چرا نباید منفی بافی کنیم؟

من می دونم، کارمون تمومه.... من میدونم !!

چرا نباید منفی بافی کنیم؟

اصولا افراد منفی باف که دائم در عوالم منفی و انرژی منفی سیر می کنند، افرادی محافظه کار و فارغ از شاخص های انرژی مثبت و شادی آفرین هستند. گزارش امروز باشگاه انرژی مثبت ها به دنیای منفی بافی ها سر زده است. با ما همراه باشید.

1-w600-h600

من می دونم، کارمون تمومه…. من میدونم !!

این جمله نوستالژیک جناب گلام، شخصیت دوست داشتنی کارتون به یادماندنی سفرهای گالیور بود که برای کودکان دهه شصت و هفتاد، لحظات شادی را رقم می زد. گلام، یک شخصیت کاملا منفی باف بود. او  همیشه و در همه صحنه ها، به جای آن که گروه را در موقعیت های مختلف همراهی کند و راه حل مطلوب ارائه کند، به گروه این سیگنال را می داد که به آخر خطر رسیده اند و بزودی نابود می شوند یا اسیر می شوند!‌ اما در واقع هیچ گاه گروه گالیور و گلام، اسیر نشد و مشکل خاصی برایش در موقعیت های سخت پیدا نشد.

اتفاقا کارگردان این مجموعه کارتونی مشهور با قرار دادن گلام در این گروه، طیف های مختلف مردم را نشان می داد که اگر چه شخصیت منفی ندارند،‌ اما انرژی مثبت هم نیستند. گلام هایی که در اطراف خود می بینیم بسیار زیادند. افرادی که عین گلام فکر می کنند و رفتار آن ها در مسیر شادی آفرینی و روحیه دهی نیست. گلام در کارتون نوستالژیک سفر های گالیور، شادی آفرین نبود و اگر جه کاری از دستش بر نمی آمد، اما به گروه مداوم تلقین منفی می داد که راه حلی وجود ندارد و می داند که به آخر خط نزدیک شده اند!

گلام های روزگار ما خیلی زیاد شده اند. شرایط زندگی هم بعضا ایجاب می کند که بعضی افراد بر اساس تجربه و شرایطی که در موقعیت های مختلف داشتند، نگاه مثبتی به تغییر اواضاع نداشته و اصطلاحا دنیا و پیرامون را با عینگ بد بینی و نزدیک بین ببیند به جای آن که خوش بین بوده و زندگی را صبورانه و عاقلانه در اشل بلند مدت دنبال کنند.

2-w600-h600

باید تلاش کرد که هم مانند گلام فکر نکرد هم اگر مجبور به تعامل با گلام های روزگار شد، از خصوصیت آن ها تبیعت نکرد. منفی باف ها، همواره شما را در وضعیت دشوار تصور می کنند که راه علاجی در کوتاه مدت برای ان نیست. مثلا شاید برای شما هم پیش آمده که قصد سفر به سرزمینی دور دست و خیلی سرد دارید و بعضی ها به شما هشدار می دهند که به واسطه فلان خبر یا مشاهدات فلان دوستشان یا خواندن فلان کتاب به این نتیجه رسیده اند که سفر به فلان منطقه در فلان فصل سال اصلا خوب نیست و مخاطرات زیادی در پی دارد.

بعضی ها هم به جادو و جمبل اعتقاد دارند و همه چیز را با ابزارهای جادویی قیاس می کنند، سیگنال های منفی بافی این افراد از مثبتشان  بیش تر است. منفی بافی، انرژی مثبت ساطع نمی کند و معمولا افراد منفی باف، راه حل های ابتکار آمیز ندارند. عین گلام که خود را مدیون شرایط می پنداشت و نه شرایط را تابع خودش و به همین خاطر، برای برون رفت از مشکلات تلاش شجاعانه نمی کرد.

منفی باف، شرایط را تابع متغیراتی می داند که دست انسان نیست و برای برون رفت از آن نمی توان کاری کرد و بهتر است برای کاهش ریسک، وارد آن شرایط نشد.

منفی باف ها، بر خلاف انرژی مثبت ها که همواره برای برخورد با مسائل و شرایط گوناگون،‌ به دنبال راه حل هستند و شخصیت و خود وجود خود را بخشی از راه حل می دانند و می پندارند، امیدوارانه به مسائل نگاه نمی کنند. همین عدم امیدوارانه نگاه کردن به زندگی و مسائل بزرگ و کوچکش سبب می شود تا توانایی جسمی و روحی منفی باف ها برای برخورد با مسائل تحلیل رود و این تحلیل رفتن، منجر به بروز مشکلات ثانوی می شود.  فردی که به همه چیز و هم کس بد بین باشد، قطعا به دنبال کسب جایزه صلح نوبل یا فعالیت طرفدار محیط زیست و جامعه نخواهد رفت و دنیایش، به اصطلاح محدود خواهد بود.

تفکر منفی چیست؟

تفکر منفی یعنی دنیا را از دید ناملایمات و اتفاقات ناگوار و بد دیدن. تفکر منفی، می گوید همه چیز را باید شاکرانه و مخلصانه و آگاهانه و عادلانه و منطقی و امیدوارانه دید و برای رسیدن به اهداف، تلاش کرد و برای هر چیز راه حلی داشت. راه حلی مکتوب و مشخص. تفکر منفی، عامل تضعیف خود باوری و اعتماد به نفس (self-confidence) است. منفی بافی باعث شده تا کتاب های زیادی علیه این خصلت نوشته شود. هم چنین مقالات زیادی درباره شیوه های رهایی از ان.

3-w600-h600

ویدئو زیر به شما می آموزد که چطور خود را در خانه از شر انرژی های منفی خلاص کنید.

https://www.youtube.com/watch?v=WjSz2Y9S-CU

تفکر منفی نگاه ناکارآمد جلوه دادن به امور را در سر می پروراند و عوامل شکست در هر کاری را بیش از عوامل موفقیت و پیروزی می داند و روی آن متمرکز می شود. تفکر منفی، اندیشه ای محدود و نازک دارد و نمی تواند خود را بخشی از راه حل تصور کند.

منفی باف ها خیلی دوست دارند که نظرشان را به دیگران تحمیل کنند و همواره دیگران را در شرایط ضعف و نا امیدی ببینند. برای منفی باف ها، پیروزی دیگران، پیروزی خود نیست و شگست دیگران را تایید بر سخنان خود و به عنوان موفقیت پنداشت خود تلقی می کنند. حتی اگر این را به زبان نیاورند. اما در واقع چنین فکر می کنند!

ویدئو زیر یکی از ویدئو های خوب TED درباره اهمیت انرژی مثبت و رهایی از منفی بافی هاست که در ۱۳ دقیقه  توسط خانم دکتر Angela Ahrendts ارائه شد.

https://www.youtube.com/watch?v=mZNlN31hS78

الگوهای فکر منفی بسیار زیاد است. افراد منفی باف که انرژی منفی دارند، همواره از کلمه هایی مانند همیشه، هرگز، همه، تمام، هیچ کدام، هیچ یک، مطمئن هستم و امثالهم استفاده می کنند. صفت های تاکیدی قطعی که یا همه چیز را کاملا دفع می کند یا همه چیزا را کاملا قبول می کند. مععمولا آدم های منفی باف درباره این که اسکی کردن خوب هست یا نه معتقد است که همه اسکی باز ها در طول زندگی، چند بار پایشان می شکند و این هزینه سنگین جسمی و روحی و مادی بر آن ها تحمیل می کند و به همین خاطر به واسطه این ریسک،‌باید از اسکی پرهیز کنند.

در حالی که میزان آسیب در ورزش اسکی، کمی بیش تر از آسیب در ورزش های دیگر است و هنوز گزارش قطعی درباره خطرناک تر بودن اسکی از ورزش های گروهی مانند فوتبال و راگبی و امثالهم منتشر نشده که متوجه شویم، اسکی خطرناک ترین ورزش روزگار ماست!‌

اما به هر حال، منفی باف معتقد است که به واسطه پتانسیل خطر زیاد و آسیب های بدنی، اسکی طرد است و برای تایید سخن خود، به جای مثال مستند، از کلمه همه و تمام استفاده می کند. این سبک ادبیات منفی باف ها، سبک ادبیات خاصی هست. معمولا منفی باف ها یا نگاه صفر دارند به چیزی یا ۱۰۰ درصد. چیزی در این میان قائل نیستند. ان ها فقط بد ترین احتمال را در ذهن تصور می کنند و دیگران را از برخورد با پدیده های مختلف نهی می کنند. هیچ راه حل مشخص و شفاف و کاربردی هم معمولا ارائه نمی دهند.

هرگز این راه را نرو . . . هرگز این کتاب رو نخون . . . هرگز با فلان گروه صحبت نکن. . . هیچ پولی را در آن جا سرمایه گذاری نکن . . . . این جملات آشنا برای دنیای منفی باف های روزگار ماست. دنیایی که با عینگ بد بینی طبیعت را نگاه می کنند و در آن قدم می زنند.

4-w600-h600

(برای خلاص از منفی بافی، مثبت فکر کنید تا انرژی مثبت به خود و دیگران بدهید)

این عمومیت دادن افراطی توسط منفی باف ها سبب می شود تا انرژی مثبت را نتوانند به خود و دیگران ساطع کنند و این مختصات،آن ها را تنها می گذارد. منفی باف ها خیلی تنهایی را دوست دارند. چرا که در تنهایی، اصلا تحت تاثیر دیگران نیستند و خطر کم تری آن ها را تهدید می کند. چرا که بر اساس تجربه و یافته ها دریافته اند که همه مردم به جز اطرافیان خاص خود، موجودات غیر قابل تحمل و مضر هستند که برای دوری از ضررات احتمالی آن ها، بهترین گزینه، دوری از ان هاست.

اگر چه منفی باف صبح تا شب را در محیط مجازی سیر می کند، اما همچنان معتقد است که ارتباط با کاربران این شبکه ها، همچون تعامل با خفاشان شب و کلاهبرداران خطرناک است! منفی باف، کم تر برای شرکت در مراسم و محفل و مهمانی پیش قدم می شود و بیش ترین تلاشش، به جای تعامل با دیگران و فرصت آفرینی، حفظ موقعیت خود و کاهش ضربه پذیری است.

منفی باف،دنیا و پیرامون را از نظر ضربه ای که احتمالا دریافت کند، مشاهده می کند نه از جنبه فایده ای که می تواند ارائه کند. نقش او در فرصت آفرینی به مراتب کم تر از جایگاهش در بزرگ کردن بد بینی و انتقال سیگنال منفی به دیگران است.

چرا نباید منفی بافی کنیم؟

اگر می گفتیم چرا باید مثبت فکر کنیم، این قدر که گفتیم چرا نباید منفی بافی کنیم، توجه خواننده را جلب نمی کرد. به هر حال، همه این ها را گفتیم که بدانید، انرژی منفی ها و منفی باف ها، چه جور دنیایی را در اطراف خود تنیده و برای برون رفت از آن، تلاش خاصی نمی کنند و به وضع موجود عادت کرده اند. عادت به وضع موجود، افیون منفی باف هاست.

۱-منفی بافی، فرصت ها را از شما سلب می کند.

۲-منفی بافی متابولیسم بدن شما را با تغییرات و تاثیرات منفی همراه خواهد کرد.

۳-منفی بافی،  منجر به تشدید استرش شده و  هضم نشدن صحیح غذا منجر می شود.

۴-منفی بافی، شمار دوستان خوب شما را کاهش می دهد.

۵-منفی بافی، نگاه بلند مدت را از شما سلب می کند.

۶-منفی بافی، نمی گذارد بین ریسک (RISK)‌ و عدم قطعیت (UNCERTAINITY)‌ تفاوت قائل شوید.

۷-منفی بافی، به حال می اندیشدو نه به فاکتور سود آتی.

۸-منفی بافی ، مغایر با اصول صبوری و نگاه منطقی به زندگی است.

۹-منفی بافی، شما را از سود های نجومی در بازار سرمایه (بورس) دور می کند.

۱۰-منفی بافی، قدرت تحلیل و تشخیص شما را به زوال خواهد برد.

۱۱-منفی بافی ، اعتماد به نفس شما را کاهش می دهد.

۱۲-منفی بافی، سیگنال های انرژی مثبت را از شما دور می کند.

۱۳-منفی بافی، امید و آرزو را از شما سلب می کند.

مطالب مرتبط
۲ نظر

ورود

  • محمد نظری مرداد ۱, ۱۳۹۵

    سلام ممنون از مطالب خوب و مفیدتون
    لطفا از این ب بعد سخنرانی هایی ک برای تد هستنو لینک خود سایت تدو بدین تا بتونیم دانلودشون کنیم و برای بقیه ی ویدیو ها هم همینطور
    خیلی ممنون

  • Hossein Donyavi آبان ۴, ۱۳۹۵

    اشل . [ اِ ش ِ ] (فرانسوی ، اِ) حداقل حقوق قانونی رتبه ٔ یک مستخدمین ادارات دولتی . لفظ مذکور از زبان فرانسوی اشل است . (فرهنگ نظام ).این کلمه در زبان فرانسه بمعانی : نردبان ، مقیاس (نقشه )، جدول ، درجه و جز اینها است . و در تداول فارسی بمعنی یادکرده بکار میرود. پایه . (لغات فرهنگستان ).
    – دون اشل ؛ دون پایه . مستخدمی که رتبه ندارد و کمتر از اشل مستخدمان رسمی حقوق دریافت میکند. و رجوع به دون شود.
    || مقیاس .نرده . (فرهنگستان ).