همه چیز درباره طرح نان کارتی

همه چیز درباره طرح نان کارتی

پس از اینکه دولت اعلام کرد که می خواهد قیمت آرد را به خاطر بالا رفتن قیمت جهانی آن افزایش دهد، طرح نان کارتی را معرفی کرد. هدف از این طرح اینطور توضیح داده شد که دولت قصد دارد به جای آرد یارانه ای، یارانه نان را از این طریق، مستقیما به مردم اختصاص دهد. نانوا آرد با قیمت آزاد تهیه می کند ولی مردم نان کارتی را با قیمت قبل می خرند و دولت مابه التفاوت آن را به نانوا پرداخت می کند.

 طرح نان کارتی در تهران شروع شدرئیسی وعده داده بود که قیمت نان افزایش پیدا نمی کند و بسیاری این طرح را مقدمه افزایش قیمت نان می دانستند. این روزها با افزایش قیمت گوشت، تخم مرغ، ماکارونی و بسیاری مواد غذایی دیگر، نان بیش از پیش در سفره های مردم مصرف می شود. این طرح در ابتدا در استان زنجان به شکل آزمایشی انجام شد و ظاهرا تا به امروز در ۱۰ استان دیگر هم اجرا می شود.

 طرح نان کارتی در تهران شروع شدطرح نان کارتی چطور عمل می کند؟

در مرحله اول، دولت کارتخوان های مخصوصی را در نانوایی ها قرار می دهد و خریدار پس از گرفتن نان با کشیدن کارت با استفاده از کارتخوان مخصوص، نان را با همان قیمت همیشگی تهیه می کند. در مرحله دوم که آرد با قیمت آزاد در اختیار نانوایی ها قرار می گیرد، مشتریان با همان قیمت قبل با استفاده از آن کارتخوان ها نان خود را تهیه می کنند و ما به التفاوت آن توسط دولت به نانوایی ها پرداخت می شود.

 طرح نان کارتی در تهران شروع شدمیثم جعفری، دبیر اطلاع‌رسانی ستاد نان، اعلام کرد که این طرح به این منظور اجرا می شود که صد در صد آرد یارانه ای برای پخت نان استفاده شود. به گفته او بخشی از آرد یارانه ای پس از تحویل به نانوایان از چرخه پخت نان سنتی خارج شده و به مصارف دیگری مانند پخت نان فانتزی، شیرینی‌ها و قنادی‌ها می رسد.

 طرح نان کارتی در تهران شروع شدبا وجودی که دولت این طرح را ظاهرا با هدف جلوگیری از قاچاق آرد و افزایش نیافتن قیمت نان مصرفی مردم و در نهایت حرکتی در راستای بهبود اقتصادی کشور می داند، اما برخی کارشناسان نظر دیگری دارند. علی قنبری معاون سابق جهاد کشاورزی معتقد است که این طرح در حواشی مسائل اقتصادی کلان کشور است و عملا حرکت اساسی ای در زمینه ی رفع مشکل نقدینگی، درآمد مردم و مشکلات اقتصادی اساسی کشور صورت نمی گیرد.

طرحی برای جلوگیری از قاچاق آرد و هدر رفت نان

حشمت‌الله عسگری معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار تهران با اعلام آغاز این طرح در تهران از ۳۰ خرداد اشاره کرد که با نصب ۶۸۰۰ کارتخوان در نانوایی‌های استان تهران مرحله اول این طرح آغاز می شود. او گفت که این طرح از هدر رفتن بیش از چهار میلیون تن نان در کشور و قاچاق گسترده آرد یارانه‌ای جلوگیری می کند.

 طرح نان کارتی در تهران شروع شدرییس اتحادیه نانوایان سنتی تهران اعلام کرد، که آمادگی لازم برای نصب دستگاه‌ها را دارد و همکاری‌های لازم را انجام می دهد. به ۹ هزار واحد نانوایی در کشور آرد یارانه‌ای پرداخت می‌شود، اما فعلا به تعداد ۶۸۰۰ واحد، دستگاه کارتخوان هوشمند آماده برای نصب وجود دارد. براساس اعلام استانداری برای مابقی واحدهای نانوایی نیز این کارتخوان نصب می‌شود.

آرد سه نرخی و افزایش فساد

 سید کاظم دلخوش نماینده مجلس گفت این طرح باعث می شود آرد سه نرخی شود؛ فانتزی و شیرینی‌پزی یک قیمت، نان آزاد قیمت دیگر و نان یارانه ای هم با قیمت خودش. دلخوش معتقد است این سیستم، فساد به بار می‌آورد و راه دزدی را هم باز می‌کند.

دلخوش گفت که دستگاه‌های جدیدی که در نانوایی ها قرار می گیرند، ۱۰ هزار کارمند در بانک‌ها را درگیر خود می کنند. از ارگان های دیگر هم تعداد زیادی باید درگیر نظارت بر اجرای این طرح باشند که تمام اینها هزینه های بسیاری را در بر می گیرد. او معتقد است که بهتر بود یارانه نان مستقیما به خود مردم پرداخت می شد.

نظرهای متفاوتی درباره این طرح وجود دارد و چیزی که حتمی است، تصمیم دولت به اجرایی کردن آن است. باید منتظر ماند و دید که در نهایت نظر موافقان این طرح به نتیجه می رسد یا مخالفانش.

بیشتر بخوانید:

روش پرداخت یارانه نان اعلام شد

آغاز طرح جدید توزیع نان در تهران؛ آیا قیمت نان افزایش می یابد؟

مطالب مرتبط
دیجیاتو
بدون نظر

ورود