برزنگک؛ غذای سنتی استان خوزستان که بیش از یک قرن قدمت دارد + ویدیو

برزنگک؛ غذای سنتی استان خوزستان که بیش از یک قرن قدمت دارد + ویدیو

چند بار پیش آمده که در سفر به یکی از استان های ایران، غذای جدیدی را امتحان کنید و از چشیدن طعمی جدید که به ذائقه شما هم می خورد لذت برده باشید؟ غذاهای سنتی هر شهر و استان، در میان اهالی آن شهرها جایگاه ویژه دارد، اما می تواند محبوبیتی فراگیر داشته باشد. بَرزُنگَک غذای سنتی مردم شهرستان بهبهان در استان خوزستان است. بیشتر از ۱ قرن است که برزنگک بخش جدایی ناپذیر سفره های مردم این استان بوده است.

مواد غذایی برای این غذای خوشمزه که بیشتر برای صبحانه مصرف می‌شود، شیره خرما، حبوبات، گندم، پیاز و گوشت است. از آنجایی که مواد به کار رفته در این غذای دلچسب، خواص بسیاری نیز دارد، مصرف آن برای همه سنین به ویژه کودکان توصیه می‌شود.

خواص برزنگک

طرز تهیه برزنگک غذای سنتی خوزستان

برزنگک از منابع خوب فیبرهای غذایی تشکیل شده و در پیشگیری از یبوست و سرطان های روده بزرگ بسیار مفید است. اما افرادی که مبتلا به چربی خون بالا و ناراحتی های عروقی هستند باید در مصرف آن ملاحظه نمایند.

طرز تهیه 

طرز تهیه برزنگک غذای سنتی خوزستان

مواد لازم:
پیاز متوسط: ۱ عدد
شکر و سرکه: ۲ قاشق غذاخوری
لپه و کشمش و گندم حلیم: هر کدام نصف پیمانه
گوشت: ۱۲۰ گرم
دنبه: ۴۰ گرم

طرز تهیه برزنگک غذای سنتی خوزستان

دستور پخت:

گندم و کشمش و لپه و گوشت و دنبه را با پیاز و نمک و ادویه مخلوط کرده و به آن مقداری آب اضافه نموده و اجازه میدهیم به جوش آید. شکر و سرکه را افزوده و حرارت شعله را کم میکنیم تا مواد خوب پخته شود. این غذا در خوزستان به عنوان صبحانه سرو می شود.

۳ نظر

ورود

  • ممممم اسفند ۲۴, ۱۴۰۱

    همی نباشه برزنگک حالم بد شد کجاش مغذی سرکه خالی ????

  • حسین اسفند ۲۵, ۱۴۰۱

    غذای سنتی خوزستان مفطح است نه برزنگک این که خیلیا نمیشناسنش