نازنین زاغری و انوشه آشوری آزاد شدند؛ از این زندانیان دوتابعیتی متهم به جاسوسی چه می دانیم؟

نازنین زاغری و انوشه آشوری آزاد شدند؛ از این زندانیان دوتابعیتی متهم به جاسوسی چه می دانیم؟

اخبار غیر رسمی از آزادی نازنین زاغری و انوشه آشوری و انتقال آن ها به فرودگاه برای ترک ایران حکایت دارد، دو زندانی ایرانی – بریتانیایی که در سال های گذشته در ایران به اتهام جاسوسی دستگیر شده بودند.

گاردین به نقل از مقامات رسمی انگلیس از آزادی نازنین زاغری و انوشه آشوری خبر داده است.

همچنین رویترز اعلام کرده حجت کرمانی، وکیل نازنین زاغری و انوشه آشوری به این خبرگزاری گفته هر دوی آن‌ ها امروز چهارشنبه ۲۵ اسفند ماه آزاد شده اند و در مسیر فرودگاه تهران هستند تا ایران را ترک کنند.

دیروز تولیپ صدیق، نماینده مجلس انگلیس از منطقه‌ای که خانواده زاغری در آنجا ساکن هستند و همینطور حجت کرمانی، وکیل نازنین زاغری اعلام کردند پاسپورت بریتانیایی این شهروند دو تابعیتی به او تحویل داده شده است.

تولیپ صدیق از حضور یک تیم مذاکره کننده ی انگلیسی در تهران نیز خبر داد. این ادعا به تأیید بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس هم رسید. جانسون روز گذشته در این رابطه گفت: «مدت ها است که مشغول مذاکره با تهران برای آزادی شهروندانمان که دارای تابعیت دوگانه اند، هستیم.»

نازنین زاغری از مدتی قبل با پایان دوره ی محکومیت ۵ ساله ی قضایی خود از زندان آزاد شده بود و در خانه ی خانواده اش در تهران به سر می بُرد.

دیروز برخی منابع مدعی شدند زاغری قرار است در ازای آزادسازی ۴۰۰ میلیون پوند معادل ۵۳۰ میلیون دلار از اموال بلوکه شده ایران و آزادی یک ایرانی در انگلیس، مبادله شود.

نازنین زاغری کیست؟

نازنین زاغری متولد سال ۱۳۵۷ در تهران است. در دانشگاه تهران رشته مترجمی زبان انگلیسی خواند و در مؤسسات مختلف زبان انگلیسی در سال‌ های ۷۷ تا ۷۹ مشغول به کار بود. در سال ۸۱ و با حضور در روزنامه‌ های همشهری و شرق وارد فضای سیاست و روزنامه‌نگاری شد. سال ۸۲ با یک شرکت ژاپنی به نام جایکا به مدت ۶ ماه در کرمان همکاری کرد و پس از آن نیز بین سال‌ های ۸۳ تا ۸۵ در سازمان‌ های بین‌ المللی نظیر صلیب‌ سرخ جهانی و سازمان بهداشت جهانی در تهران مشغول کار شد. در سال ۸۶ از دانشگاه متروپلیتن لندن درخواست بورس کرد که با تقاضای او موافقت شد. در سفارت انگلستان به او ویزای ۱۵ ماهه برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در رشت مدیریت ارتباطات دادند. او در همایش دانشگاه سواز شرکت داده شد و همین سرآغاز آشنایی‌ اش با ریچارد رتکلیف و ازدواج با او شد. این ازدواج باعث شد زاغری بتواند تابعیت انگلیسی بگیرد.

ریچارد رتکلیف کارمند سازمان حسابرسی ملی انگلستان بود و پس از ۶ سال فعالیت دولتی، شرکت خصوصی خودش را زد که وظیفه ی حسابرسی نهادهای دولتی انگلستان و اتحادیه ی اروپا را به‌ عهده‌ دارد. رتکلیف، پژوهشگر امور غرب آسیا و خصوصاً رژیم صهیونیستی بود، تز دکترایش نیز با موضوع فلسطین بود و بارها به فلسطین اشغالی سفر کرده بود. او با شرکت در همایش سواز با موضوع «غرب آسیا» با نازنین زاغری آشنا شد.

زاغری در فروردین سال ۹۵ هنگام خروج از کشور توسط نیروهای سازمان اطلاعات سپاه کرمان در فرودگاه امام خمینی (ره) دستگیر و به کرمان منتقل شد.

سپاه ثارالله کرمان در خرداد سال ۹۵ طی اطلاعیه‌ ای از این دستگیری به عنوان «یکی از سرشبکه‌ های اصلی وابسته به بیگانگان که مأموریت‌ های مختلفی در راستای تحقق اهداف شوم دشمنان نظام» انجام داده بود، یاد کرد و در این باره توضیح داد: «وی با عضویت در شرکت‌ ها و مؤسسات بیگانه در طراحی و اجرای پروژه‌ های رسانه‌ ای و سایبری با موضوع براندازی نرم نظام مقدس جمهوری اسلامی مشارکت داشته است. نامبرده یکی از سرشبکه‌ های اصلی مؤسسات معاند بوده که تحت هدایت و حمایت سرویس‌ های رسانه‌ ای و جاسوسی دولت‌ های بیگانه فعالیت‌های مجرمانه خود را طی سالیان گذشته انجام داده است.»

زاغری اندکی بعد به منظور ادامه ی رسیدگی‌ به پرونده اش به تهران منتقل و در نهایت به اتهام جاسوسی به ۵ سال حبس محکوم شد.

مهر ماه سال ۹۶ عباس جعفری دولت آبادی، دادستان وقت تهران در خصوص نازنین زاغری گفت: «شوهر وی تبعه ی انگلیس و خود وی نیز دارای تابعیت مضاعف از انگلیس بوده و در سیستم آن کشور فعالیت می‌ کرده است. وی مسئول آموزش خبرنگاری آنلاین بی بی سی فارسی بوده که با هدف جذب و آموزش افرادی برای فعالیت تبلیغی علیه ایران اقدام کرده است. چگونگی استفاده از ایمیل‌ مستعار، پسوردهای پیچیده و طولانی، ذخیره سازی پسوردها و استفاده از نرم‌ افزارهای رمزنگاری مطالب و اطلاعات، از جمله مواردی است که در این آموزش‌ ها لحاظ می‌ شده است و اساتید این دوره، افرادی همچون مهدی یحیی‌ نژاد (مدیر سایت بالاترین)، اردوان روزبه (رادیو کوچه) و محمود عنایت (مدیر گروه اسمال مدیا) هستند.»

زاغری و خانواده اش همواره اتهامات وارده به او را رد کرده اند.

حکم محکومیت یکی از پرونده های نازنین زاغری در اسفند ۹۹ پایان یافت.

انوشه آشوری کیست؟

انوشه آشوری متولد ۱۳۳۳ در ایران است. در ۱۷ سالگی به انگلیس رفت تا در رشته مهندسی تحصیل کند. در ۳۰ سالگی بعد از ازدواج با یک مترجم کتاب به نام شری ایزدی، با همسر خود به ایران بازگشت. حدود ۱۰ سال قبل به دلیل اینکه فرزندان آن ها برای تحصیل به بریتانیا رفته بودند، او و همسرش بار دیگر به آنجا بازگشتند. آشوری یکی از مؤسسان شرکت تکنو خلاق و نماینده ی این شرکت در بریتانیا بود. شرکت او در زمینه ی ساخت شبکه‌ های فلزی با کاربرد در سازه‌ ها و ساختمان‌ ها تخصص دارد.

این مهندس بازنشسته ی ایرانی – بریتانیایی در مرداد سال ۹۶ زمانی که به ادعای خودش برای دیدار با مادر خود به ایران آمده بود توسط نیروهای امنیتی ایران بازداشت شد.

قوه قضائیه در شهریور ۹۸ اعلام کرد آشوری به ۱۰ سال حبس به اتهام جاسوسی، ۲ سال حبس بابت تحصیل مال نامشروع و استرداد ۳۳ هزار یورو که از وی کشف شده بود به نفع جمهوری اسلامی محکوم شد.

غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی وقت قوه قضائیه ایران در زمان اعلام حکم گفت: « انوشه آشوری که فرد دو تابعیتی است و دارای تابعیت انگلیس هست به سرویس جاسوسی موساد متصل شده بود و هم امکانات فراوانی را از آن ها گرفته و هم اطلاعات زیادی را اشخاص کشور ما به این سرویس منتقل می‌ کرد.»

روایت قوه قضاییه از شرایط آزادی نازنین زاغری و انوشه آشوری

ذبیح الله خدایان، سخنگوی قوه قضائیه درباره شرایط آزادی نازنین زاغری و انوشه آشوری گفته است: «خانم نازنین زاغری به اتهام جاسوسی برای سرویس امنیتی کشور انگلیس به چهار سال حبس محکوم شده بود که مدت مجازاتش را به صورت کامل کشیده و حبسش به اتمام رسید و بر همین اساس ممنوع الخروجی وی لغو شد و از زندان آزاد شد. وی پرونده‌ دیگری نیز دارد که در آن محکوم به یک سال حبس شده بود ولی این پرونده تاکنون به اجرا گذاشته نشده است. انوشه آشوری، به اتهام همکاری با سرویس‌های امنیتی کشورهای بیگانه و به جرم جاسوسی به ۱۰ سال حبس محکوم شده بود و حدود ۴ سال و ۷ ماه از مدت محکومیتش سپری شده بود که تقاضای آزادی مشروط کرد و به عنوان دست مزد مبالغی را از سرویس‌های جاسوسی بیگانه اخذ کرده بود که این مبالغ نیز از وی دریافت شد، لذا دادگاه با آزادی مشروط ایشان موافقت و مورد رأفت حکومت اسلامی قرار گرفت و از زندان آزاد شد».

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
یک نظر

ورود