۴۴ سال طراحی ماشین؛ Ed Welburn طراح جنرال موتورز در مورد رموز موفقیت خود می‌گوید

۴۴ سال طراحی ماشین؛ Ed Welburn طراح جنرال موتورز در مورد رموز موفقیت خود می‌گوید

هنگامی‌که «اِد ولبورن» ۸ ساله بود، در نمایشگاه ماشین فیلادلفیا، کانسپت خودروئی که در آن زمان به «اتومبیل‌های رویایی» مشهور بودند را دید و شیفته‌ی آن شد؛ این وسیله‌ی نقلیه، Cadillac Cyclone بود در سال ۱۹۵۹ میلادی ساخته شد اما هرگز به تولید انبوه نرسید. اما در آن زمان نماد طراحی و تکنولوژی به شمار می‌رفت.

ولبورن در این راستا بیان داشته که: «به‌محض دیدن این ماشین رویایی به خانواده‌ام گفتم که می‌خواهم در آینده طراح ماشین همین کمپانی بشوم.»

حدود دو سال بعد، او دومین گام خود را برداشته و برای بخش طراحی جنرال موتورز نامه‌ای ارسال نمود. کمپانی موردبحث نیز به این نوجوان ۱۰ ساله پاسخ داده و پکیج کاملی از اطلاعات لازم برای آگاهی از اینکه چگونه می‌تواند به یک طراح ماشین تبدیل شود را ارسال کرد.

اکنون، پس از گذشت حدود ۵۰ سال، ولبورن در آستانه بازنشستگی از مقام خود به‌عنوان کارشناس ارشد طراحی در جنرال موتورز قرار دارد. او ششمین فردی است که به این رتبه در کمپانی خودروسازی یادشده رسیده و تنها کسی است روی طراحی تمامی خودروها نظارت مستقیم داشته است.

او در ماه گذشته اعلام نمود که قصد بازنشستگی از این سمت را دارد و ازاین‌رو خبرگزاری‌های بزرگی با او مصاحبه نموده و در مورد فعالیت‌هایش از وی پرسیده‌اند.

جا دارد اشاره‌کنیم که ولبورن تمام مدت اشتغالش را (۴۴ سال) در GM  سپری نموده و به هیچ شرکت دیگری نقل‌مکان نکرده است. از زمان دانشجوئی وارد این شرکت شده و در سال ۱۹۷۲ میلادی، پس از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه Howard  به‌صورت تمام‌وقت استخدام این شرکت شد.

او همیشه و به‌صورت مستقیم بر طراحی برندهای متنوعی همانند شورلت، کادیلاک، اپل، Vauxhall، Holden، Wuling ، Baojun  و … نظارت داشته و مدیر ۲۵۰۰ طراحی بوده که در ۱۰ استودیوی طراحی مختلف در ۷ کشور جهان مشغول به فعالیت بوده‌اند.

به ادعای ولبورن، او در روند ایده پردازی و ساخت تمامی اتومبیل‌های جنرال موتورز از انواع لوکس گرفته تا وانت و خودروهای کامپکت حضورداشته و نظراتش در تولید این محصولات دخیل بوده اما همچنان به‌تمامی کارمندان خود آزادی عمل می‌داده تا خلاقیت به خرج داده و آثاری نو و متفاوت خلق نمایند.

طراح قدیمی و وفادار جنرال موتورز در مصاحبه‌اش بیان داشته که همیشه طرح نهائی خودروهایی که تیمش در حال خلق آن‌ها بوده‌اند را ترسیم می‌نموده اما آن را به هیچ‌کسی نشان نمی‌داده است. این پیش‌نقش‌ها به وی کمک می‌نموده تا دامنه دید خود نسبت به چالش‌های احتمالی آن طرح را گسترده‌تر نماید و آمادگی لازم برای رفع آن‌ها را داشته باشد.

برای طراحی عالی یک خودرو، به یک مهندسی عالی نیاز است. بدترین کاری که یک هنرمندِ طراح می‌تواند انجام دهد این است که ایده‌ای را ترسیم نماید که با معماری و قالب اولیه خودرو تناسب کافی ندارد. برای پیشگیری از چنین مواردی همیشه میان تیم طراحی و مهندسی جنرال موتوروز تعامل دوجانبه وجود داشته. شاید گاهی این امر منجر به ایجاد چالش می‌شده اما نتیجه‌ی نهائی آن خلق فرصت‌ها و کشف ایده‌های ناب و تازه بوده.

در ادامه می‌توانید بهترین طراحی‌های Ed Welburn، کارشناس ارشد بخش بین‌المللی طراحی جنرال موتورز را مشاهده نمایید که قرار است در نیمه تابستان پس از ۴۴ سال خود را بازنشسته نماید.

کادیلاک Cyclone که باعث شد «اد ولبورن» در سن 8 سالگی شغل آینده خود را انتخاب نماید.
کادیلاک Cyclone که باعث شد «اد ولبورن» در سن ۸ سالگی شغل آینده خود را انتخاب نماید.
این خودرو در سال 1959 میلادی توسط نخستین طراح برجسته جنرال موتوروز موسوم به Harley Earl طراحی گشته و هرگز به تولید انبوه نرسید.
این خودرو در سال ۱۹۵۹ میلادی توسط نخستین طراح برجسته جنرال موتوروز موسوم به Harley Earl طراحی گشته و هرگز به تولید انبوه نرسید.
ولبورن بر طراحی تمامی ماشین‌های جنرال موتوروز نظارت داشت.
ولبورن بر طراحی تمامی ماشین‌های جنرال موتوروز نظارت داشت.
موزه کامارو در دیترویت
موزه کامارو در دیترویت
Opel GT Concept
Opel GT Concept

 

1964 Cadillac Hearse
۱۹۶۴ Cadillac Hearse
شورلت کوروت
شورلت کوروت
شورلت کوروت
شورلت کوروت

دیجیاتو
بدون نظر

ورود