کدام کشورها بیشترین گندم را در جهان تولید می کنند؟

کدام کشورها بیشترین گندم را در جهان تولید می کنند؟

گندم یک غذای اصلی برای میلیون ها نفر در سراسر جهان است. پس از برنج و ذرت (ذرت)، گندم سومین غلات تولید شده در سراسر جهان و دومین تولید شده برای مصرف انسان است. و با توجه به اهمیت گندم در سیستم غذایی جهانی، هر گونه تأثیری بر تولیدکنندگان عمده مانند خشکسالی، جنگ یا رویدادهای دیگر، می تواند بر کل جهان تأثیر بگذارد.

کدام کشورها بزرگترین تولیدکنندگان گندم هستند؟ این گرافیک اثر کاشیش راستگی، تفکیک ۲۰ سال تولید جهانی گندم را به تفکیک کشور به تصویر می کشد.

۱۰ کشور برتر تولیدکننده گندم

بر اساس داده های سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو)، در حالی که بیش از ۸۰ کشور مختلف در سراسر جهان گندم تولید می کنند، اکثریت تولید جهانی گندم از تعداد انگشت شماری از کشورها حاصل می شود.

در اینجا، نگاهی به ۱۰ کشور برتر تولیدکننده گندم در سراسر جهان، بر اساس عملکرد کل بر حسب تن از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۲۰ آورده شده است: چین، بزرگترین تولید کننده گندم در جهان، در دو دهه گذشته بیش از ۲.۴ میلیارد تن گندم تولید کرده است که تقریباً ۱۷ درصد از کل تولید از ۲۰۰۰-۲۰۲۰ را تشکیل می دهد.

اکثر گندم چین در داخل کشور برای کمک به برآوردن تقاضای فزاینده غذایی این کشور استفاده می شود. چین بزرگترین مصرف کننده گندم در جهان است. در سال ۲۰۲۰/۲۰۲۱، این کشور تقریباً ۱۹ درصد از مصرف جهانی گندم را به خود اختصاص داده است.

دومین کشور بزرگ تولید کننده گندم هند است. در دو دهه گذشته، هند ۱۲.۵ درصد گندم جهان را تولید کرده است. هند نیز مانند چین، بیشتر گندم خود را به دلیل تقاضای قابل توجه مواد غذایی در سراسر کشور حفظ می کند.

روسیه، سومین تولیدکننده بزرگ گندم در جهان، همچنین بزرگترین صادرکننده گندم در جهان است. این کشور در سال ۲۰۲۱ بیش از ۷.۳ میلیارد دلار گندم صادر کرد که تقریباً ۱۳.۱ درصد از کل صادرات گندم در آن سال را به خود اختصاص داد.

تاثیر روسیه و اوکراین بر بازار جهانی گندم

از آنجایی که روسیه و اوکراین هر دو از تولیدکنندگان مهم گندم در جهان هستند، درگیری مداوم بین دو کشور باعث اختلالات گسترده در بازار جهانی گندم شده است.

این درگیری بر صنایع مجاور نیز تأثیر گذاشته است. به عنوان مثال، روسیه یکی از تامین کنندگان عمده کود در جهان است. این درگیری منجر به کمبود جهانی کود شده است که می تواند منجر به کمبود مواد غذایی در سراسر جهان شود.

پیشنهاد می کنیم این مطالب را هم بخوانید:

خواص فوق العاده عصاره مالت جو و گندم را بشناسید

سلاطین خشکسالی؛ ۵ خوراکی که تولید آن ها بیشترین مصرف آب را در پی دارد

منبع: visualcapitalist
دیجیاتو
۷ نظر

ورود

  • مجید محاوی مرداد ۱۴, ۱۴۰۱

    اب خوزستان را برگردانید دو بار در سال کشت و برداشت دارد مقام اول اسیا میشویم و طرحهای نیمه کاره را تکمیل کنید

    • فرزین شادمان مرداد ۱۵, ۱۴۰۱

      خوزستان (سرزمین آب و آتش)،سرزمینی که از هر لحاظ غنی از پتانسیل است در محروم ترین حالت قرار گرفته بخاطر سؤ مدیریت

    • مهدی مرداد ۱۶, ۱۴۰۱

      آب رو از کجا بر گردونن؟مگه کسی آبو،قایم کرده یا دزدیده یا به جای دیگه داده که میگید آلو به خوزستان برگردانید؟

  • فرزین شادمان مرداد ۱۵, ۱۴۰۱

    خوزستان (سرزمین آب و آتش)،سرزمینی که از هر لحاظ غنی از پتانسیل است در محروم ترین حالت قرار گرفته بخاطر سؤ مدیریت

  • عاشق خوزستان مرداد ۱۶, ۱۴۰۱

    اگر آب رو به چرخه جلگه خوزستان سرایزر کنند وبزارند در خوزستان کشت گندم انجام بشه از چین هم بیشتر کشور ایران گندم تولید میشه

  • مجید مرداد ۱۷, ۱۴۰۱

    إن شاإلله با مدیریت درست ما هم میتونیم در تولید گندم در سطح جهانی حذفی برای گفتن داشته باشیم. چون هم زمین ونیروی انسانی و فقط بحث منابع آب هست که باید مدیریت بشه.