود بیاورید.

 

دیجیاتو
بدون نظر

ورود