انواع سایز تیرآهن در بازار آهن ایران

انواع سایز تیرآهن در بازار آهن ایران

سلب مسئولیت: روزیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

انواع سایز تیرآهن که براساس استاندارد مشخص می‌شود در دسته‌های مختلفی قرار می‌گیرد که متناسب با این معیار امکان دارد عملکرد متنوعی را در بخش‌های مختلف یک سازه ارائه دهد.

نوع تیرآهن و سایزی که برای پروژه ساخت‌وساز مورد استفاده قرار می‌گیرد، پس از طراحی و انجام محاسبات دقیق مهندسی تعیین می‌شود که متقاضیان لازم است تا شناخت مناسبی نسبت به آن‌ها داشته باشند.

سایز و استانداردهای تیرآهن

برای دسته‌بندی تیرآهن‌ها استانداردهای خاصی به‌کار می‌رود که شامل ۴ نوع IPB، IPE، INP و CVP است که توجه به سایز و ابعاد نیز در تقسیم‌بندی این گروه‌ها تاثیر زیادی دارد.

هر تیرآهن از ۲ بال و یک جان تشکیل شده که اندازه این بخش‌ها می‌تواند شکل ظاهری را تعیین کند و به‌طور کلی سایز انواع تیرآهن متناسب با ارتفاع بخش جان مشخص می‌شود.

درباره انواع سایز تیرآهن و کاربرد آن ها بیشتر بدانید

سایز تیرآهن‌ها بر حسب سانتی‌متر بیان می‌شود که بیشترین وابستگی را به بخش جان دارد و شامل نمونه‌های مختلفی همچون ۱۲، ۱۴، ۱۶، ۱۸، ۲۰، ۲۲، ۲۴، ۲۷ و ۳۰ است.

البته باید این را در نظر داشته باشید که تمامی این سایزها کاربرد یکسانی ندارند و دراین‌بین تعدادی از انواع سایزهای تیرآهن که بیشترین استفاده را در صنایع به خود اختصاص می‌دهند به شرح زیر هستند.

تیرآهن ۱۲

برای تمامی استانداردهای ساخت تیرآهن، سایز ۱۲ نیز تولید می‌شود که از آن برای ساخت بناهای مختلف استفاده می‌کنند. طول بال در این مدل حدود ۶۴ میلی‌متر است که بیشترین کاربرد را در ساخت تیر، ستون و پوشش سقف دارد.

انواع سایز تیرآهن در بازار آهن ایران

تیرآهن ۱۴

از دیگر انواع سایز تیرآهن که کاربرد زیادی در زمینه ساخت‌وساز دارد، تیرآهن ۱۴ است که در استاندارد IPE طول بال را در حد ۷.۴ سانتی‌متر در نظر می‌گیرند که وزنی برابر با ۱۲.۹ کیلوگرم دارد.

تشخیص اینکه تیرآهن در کدام بخش از سازه به‌کار می‌رود بستگی به طراحی و نوع سازه دارد اما به‌طور کلی از این سایز برای ساخت خرپا، ستون، نعل و تیرهای سقف استفاده می‌شود.

تیرآهن ۱۶

این سایز در مقایسه با انواع سایز تیرآهن ۱۲ و ۱۴ قیمت و وزن بالاتری دارد که البته مقاومت آن در برابر نیروهای واردشده به سازه نیز بیشتر است. طول بال‌ها در تیرآهن ۱۶ معمولا در حدود ۷۴ میلی‌متر در نظر گرفته می‌شود.

برای ساخت پل لانه زنبوری، تیرها در پوشش سقف، خرپا و نعل از تیرآهن سایز ۱۶ استفاده می‌شود که به‌طور کلی وزن استاندارد برای این مدل بین ۱۵.۸ تا ۴۱.۶ کیلوگرم متغیر است.

تیرآهن ۱۸

می‌توان گفت که ویژگی‌هایی همچون استحکام و مقاومت خیلی بالا باعث می‌شود تا از تیرآهن ۱۸ به‌عنوان یک پروفیل پرکاربرد در مقایسه با دیگر انواع تیرآهن یاد کرد که وزن آن نیز بین ۱۸.۸ تا ۴۹.۱ کیلوگرم است.

با توجه به اینکه تیرآهن ۱۸ وزن بالایی دارد معمولا برای ساخت سازه‌های بزرگ استفاده می‌شود که موارد کاربرد در این سازه‌ها بیشتر برای تکمیل ستون اصلی خواهد بود.

انواع سایز تیرآهن در بازار آهن ایران

جمع‌بندی

انواع سایز تیرآهن متناسب با استانداردهای خاصی در نظر گرفته می‌شود که معمولا متناسب با اندازه جان است و شامل نمونه‌های مختلفی همچون ۱۲، ۱۴، ۱۸، ۲۰، ۲۲، ۲۷ و ۳۰ است که هرکدام کاربردهای متنوعی دارند.

برای هر نوع پروژه ساخت‌وسازی که نیازمند استفاده از انواع سایزهای تیرآهن باشید، یکی از مهم‌ترین معیارها قبل از اقدام به خرید، بررسی قیمت خواهد بود که برای این منظور مراجعه به وب‌سایتآهن باکس گزینه مناسبی است.

دیجیاتو
یک نظر

ورود

  • وحید عباسی طسوجی دی ۷, ۱۴۰۲

    ارسال موافقت صدور کارت نکسو ودریافت و آدرس ثبت اینترنتی وارسال باپست کارت موافق