قیمت بلیط هواپیما

قیمت بلیط هواپیما

سلب مسئولیت: روزیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

همه افراد سفرکردن را دوست دارند؛ مخصوصا سفرهای هوایی بسیار وسوسه‌کننده هستند، اما ممکن است بعد از اینکه چند دقیقه‌ای را به بررسی قیمت‌ بلیط هواپیما بپردازند، با دیدن قیمت‌ها از سفر رفتن پشیمان شوند. با این وجود همیشه راه‌هایی وجود دارد تا بتوانید در هر فصل و هر روزی که تمایل داشتید، بلیط مقرون‌به‌صرفه رزرو کنید. در واقع، در نظر گرفتن یک سری نکات به شما کمک می‌کند تا با کمترین هزینه بلیط خریداری کرده و به سفری خاطره‌انگیز بروید.

عوامل تعیین کننده قیمت بلیط هواپیما

اولین و مهم‌ترین دغدغه مسافران، قیمت بلیط هواپیماست. برخی از عواملی که در تعیین قیمت تأثیرگذارند عبارت‌اند از:

• فاصله زمان خرید بلیط تا تاریخ سفر

زمان خرید بلیط یکی از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار در قیمت بلیط سفر محسوب می‌شود. به طور معمول، می‌توان مناسب‌ترین قیمت‌های بلیط را از چند هفته قبل از سفر خریداری کرد. روزهای اواسط هفته مانند سه‌شنبه یا چهارشنبه نیز می‌تواند زمان مناسبی برای خرید باشد. همچنین پروازهایی که در ساعات پایانی شب یا ابتدایی روز صورت می‌گیرد، در مقایسه با سایر پروازها ارزان‌ترند. اما ازآنجایی‌که روزهای پایان هفته تقاضا برای سفر بیشتر است، در این مواقع قیمت‌ها افزایش خواهند یافت. از طرف دیگر، هرچه به زمان پرواز نزدیک‌تر می‌شوید امکان اینکه بلیط لحظه آخری ارزان ارائه شود نیز وجود دارد.

• مناسبت‌های خاص و تعطیلات رسمی

در مناسبت‌های خاص مانند برخی از تعطیلات رسمی، تعطیلات تابستانی، زمان برگزاری فستیوال‌های مختلف یا رویدادهای ورزشی، معمولاً قیمت بلیط‌ها افزایش چشمگیری خواهند داشت و چون تقاضا برای این تاریخ‌ها زیاد است، ایرلاین‌ها بلیط‌های خود را با بیشترین قیمت به فروش می‌رسانند و بازار کار آن‌ها در این مواقع رونق زیادی پیدا می‌کند.

• نوع ایرلاین

میزان خدمات و امکاناتی که ایرلاین‌ها ارائه می‌دهند، روی قیمت بلیط بسیار تأثیرگذار است. به طوری که هرچه این خدمات و پوشش پروازی آن‌ها بیشتر باشد، به همان نسبت قیمت بلیط آن ایرلاین هم بیشتر خواهد شد. مثلاً ایرلاین‌های ایران‌ایر و ماهان‌ایر به دلیل پوشش پروازها و مسیرهای زیاد، گران‌تر از سایر شرکت‌های هواپیمایی هستند. همچنین برخی از ایرلاین‌ها در کنار ارائه خدمات معمول پروازی، خدمات کترینگ را هم در اختیار مسافران خود قرار می‌دهند و طبعا هزینه آن روی قیمت بلیط ایرلاین تاثیرگذار است.

• پرواز چارتر و پرواز سیستمی

پروازهای سیستمی به پروازهایی گفته می‌شود که دارای نرخ مصوب هستند و تا لحظه آخر قیمت آن‌ها تغییر نمی‌کند. اما بلیط پروازهای چارتر که توسط شرکت‌های چارترکننده بلیط‌ها به فروش می‌رسند، قیمت‌های متغیری دارند. این بلیط‌ها در زمان‌های پرتقاضا ممکن است با افزایش قیمت همراه باشند؛ اما مواقعی که تقاضا به حداقل برسد یا زمان‌های نزدیک به ساعت پرواز با کمترین قیمت به فروش می‌رسند. هدف شرکت‌ها از کاهش قیمت این بلیط‌ها که اصطلاحاً به آنها پای پروازی نیز می‌گویند، این است که بتوانند ضررهای خود را به حداقل برسانند.

نکته بدیهی که باید به آن اشاره کنیم این است که هرچه در یک مسیر خاص پرواز، تعداد ایرلاین‌ها بیشتر باشد، به همان نسبت رقابت بین شرکت‌های هواپیمایی هم افزایش می‌یابد و آن‌ها سعی می‌کنند برای اینکه مسافران بیشتری جذب آن‌ها شوند، قیمت بلیط‌های خود را در مقایسه با رقیبان خود پایین‌تر ‌بیاوردند. اما اگر در یک مسیر انتخابی تعداد ایرلاین‌های موجود، محدود بوده و گزینه‌های زیادی پیش‌رو نباشد، ممکن است بلیط، قیمت بیشتری داشته باشد.

• کلاس پروازی

از دیگر عواملی که در تعیین قیمت بلیط هواپیما تاثیر دارد، کلاس پروازی است. کلاس پروازهای هواپیما معمولاً به سه دسته فرست‌کلاس، بیزینس‌کلاس و اکونومی تقسیم‌بندی می‌شود. ازآنجایی‌که پروازهای فرست‌کلاس از راحتی و امکانات خاصی مانند اینترنت، پذیرایی سفارشی یا تلویزیون برخوردارند، گران‌ترین نوع کلاس پروازی به شمار می‌روند. اما پروازهای بیزینس‌کلاس در مقایسه با فرست‌کلاس از قیمت کمتری برخوردارند، زیرا خدمات و امکانات کمتری در اختیار مسافران قرار می‌دهند. آخرین کلاس که اکونومی نام دارد، همان صندلی‌های عادی هواپیماست که با ارائه کمترین خدمات، ارزان‌ترین کلاس پروازی شناخته می‌شود.

• موقعیت جغرافیایی

مقصد سفر یکی دیگر از گزینه‌های مهم در تعیین قیمت بلیط است. هرچه مسافت پروازی کمتر باشد، قیمت بلیط کمتر و هرچه مسافت و تایم پرواز بیشتر باشد، به همان نسبت قیمت بلیط افزایش خواهد یافت.

ترفندهایی برای خرید بلیط ارزان

در ادامه ترفندهای کاربردی برای خرید بلیط ارزان را به شما معرفی خواهیم کرد. این ترفندها عبارت‌اند از:

• خرید بلیط خیلی زودتر از موعد سفر ممنوع

اگر در زمان کم‌مسافر و غیر از تعطیلات قصد سفر دارید، لازم نیست خیلی زودتر از تاریخ سفر خود اقدام به خرید بلیط کنید و احتمال اینکه با نزدیک شدن به تاریخ سفر بلیط چارتری با قیمت مناسب ارائه شود، وجود دارد. اما اگر سفر شما در تعطیلات و پیک سفر است با نزدیک شدن به تاریخ سفر احتمال دارد، قیمت بلیط‌ها افزایش پیدا کند. پس مهم است بدانید کدام بلیط را در چه زمانی خریداری کنید.

• خرید بلیط در روزهای غیرپیک و ساعات اولیه صبح

به طور معمول در روزهای آخر هفته یا آخر سال به دلیل افزایش تقاضا، قیمت‌ها افزایش می‌یابند. پس اگر قصد سفر دارید بلیط خود را برای روزهای وسط هفته رزرو کنید تا هزینه‌های شما تا حدی کاهش یابند. رزرو بلیط در ساعات صبح نیز معمولا مقرون‌به‌صرفه‌تر است.

• استفاده از بلیط‌های چارتر و لحظه آخری

خرید بلیط‌های چارتر یک روش برای کاهش هزینه‌های سفر است. توصیه می‌کنیم زمانی که به دنبال خرید بلیط هستید، سری هم به بلیط‌های چارتری بزنید؛ زیرا قیمت‌های خوبی را می‌توانید پیدا کنید. ترفند دیگر برای خرید بلیط ارزان می‌تواند استفاده از بلیط لحظه آخری باشد. این بلیط‌ها به دلیل اینکه در ساعات آخر پرواز اعمال می‌شوند، قیمت پایین‌تری دارند.

• انتخاب پروازهای توقف‌دار

انتخاب پروازهای توقف‌دار یکی دیگر از ترفندهایی محسوب می‌شود که می‌تواند قیمت بلیط شما را کاهش دهد. قیمت پروازهایی که دو یا سه توقف دارند، معمولا در مقایسه با پروازهای مستقیم کمتر هستند.

• بررسی سایت‌های معتبر

بهتر است قبل از خرید قطعی، سری به سایت‌ها و اپلیکیشن‌های معتبر بزنید، تا با اطلاع داشتن از تمامی قیمت‌ها بتوانید بلیطی را متناسب با بودجه خود خریداری کنید.

سخن پایانی

یکی از بهترین تجربه‌های هر فرد می‌تواند سفر با هواپیما باشد. این سفر هوایی در مقایسه با دیگر روش‌ها مزایای بیشتری داشته باشد که مهم‌ترین آن رسیدن به مقصد در کوتاه‌ترین زمان ممکن است. اما پیشنهاد می‌کنیم در زمان خرید بلیط به نکاتی که در این مقاله اشاره کردیم، توجه کنید تا سفری مطمئن و کم هزینه‌ داشته باشید. همان‌طور که اشاره شد، عوامل زیادی در تعیین قیمت بلیت هواپیما مؤثر است که با درنظرگرفتن این عوامل می‌توانید بلیط سفر خود را با بهترین قیمت رزرو کرده و بودجه‌ سفر خود را تا حد ممکن مدیریت کنید.

دیجیاتو
بدون نظر

ورود