وقتی راه را غلط می‌رویم و نتیجه عکس می‌گیریم!

رشد ۱۸ درصدی کشف مشروبات الکلی و ۱۷۰ درصدی تجهیزات ماهواره‌ای فقط در 4 ماه

وقتی راه را غلط می‌رویم و نتیجه عکس می‌گیریم!
 سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز از رشد ۱۸ درصدی کشفیات مشروبات الکلی و ۱۷۰ درصدی تجهیزات ماهواره‌ای در ۴ ماهه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه  قبل خبر داد.

قاسم خورشیدی  سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز ریاست جمهوری گفت: در ۴ ماهه نخست امسال، کشفیات مشروبات الکلی از نظر وزنی و ارزشی، به ترتیب با ۱۸ و ۲۱ درصد نسبت مدت مشابه سال قبل رشد داشته است. وی ادامه داد: این در حالی است که میزان کشفیات تجهیزات ماهواره‌ای در ۴ ماهه نخست امسال نیز از نظر وزنی ۱۷۰ درصد رشد داشته و از نظر ارزشی نیز رشد ۱۱۶ درصدی را به نسبت مدت مشابه سال قبل ثبت کرده است.

261-w900-h600

نگاه به این اعداد و ارقام در نگاه اول شاید  مثبت به نظر برسد اما این اعداد یعنی رشد ۱۸ درصدی کشفیات مشروبات الکلی و ۱۷۰ درصدی تجهیزات ماهواره ای  به چند نکته اشاره دارد که شاید  سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز که با افتخار آن را بیان کرده از آن غافل بوده است . اول اینکه کشف این همه کالای قاچاق افتخاری برای این ستاد نیست بلکه نشانه تلاش نیروهای انتظامی است . اما نکته مهم تر آن است  که وقتی سخن از  افزایش کشفیات می زنیم یعنی شیوع پدیده ای که مخالف گسترش آن هستیم و مثلا در این همین فقره  ذکر شده در بالا  افزایش کشف ۱۸ درصدی مشروبات الکلی یعنی ده ها درصد هم کشف نشده است و بازهم یعنی  مشروبات الکلی بازار خوبی در کشور دارد که قاچاقچیان را برآن داشته است تا روی این کالا بیشتر سرمایه گذاری کنند همچنین افزایش کشف  ۱۷۰ درصدی تجهیزات ماهواره ای یعنی فاجعه، یعنی اینکه ما در بخش فرهنگی به طور کامل عرصه را به رقبای خارجی خود واگذار کرده ایم و با وجود تاکیدات رهبر انقلاب و بعضا مسئولان فرهنگی کشور بر مقابله با تهاجم فرهنگی که در روزگار کنونی، قطعا  گیرنده های  ماهواره ای یکی از ابرازهای مهم این تهاجم به شمار می آید ، بر فرهنگ سازی و ترویج فرهنگ  خودی ، ما دربخش فرهنگ اساسی لنگ می زنیم و در حقیقت نتوانسته ایم فرهنگ سازی کنیم و از راه های مسالمت آمیز افراد جامعه را به دیدن برنامه های وطنی ترقیب و از دیدن برنامه های تلویزیونی که در شبکه های آن  طرف آبی ساخته می شود و در موارد بسیار ی نیز این محصولات فرهنگی هیچ سنخیتی با فرهنگ جامعه ما ندارد، منع کنیم .

13920523111205680_PhotoL-w900-h600

نکته مهم دیگری که  از این آمار  استنباط  می شود  استفاده از روش های قهری به ویژه در مسائل فرهنگی  همواره نتیجه معکوس می دهد و نه تنها مارا به هدف نزدیک نمی کند که برعکس  مسیرمان را دورتر و بعضا منحرف می کند و فقط باعث به هدر دادن نیرو و سرمایه ما می شود  و البته جامعه را نیز جری تر و حساس تر می کند .

در هرصورت بهتر است مسئولان که چند سالی است آمار زده شده اند و علاقه وافری به ارائه آمار و ارقام پیدا کرده اند،بدانند که  هر آماری قابل ذکر و یا نشانه توانمندی  نیست . التبه  مقصود آن نیست که  آمار ارائه نشود اما تاکید بر آن است که از این آمارها  استنباط غلط نشود.

به هرحال  بهتر است همه مسولان کشور این شعر را همواره مد نظر داشته باشند

دو صد گفته چو نیم کردار نیست 

مطالب مرتبط
دیجیاتو
بدون نظر

ورود