تفاوت برق ۱۱۰ و ۲۲۰ ولت در چیست؟ چگونه آن ها را تبدیل کنیم؟

تفاوت برق ۱۱۰ و ۲۲۰ ولت در چیست؟ چگونه آن ها را تبدیل کنیم؟

سلب مسئولیت: روزیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

ساختمان های مسکونی در ایران دارای پریزهای استاندارد با خروجی برق ۲۲۰ ولت است. اما تعدادی از وسایل خانگی خارجی با برق ۱۱۰ ولت کار می کنند که در صورت اتصال به برق ۲۲۰ ولت می سوزند. اینجاست که دو موضوع مهم مطرح می شوند، اول اینکه تفاوت برق ۱۱۰ و ۲۲۰ ولت در چیست؟ و دوم اینکه آیا می توان برق ۱۱۰ ولت را به ۲۲۰ ولت تبدیل کرد؟ برای پاسخ به این سوالات با ما همراه باشید.

برق ۱۱۰ ولت و ۲۲۰ ولت چیست؟

جریان برق از ولتاژ دو سر مدار ناشی می شود که می توان آن را با فرمول (V=IR) محاسبه کرد. در این فرمول V ولتاژ دو سر مقاومت بر حسب ولت، I جریان عبور کننده از مقاومت بر حسب آمپر و R مقدار مقاومت بر حسب اهم است.

با احتساب فرمول V=IR آیا می توان گفت که برق ۱۱۰ ولت جریان کمتری نسبت به برق ۲۲۰ ولت دارد؟

جواب این سئوال منفی است زیرا جریان برق یک سیستم را مصرف کننده تعیین می کند و در یک مدار (دستگاه ثابت) جریان مصرفی نسبت به برق ۲۲۰ و ۱۱۰ ولت یکسان است. شرکت های تولید کننده وسایل برقی با ایجاد کلید انتخاب ولتاژ نیاز کاربران در کشورهای مختلف را حل کرده اند. شما می توانید با انتخاب وضعیت کلید، مقدار ولتاژ ۱۱۰ یا ۲۲۰ ولت را تعیین کنید. بنابراین انتخاب ولتاژ کار دستگاه های برقی براساس ولتاژ کشورهای مختلف متفاوت و بسیار مهم است.

ممکن است برچسب ولتاژ دستگاه ۲۲۰ ولتی را ببینید که با ولتاژهای ۲۳۰ یا ۲۴۰ ولت توصیف شده است. همه آن ها یکسان هستند، همانطور که برچسب ۱۱۰ ولت را می توان ۱۱۵و ۱۲۰ ولت نیز توصیف کرد.

تفاوت برق 110 و 220 ولت در چیست؟

تفاوت برق ۱۱۰ و ۲۲۰ ولت

وسایلی که با ۲۲۰ ولت فعال می شوند، حتما روی ولتاژ ۱۱۰ ولت کار نخواهند کرد و بالعکس این موضوع نیز صادق است. همچنین در برخی از کشورها فرکانس تامین برق ۲۲۰ ولت، ۶۰ هرتز است. نوع ولتاژ به انتخاب هر کشور با توجه به وسعت ، نوع آب و هوا و فاصله نیروگاه ها به سطح شهر متفاوت است. در هند، ایران، اروپا و بسیاری از کشورها از برق ۲۲۰ ولت استفاده می شود، در حالی که ایالات متحده آمریکا و برخی دیگر از کشورها دارای برق ۱۱۰ ولت است. اتلاف انرژی هنگام انتقال ولتاژ بالا کمتر است بنابراین تنها مزیت برق ۲۲۰ ولت اتلاف انرژی کمتر در انتقال آن است.

تبدیل برق ۱۱۰ ولت به ۲۲۰ ولت

گاهی اوقات در سفر ممکن است بخواهید از وسایل و تجهیزات شخصی خود در یک کشور دارای برق ۱۱۰ولت استفاده کنید. در چنین شرایطی الزاما باید ولتاژ برق را به ۲۲۰ ولت تبدیل کنید. ترانس یا مبدل ولتاژ ۱۱۰ به ۲۲۰ ولت این کار را انجام می دهد.

گاهی اوقات، برخی از دستگاه هایی که می خواهید در خانه با آنها کار کنید، به بیش از یک ترانسفورماتور ساده یا یک مبدل ولتاژ ساده نیاز دارند. آگاهی از اینکه دقیقاً چه چیزی در خانه نیاز است، یکی از اقداماتی خواهد بود که باید قبل از تبدیل ولتاژ ۱۱۰ ولت به ۲۲۰ ولت، آن را انجام دهید. به طور کلی همیشه در کار با برق ایمنی لازم را رعایت کنید.

تفاوت برق 110 و 220 ولت در چیست؟

حفظ ایمنی و نحوه اجرای کار

اولین چیزی که باید به خاطر داشته باشید، این است که هنگام کار با برق، ایمنی باید اولویت اول شما باشد. پوشیدن کفش عایق و لباس محافظ نیز مفید خواهد بود، زیرا احتمال آسیب دیدگی در نتیجه هر گونه آسیب ناشی از برق و سیم کشی را کاهش می دهد. مرحله بعدی شامل خاموش کردن برق در مدار اصلی و اضافه کردن نشانگرها است که به دستکاری مدار هنگام کار با سیم کشی هشدار می دهد.

دستگاه های علامت گذاری تجاری وجود دارند که می توانند به دیگران هشدار دهند که مدار را لمس نکنند تا شما بتوانید به خوبی روی سیم کشی کار کنید. پس از تعیین ظرفیت حمل کابلی که قرار بود ولتاژ را تامین کند، باید سعی کنید کابلی سه رشته پیدا کنید که بتوانید در هنگام تبدیل ولتاژ از آن استفاده نمایید. این یک مرحله بسیار مهم است و استفاده از مبدل ولتاژ بدون داشتن چنین کابلی توصیه نمی شود.

نصب سیستم سیم کشی به گونه ای که بتوانید ولتاژ ۱۱۰ ولت را به ۲۲۰ ولت تبدیل کنید، آنقدرها هم که به نظر می رسد سخت نیست. تنها کاری که باید انجام دهید، این است که دستورالعمل هایی که به وضوح توسط شرکت سازنده تعیین شده اند را دنبال کنید. پس از رعایت اخطارهای ایمنی متعددی که در سراسر مبدل ولتاژ ارائه شده اند، باید مدار را تست کنید و مطمئن شوید که هنوز کار می کند. شما همچنین این فرصت را خواهید داشت که مشکلاتی که ممکن است در حین نصب ایجاد شوند را عیب یابی کنید.

تفاوت برق ۱۱۰ و ۲۲۰ ولت را در بالا توضیح دادیم و شما را به خوبی با نحوه تبدیل این دو نوع برق آشنا کردیم. برای انجام هر مرحله از کار، مانند اندازه گیری جریان به وسایل سنجش ولتاژ مانند مولتی متر نیاز دارید. بهتر است در بازار با بررسی قیمت مولتی متر و مشخصات سازنده آن، محصول مورد نیاز را خریداری کنید. تکنسین های با تجربه با خرید مولتی مترهای مجهز به اسیلوسکوپ سیگنال های برق را ارزیابی می کنند.

به طور کلی، برای انجام هرگونه امور الکتریکی از جمله اندازه گیری چندین کمیت مانند ولتاژ، جریان، مقاومت الکتریکی، ظرفیت خازنی و غیره، خرید تجهیزات اندازه گیری مناسب یک نیاز ضروری است.

شناسایی پریز ۱۱۰ از ۲۲۰ ولت

پریزهای ۱۱۰ ولت دارای یک شیار سوم هستند که به صورت نیم دایره است و اساساً یک مثلث با سایر شکاف ها تشکیل می دهد. شکاف نیم دایره برای پین زمین است. تقریباً در هر جایی از خانه ها، هتل ها، ساختمان های تجاری آن را خواهید یافت.

اگر در مورد ولتاژ پریز خود شک دارید، بهترین راه برای بررسی استفاده از مولتی متر است. در همین حال، پریزهای پرقدرت باید در محدوده ۲۰۰ تا ۲۳۰ ولت قرار گیرند. با استفاده از یک مولتی متر برای اطلاع از ولتاژی که کار می کنید، شک و تردید را برطرف کنید.

نشانه های  اضافه جریان بیش از حد از مدار الکتریکی چیست؟

جریان برق توسط مدار الکتریکی و سیم کشی از جعبه برق به پریزها منتقل می شود. گاهی اوقات به دلیل خرابی ممکن است که فیوزهای مینیاتوری به درستی  عمل نکند، اما علائم زیر نشان می دهند که بار اضافه از مدار کشیده می شوند.

۱- سوسو زدن / چشمک زدن / کم نور شدن.

اگر متوجه شدید که چیزهایی که به پریزهای شما وصل شده اند سوسو می زنند یا چشمک می زنند (یا در مورد لامپ ها یا چراغ ها کم نور می شوند)، این می تواند نشان دهنده این باشد که مدار بیش از حد کار می کند. دستگاه را در جای دیگری امتحان کنید تا ببینید آیا مشکل ادامه دارد یا خیر.

۲- صفحات تغییر رنگ داده یا گرم می شوند

جریان های الکتریکی گرما تولید می کنند. اگر مدار بیش از حد بارگذاری شود، این احتمال وجود دارد که جریان بیش از حد تولید کند. جریان بیش از حد می تواند به معنای گرم شدن بیش از حد صفحات باشد و باعث احساس گرما یا حتی تغییر رنگ در صفحه شود. اگر متوجه یکی از این موارد شدید فوراً شکن را بررسی کنید

۳- بوی سوختن

به همین ترتیب، اگر متوجه بوی سوختگی شدید که از کلیدهای دیواری یا پریزهای خود می آید، می تواند نشانه دیگری از بارگیری بیش از حد بریکر باشد. گرمای زیاد می تواند منجر به سوختن سیم ها یا بدتر در شرایط شدید شود.

ابزار الکترونیک را از کجا بخریم؟

یکی از مورد اعتمادترین فروشگاه‌ها، نه فقط برای خرید LCR مترارزان قیمت ، مولتی متر و منبع تغذیه، بلکه هر ابزار الکترونیک دیگری، فروشگاه اینترنتی پارس الکترونیک است. این شرکت با اخذ نمایندگی انحصاری از شرکت‌هایی چون ریگول، کیس ، هانتک و آپا و تامین بسیاری از تجهیزات الکترونیک از جمله آمپر متر کلمپی و … به شرکتی مطرح در زمینه تجهیزات الکترونیک تبدیل شد.

متقاضیان برای آشنایی بیشتر با این مجموعه و ثبت سفارش می‌توانند به وبسایت پارس الکترونیک به آدرس  www.parselectronic.com  مراجعه کنند.

بدون نظر

ورود