خوشمزه اما مضر؛ چرا باید از خوردن نوتلا دست بکشیم؟

خوشمزه اما مضر؛ چرا باید از خوردن نوتلا دست بکشیم؟

نوتلا را می توان تمام خوشبختی در یک شیشه نامید. تقریبا هیچ کس در دنیا وجود ندارد که شکلات خوشمزه ایتالیایی ها را دوست نداشته باشد. بعضی ها به قدری عاشقش هستند که نمی توانند از آن دست بکشند و به همین خاطر مرتب اضافه وزن پیدا می کنند. تصور کنید اکنون نوتلا را بر روی نان تست مالیده اید و می خواهید این وعده خوشمزه را نوش جان کنید، اما ما در این مقاله قصد داریم دلایلی را برای شما بیان کنیم که شاید بتواند شما را از انجام چنین کاری منصرف کند.

اوایل سال جاری میلادی بود که داعش در تبلیغات خود از شیشه های خالی نوتلا استفاده کرد تا بدین شکل بتواند جوانان را فریب دهد. همه ما می دانیم که این نوع شکلات احتمالا مغذی نیست، اما به نظر شما ترکیب فندق، وانیل، شیر و شکلات تا چه اندازه می تواند مضر باشد؟

باید بگوییم که ضرر ناشی از خوردن آن تقریبا زیاد است. اما کمپانی «فِرِرو» که تولید نوتلا را بر عهده دارد، خلاف این مسئله را تبلیغ می کند و حتی از آن شکایت نیز صورت گرفته است.

a-row-of-nutella-jars-w600

بهتر است اول نگاهی به ترکیباتی که بر روی شیشه نوتلا درج شده بیاندازیم:

  • شکر
  • روغن پالم
  • فندق
  • کاکائو
  • شیر
  • سویا لِسیتین
  • وانیلین

در وهله نخست، متخصصان درباره سلامت بودن سویا لسیتین تردید دارند.

سویای مورد استفاده در کشورهای آسیایی به طور طبیعی تخمیر می شود و طول عمر را به همراه دارد، اما ماده ای که در نوتلا به کار رفته به صورت غیر طبیعی تخمیر شده و بدن برای هضم آن با مشکل مواجه می شود. سویا لسیتین می تواند بر روی برخی هورمون های بدن تاثیر گذار باشد. متخصصان توصیه می کنند که خانم های باردار، نوزادان و افرادی که سرطان سینه را پشت سر گذاشته اند، این شکلات را مصرف نکنند.

در ادامه قصد داریم نگاهی به وانیلین داشته باشیم.

gettyimages-85636907-w600

نکته این جاست که ماده مذکور با وانیل تفاوت دارد. این گیاه قوای جنسی را تقویت می کند، اظطراب و نگرانی را برطرف نموده و خلق و خو را بهبود می بخشد. وانیلین نسخه ارزان و شیمیایی گیاه اصلی است و همان طعم و بوی وانیل را دارد. برخی گزارش ها نشان می دهند که در ساخت آن، سمی ضعیف به نام «MSG» یا «Monosodium glutamate» به کار رفته است.

وانیلین هیچ نوع خاصیتی ندارد و می تواند با رهاسازی مواد شیمیایی احساس اعتیاد را در فرد ایجاد کند. برخی افراد با مصرف آن به سردرد و حساسیت نیز مبتلا می شوند.

حالا نوبت به روغن پالم می رسد که چند وقت پیش در کشور ما نیز جنجال به پا کرده بود. این روغن پر از چربی های اشباع شده است که می تواند سطح کلسترول خون را بالا ببرد و سلامت قلب را به خطر اندازد. دیر هضم بودن و ایجاد مشکل برای کبد، ریه و کلیه، از دیگر مضرات روغن پالم هستند.

این روغن پر استفاده به عنوان یکی از اصلی ترین عوامل تخریب جنگل های بارانی نیز شناخته می شود و سلامت گونه های جانوری از جمله اورانگوتان ها را به شدت تهدید می کند.

newborn-orangutan-at-singapore-zoo-w600

به علاوه، کالری نوتلا نیز بسیار زیاد است. دو قاشق غذاخوری از آن، ۲۰۰ کالری، ۱۱ گرم چربی و ۲۱ گرم شکر درون خود دارد؛ معادل با نصف یک بطری نوشابه. این آمار مربوط به تنها دو قاشق است و تصور کنید شما در یک وعده چه مقدار نوتلا میل می کنید.

در آخر باید بگوییم که بهتر است این شکلات خوشمزه را از صبحانه خود حذف کنید و کودکان نیز باید از خوردن آن پرهیز کنند. نوتلا هیچ گونه ماده مغذی ندارد و تنها سطح قند خون را بالا خواهد برد که نتیجه آن، کاهش دقت و بیش فعالی خواهد بود. اگر شما به خوردن شکلات علاقه دارید، می توانید خودتان دست به کار شوید و با استفاده از فندق، کاکائو و روغن فندق، شکلات صبحانه درست کنید.

منبع: mirror
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
یک نظر

ورود