هوگو چاوز در اواخر عمر به امام زمان (عج) اعتقاد پیدا کرده بود + ویدئو

هوگو چاوز در اواخر عمر به امام زمان (عج) اعتقاد پیدا کرده بود + ویدئو

محسن شاطرزاده، سفیر سابق ایران در برزیل می گوید هوگو چاوز ، رئیس جمهور فقید ونزوئلا در اواخر عمر خود به امام زمان (عج) اعتقاد پیدا کرده بود.

شاطرزاده که مهمان قسمت جدید برنامه تلویزیونی «جهان آرا» در شبکه افق بود، در بخشی از گفتگوی خود در پاسخ به سؤالی درباره ی ویژگی های هوگو چاوز که او را از باقی رهبران چپ متمایز ساخته بود، گفت:

چاوز چند ویژگی خاص داشت. این را هم که می گویم به این خاطر است که من با مرحوم چاوز جلسات متعددی را بودم و ایشان را از نزدیک خوب می شناختم.

اولاً بسیار فرد مؤمن و مخلصی نسبت به اهدافش بود. یعنی انقلابی بود. به شدت هم مرید آقای کاسترو بود.

البته آقای چاوز این اواخر به شدت مذهبی شده بود و حتی در کاخ خودش کلیسای کوچکی درست کرده بود و دعا و نیایش می کرد. و جالب است بگویم که به امام مهدی (عج) هم اعتقاد پیدا کرده بود و در همان ونزوئلا در جلسات مختلف نام ایشان را می برد.

چاوز کمونیست نبود. او یک سبک نانوشته تحت عنوان سوسیالیسم بولیواری را مطرح کرد. به سیمون بولیوار خیلی اعتقاد داشت. حتی اسم کشورش را هم عوض کرد و جمهوری بولیوار ونزوئلا گذاشت. بولیوار انقلابی آمریکای لاتین و کشورهای اسپانیایی زبان بود که این کشورها را از دست اسپانیایی ها نجات داد. چاوز به بولیوار خیلی ارادت داشت.

اما ارادت چاوز به ایران یک ارادت خاص بود، خصوصاً ارادتش به شخص مقام معظم رهبری. بارها در جلساتش این جمله را می گفت: «من پیش امام خامنه ای بودم، ایشان به من گفت اگر می خواهید در مقابل شیطان بایستید باید قوی باشید.» همیشه هم از ایشان با همین لفظ امام نام می برد. این جمله را از آقا گرفته بود و برای وزرایش تکرار می کرد.

هوگو چاوز پنجمین رئیس‌ جمهور ونزوئلا بود که در سال ۲۰۱۳ به دلیل ابتلا به سرطان در سن ۵۸ سالگی درگذشت. چاوز به عنوان رهبر «حزب بولیواری چپ» و «انقلاب بولواری» شناخته می‌ شود و به خاطر سیاست‌ های سوسیال دموکراتیک، ضدیتش با جهانی‌ سازی نئولیبرالی و سیاست خارجی ایالات متحده آمریکا و حمایت از مواضع ایران و فلسطین مشهور بود.

در سال ۹۱ پس از درگذشت چاوز، محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور وقت، به همراه تعداد دیگری از رهبران کشورهای مختلف دنیا برای شرکت در مراسم تشییع پیکر چاوز به ونزوئلا سفر کرد. در حاشیه ی این مراسم تصویری از محمود احمدی نژاد در حال دلداری دادن به مادر چاوز منتشر شد. این تصویر که مادر چاوز را در آغوش احمدی نژاد نشان می داد، در ایران بسیار خبرساز شد.

حجت الاسلام سید محمدرضا میرتاج‌ الدینی که در دولت دوم احمدی نژاد معاون امور مجلس رئیس جمهور بود و در این سفر نیز وی را همراهی کرده بود، اسفند سال گذشته در برنامه تلویزیونی «دستخط» درباره ی عکس جنجالی محمود احمدی نژاد و مادر چاوز گفت: «قبل از برگشت ما عکس در ایران پخش شده بود. گفته بودند که مادر چاوز با آقای احمدی نژاد روبوسی کرده بودند که من گفتم نخیر، آن چه من دیدم روبوسی نبود. مادر چاوز می خواست روبوسی کند و آقای احمدی نژاد خودش را گرفته بود و مسأله این بود.»

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود