رشد ۹,۰۰۰ برابری قیمت‌ ها از زمان انقلاب تا امروز

رشد ۹,۰۰۰ برابری قیمت‌ ها از زمان انقلاب تا امروز

روزنامه هم‌میهن به‌تازگی در مقاله‌ای به بررسی وضعیت تورمی اقتصاد کشور پس از انقلاب پرداخته و نوشته در سال‌های ۱۳۳۸ تا ۱۳۵۲ متوسط تورم سالانه حدود پنج درصد بوده، اما در پی آن با افزایش قیمت نفت و تورم «از ابتدای انقلاب تا امروز قیمت‌ها حدود ۹۰۰ هزار درصد رشد داشته، یعنی ۹۰۰۰ برابر شده است.»

این روزنامه نوشت:

گمان نمی‌رود که هیچ کشوری در تاریخ باشد که چون ایران نیم قرن را با تورم دورقمی گذرانده باشد. تورمی که به‌طور متوسط تا پنج‌سال پیش حول و حوش ۲۰درصد در سال بود و در سال‌های اخیر به متوسط ۴۰درصد رسیده است.  

رشد ۹۰۰,۰۰۰ درصدی قیمت‌ ها از زمان انقلاب تا امروز

کافی است بگوییم رژیم گذشته طی سال‌های ۱۳۳۸ تا ۱۳۵۲ یعنی حدود ۱۴سال تورمی نزدیک به ۲۵درصد یعنی متوسط هر سال حدود ۵/۱درصد داشت، ولی از سال ۱۳۵۲ و با افزایش درآمدهای نفتی و استبدادی‌تر شدن حکومت تا پیروزی انقلاب فقط ۱۵۰درصد تورم (۵/۱برابر شدن قیمت‌ها) داشت که یکی از علل انقلاب را می‌توان همین تورم البته در کنار مسائل فراوان دیگر دانست.

این رشد تورم پس از انقلاب بسیار تشدید شد. از ابتدای انقلاب تا امروز قیمت‌ها حدود ۹۰۰هزار درصد رشد داشته؛ یعنی ۹۰۰۰برابر شده است.

دیجیاتو
۶ نظر

ورود

  • ٫٫و بهمن ۲۹, ۱۴۰۲

    هدف اقتصاد نیست
    هدف حتی به زور بهشت بردن هم نیست
    هدف تنها غارت و نابودی ایران و ایرانی ست
    پس
    تنها به این مقدار دلخوش نباشید 😎

    • Farad بهمن ۲۹, ۱۴۰۲

      بخدا همینه دیگه ادم باید کور باشه نبینه اینو

      • حامد بهمن ۲۹, ۱۴۰۲

        تا مردم کاری نکنن وضع همینه

  • محمود بهمن ۲۹, ۱۴۰۲

    بزودی وضعیت بهتر خواهد شد در زمان طاغوت مردم غذای کافی نداشتند

  • حامد بهمن ۲۹, ۱۴۰۲

    خب حقوق ها و دستمزد ها هم ۹۰۰۰ برابر شده است پس گرانی نداریم

    • پیام بهمن ۳۰, ۱۴۰۲

      خب مثل اینکه هیچی از اقتصاد نمیدونی، اگر قرار بود حقوق ها هم ۹۰۰۰ برابر بشه، دیگه نیازی به تورم نبود! اصلا نمیدونی تورم چطور بوجود میاد! یک کلمه: دزدی در سطح حاکمیت و دولت و تولید پول بی پشتوانه و جبران اون با پایین آوردن ارزش پول!