بی میلی استاد ایرانی دستگیر شده در آمریکا برای بازگشت به ایران؛ کاوه افراسیابی کیست؟

بی میلی استاد ایرانی دستگیر شده در آمریکا برای بازگشت به ایران؛ کاوه افراسیابی کیست؟

کاوه افراسیابی استاد ایرانی دانشگاه های آمریکا که در سال ۹۹ در زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ، به اتهام لابی‌ گری مخفیانه برای حکومت ایران در آمریکا دستگیر شده بود و حالا یکی از ۵ ایرانی حاضر در آمریکا است که قرار است در جریان توافق اخیر ایران و آمریکا با ۵ آمریکایی زندانی در ایران مبادله شوند، اعلام کرده تصمیمی برای بازگشت به ایران ندارد و در آمریکا هم زندانی نیست.

کاوه افراسیابی کیست

به گفته ی خبرگزاری آسوشیتدپرس، کاوه افراسیابی در رأس فهرستی از ۵ ایرانی است که قرار است در برابر ۵ آمریکایی محبوس در ایران آزاد شوند. اما این استاد ایرانی دیروز سه شنبه در گفتگویی با شبکه ی بی‌بی‌سی فارسی، گفت که «ضمن تشکر» از دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد، امیدوار است به‌ زودی «دست آن ها را در نیویورک بفشارد» اما ترجیح می‌ دهد در آمریکا بماند و به تدریس در دانشگاه ادامه دهد. او همچنین تأکید کرد که دیگر در آمریکا زندانی نیست.

کاوه افراسیابی کیست و چرا دستگیر شد؟

دکتر کاوه لطف‌ الله افراسیابی، استاد رشته ی علوم سیاسی و تحلیلگر رسانه‌ ای در آمریکا است و سابقه ی تدریس در دانشگاه بوستون و سایر دانشگاه‌ های آمریکا و انتشار چندین کتاب و مقاله را دارد. او ساکن ایالت ماساچوست ِ آمریکا است.

تا پیش از دستگیری کاوه افراسیابی در آمریکا، رسانه‌ های ایران بارها با وی تحت عنوان محقق دانشگاه هاروارد درباره ی برنامه هسته‌ ای ایران و مذاکرات تهران با قدرت‌ های جهانی و آمریکا گفتگو کرده‌ بودند.

کاوه افراسیابی کیست

وزارت دادگستری آمریکا در بهمن ماه سال ۹۹ اعلام کرد کاوه افراسیابی را به اتهام لابی‌ گری مخفیانه برای حکومت ایران، در خانه ی وی در شهر واترتاون ِ ایالت ماساچوست بازداشت کرده است.

وزارت دادگستری آمریکا مدعی بود افراسیابی به استخدام دفتر نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل درآمده و سال‌ ها به طور مخفیانه در آمریکا به نیابت از حکومت ایران فعالیت کرده بود. وزارت دادگستری آمریکا همچنین ادعا کرده بود افراسیابی در پوشش استاد علوم سیاسی، از طریق انتشار کتاب و مقاله‌ هایی که در آن‌ ها عملاً مواضع رهبران جمهوری اسلامی را بازتاب داده بود، درصدد اعمال فشار بر نهاد‌های تصمیم‌ گیری آمریکا بوده و در این راستا، لابی‌ گری کرده و با مقامات دولتی و آمریکا تماس گرفته بود.

در متن کیفرخواست منتشر شده توسط دادگستری آمریکا آمده بود که کاوه افراسیابی «دست کم از سال ۲۰۰۷ تاکنون ۲۶۵ هزار دلار» از دفتر دائمی ایران در سازمان ملل متحد پول دریافت کرده و از سوی همین دفتر هم از سال ۲۰۱۱ بیمه درمانی و سلامت او تأمین شده بود. دادگستری آمریکا افراسیابی را شهروند ایران که دارای کارت اقامت دایم آمریکا – گرین کارت – است، معرفی کرده بود.

کاوه افراسیابی کیست

به ادعای وزارت دادگستری آمریکا، این استاد ایرانی بدون آنکه مطابق قوانین آمریکا، فعالیت خود برای یک دولت خارجی را به دادگستری آمریکا اعلام کند، برای تهران با هدف ترویج مواضع و رویکرد سیاسی حکومت ایران کار کرده بود و به همین دلیل به «نقض قانون ثبت کارگزاران کشورهای خارجی» متهم شده بود.

مطابق قوانین آمریکا – قانون فارا – لابی‌ گران دول خارجی باید مناسبات مالی و قراردادی خود با یک کشور بیگانه را به اطلاع دولت آمریکا برسانند تا آمریکا آن ها را رسماً به عنوان کسی که برای حفظ منافع یک دولت خارجی مشغول به لابی‌گری است ثبت و معرفی کند.

جان سی. دیمرز، دستیار دادستانی عمومی در حوزه امنیت ملی نیز گفته بود: «برای بیش از یک دهه، کاوه افراسیابی تلاش کرد خودش را به روزنامه‌نگاران، اعضای کنگره و عموم مردم آمریکا یک کارشناس بی‌طرف در مسایل ایران جلوه دهد… این در حالی بود که افراسیابی در حقیقت کارمند مخفی حکومت ایران و دفتر نمایندگی دائم این کشور در مقر سازمان ملل متحد بود و حقوق دریافت می‌کرد تا پروپاگاندای  حکومت ایران را تکثیر کند. او عامدانه از ثبت نام خود در دادگستری و مطابق قانون ثبت رسمی عناصر بیگانه – که اجباری است – خودداری کرده است. او از تعهد و الزام خود در علنی کردن منبع پشتیبان نظراتش سر باز زده و اکنون ما روندی را آغاز کرده ایم که او را در برابر اعمالش مسئول بدانیم.»

کاوه افراسیابی کیست

پلیس فدرال آمریکا نیز در بیانیه‌ای گفت که بازداشت کاوه افراسیابی نشان می‌دهد که ایالات متحده به «مأموران غیر رسمی ایران» اجازه نخواهد داد در خاک آمریکا فعالیت کنند.

دادستان‌ های دادگستری آمریکا و کارآگاهان اف‌بی‌آی که روی پرونده کاوه افراسیابی کار می کردند نیز وی را دارای مدرک دکترا، ناشر چند کتاب و مقاله و مفسر تلویزیونی که در شبکه‌های انگلیسی زبان درباره ی روابط خارجی و مسائل ایران حضور یافته بود معرفی کردند و او را متهم کردند که هیچگاه به نمایندگان کنگره یا رسانه‌ها و دیگر نهادهایی که با آن ها درباره ی مسائل ایران سخن گفته بود از دریافت حقوق و همکاری با حکومت ایران چیزی نگفته بود.

واکنش ایران به بازداشت کاوه افراسیابی

پس از بازداشت کاوه افراسیابی در آمریکا، علیرضا میریوسفی، سخنگوی هیأت نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد در پیامی توییتری دستگیری این استاد ایرانی را ناشی از «تعصب و غرض‌ ورزی دولت ضد ایرانی ترامپ» دانست و اتهامات وارده به او را «جعلی» خواند.

میریوسفی همچنین گفت: دکتر افراسیابی به عنوان مأمور نمایندگی فعالیت نداشته است و تنها به عنوان استاد دانشگاه و کارشناس روابط بین الملل کار می‌کرده است.

وی افزود: افراسیابی در مورد مسائل بین‌المللی مشورت‌هایی را به نمایندگی ایران ارائه داده است و از همان ابتدا رابطه ی کاری وی با ما کاملاً شفاف و باز بوده است.

مطالب مرتبط
یک نظر

ورود

  • حسین شهریور ۲۲, ۱۴۰۲

    بگو …ها شما این قدر به رسانه های غرب گرای ایرانی پول میدید که گند کاری های غرب رو سفید کنند، حالا دم از لابی میزنید