فتوای رهبری درباره خرید و فروش ارزهای دیجیتال و جزئیاتی در خصوص رمز ریال

فتوای رهبری درباره خرید و فروش ارزهای دیجیتال و جزئیاتی در خصوص رمز ریال

بسیاری در ایران از جنبه مذهبی خرید و فروش رمزارزها یا همان ارزهای دیجیتالی می پرسند اما فتوای رهبر جمهوری اسلامی ایران در مورد ارزهای دیجیتال چیست؟ اصلاً آیا رهبر فتوا و نظری در مورد ارزهای دیجیتال داشته است؟ از سال ۲۰۱۷ به بعد و با جهش قیمت بیت کوین، نگاه ها بیش از پیش به سمت رمز ارزها جلب شد. در ایران هم پس از افت عجیب و غریب شاخص بورس و ضررهای میلیاردی دارندگان سهام در سال ۹۹، هموطنان رمز ارز را جایگزینی برای بورس دیدند.

مقام معظم رهبری، آیت الله خامنه ای نیز در جواب سوال «استخراج، خرید و فروش ارز دیجیتال چه حکمی دارد؟» پاسخ داده اند که «حکم آن، تابع قوانین و مقررات نظام جمهوری اسلامی ایران است.»

این فتوا دو معنی ضمنی دارد. یک این که این عمل حرام نیست، در غیر این صورت به صراحت حکم به حرام بودن آن داد می شد. دوم این که ارجاع حکم شرعی به قوانین، مجلس را مکلف می کند که در این زمینه اقدام به وضع قانون کرده تا همه تکلیف خود را با رمز ارزها بدانند.

در همین حال مدتی است بحث رمز پول ملی یا «رمز ریال» مطرح شده است. طبق اعلام بانک مرکزی، هنگام استفاده از رمز ریال، اصل و ذات پول به صورت الکترونیکی منتقل می شود و نیازی به تسویه بین بانکی نیست. پرداخت تراکنشی که به واسطه رمز ریال انجام می پذیرد نیز به صورت آنی انجام می شود.

رمز ریال

اما رمز ارز ملی تفاوت های عمده ای با رمز ارزهای رایج دیگر دارد که برخی از مهم ترین تفاوت ها را در جدول ذیل مشاهده می کنید.

رمز ریال

البته این را هم باید دانست که رمز ریال مانند سایر رمز ارزهای جهانی، دارای قابلیت استخراج نیست و بحث سرمایه‌ گذاری روی آن نیز وجود ندارد بلکه یک ابزار پرداخت خواهد بود. در رمز ریال واسطه وجود ندارد، و در نتیجه اگر بانک ورشکسته شود، بلایی سر پول شما نمی‌ آید.

گفته می شود اگر ایران رمز پول ملی را راه اندازی کند، استفاده‌ های خوبی برای کشور خواهد داشت و بانک مرکزی می تواند از افراد رمز دارایی ‌هایی مثل بیت کوین، اتریوم و… را دریافت و به رمز ریال تبدیل کند. در نهایت، بیت کوین یا هر کوین دیگر به عنوان ذخیره ملی رمز دارایی، در کشور می‌ ماند.

بیشتر بخوانید:

رمزارز امارات متحده عربی در راه است

کلاهبرداری ۲ میلیون دلاری رمز ارز SQUID از طرفداران سریال Squid Game

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود