با نقشه تعاملی جهان هستی میان ۲۰۰ هزار کهکشان جستجو کنید

با نقشه تعاملی جهان هستی میان ۲۰۰ هزار کهکشان جستجو کنید

طرفداران نجوم و فضا دیگر مجبور نیستند برای گشتن در میان دورترین مرزهای جهان هستی به داستان های علمی تخیلی اتکا کنند یا منتظر انتشار تصاویر تلسکوپ جیمز وب از فضا بمانند.

منجمان دانشگاه جان هاپکینز ِ آمریکا نقشه ی تعاملی جدیدی ترسیم کرده اند که امکان گردش در جهان هستی را برایتان فراهم می کند.

این نقشه که با استفاده از داده های به دست آمده از طریق پروژه بین المللی نقشه ‌برداری آسمانی دیجیتال اسلون طی ۲ سال گذشته ترسیم شده، به شما این امکان را می دهد که بخش هایی از جهان هستی را تجربه کنید که در گذشته تنها برای دانشمندان در دسترس بود.

این نقشه که هر دو امکان مشاهده و دانلود آن وجود دارد، محل و رنگ های واقعی ۲۰۰ هزار کهکشان را نشان می دهد که هر یک میلیاردها ستاره و سیاره را در خود جای داده اند.

این نقشه را از طریق این لینک ببینید.

برایس منارد، خالق این نقشه و استاد دانشگاه جان هاپکینز می گوید: «بچه که بودم تصاویر نجومی خیلی برایم الهام بخش بودند و حالا نوبت ما است که نوع جدیدی از تصاویر نجومی را برای الهام بخشی به مردم بسازیم.»

«متخصصان فیزیک نجومی در سرتاسر دنیا سال ها به بررسی این داده ها پرداخته اند که نتیجه ی آن هزاران مقاله و کشف علمی بوده است.»

«اما هیچکس برای ساخت نقشه ای که زیبا، به لحاظ علمی دقیق و قابل دسترس برای مردم عادی باشد، وقت صرف نکرد. هدف ما این است که به همه نشان دهیم جهان هستی واقعاً چه شکلی است.»

برای این پروژه، محققان به جمع آوری داده های به دست آمده از طریق پروژه بین المللی نقشه ‌برداری آسمانی دیجیتال اسلون پرداختند، تلاشی پیشگامانه برای ثبت آسمان شب از طریق تلسکوپی که در ایالت نیومکزیکوی آمریکا قرار دارد.

از زمان راه اندازی این تلسکوپ در سال ۲۰۰۰، محققان به تدریج و با تغییر هر شب زاویه ی تلسکوپ، به چنین تصویر گسترده ای از جهان هستی دست یافته اند.

منارد می گوید به کمک یک دانشجوی علوم کامپیوتر دانشگاه جان هاپکینز توانست «گوشه» ای از جهان هستی را به تصویر کشد.

همین گوشه اما ۲۰۰ هزار کهکشان در خود جای داده است و هر کهکشان نیز میلیاردها ستاره و سیاره را دربرمی گیرد.

کهکشان راه شیری خودمان در این نقشه ی عظیم تنها یک نقطه است که در پایین نقشه قرار دارد.

بالای نقشه نیز مرز جهان قابل مشاهده را نشان می دهد.

این نقشه بخش های مختلفی از جهان هستی را نشان می دهد که هر یک با رنگ های متفاوتی به تصویر کشیده شده اند.

برای مثال، بخش اول جهان هستی که کهکشان راه شیری در ابتدای آن قرار دارد، هزاران کهکشان مارپیچی را با نقاط آبی رنگ نشان می دهد.

بعد از آن می توانیم کهکشان های بیضوی متعلق به ۱/۶ میلیارد سال قبل را ببینیم که با رنگی زرد مانند به تصویر کشیده شده اند.

جلوتر، کهکشان های بیضوی سرخ گرا متعلق به ۴/۵ میلیارد سال قبل قرار دارد که به رنگ قرمز هستند.

مشاهده ی کهکشان های متعلق به ۶/۲ میلیارد سال قبل دشوارتر است، با این حال در این نقشه با رنگ آبی به نمایش درآمده اند.

در ادامه نقاط آبی رنگ جای خود را به نقاط قرمز رنگ دیگری می دهند که نمایانگر سیاهچاله های عظیم موجود در مرکز برخی کهکشان ها هستند.

پس از آن سیاهچاله هایی قرار دارند که با گازها و ستاره های پیرامون خود یکی شده و با رنگ آبی نشان داده شده اند.

منبع: dailymail
مطالب مرتبط
بدون نظر

ورود