چین ذرات آلاینده هوا را به جواهراتی زیبا تبدیل می کند

چین ذرات آلاینده هوا را به جواهراتی زیبا تبدیل می کند

بعد از سال ها مبارزه با آلودگی هوا، کشور چین تصمیم گرفته برجی آلومینیومی و الکتریکی به ارتفاع ۷ متر بسازد تا شاید بتواند به این شکل هوای سرزمینش را پاک کند. «دن روسگارد» هنرمند هلندی این برج را در شهر پکن افتتاح کرده است. سازه ۷ متری می تواند با استفاده از فرایند یونیزاسیون مثبت، آلودگی را به سمت خود جذب کند. این برج همانند جارو برقی عمل می کند.

یون های مثبت به ذرات گرد و غبار می چسبند. سپس درون برج که آغشته به بارهای منفی است، آن ها را همراه با ذرات آلوده کننده به خود جذب می کند. این دستگاه تنها ۱۴۰۰ وات برق مصرف می کند و از این نظر همانند دیگ بخار آب عمل می نماید. قابلیت پاک سازی ۳۰ هزار متر مکعب هوا در یک ساعت، از جمله ویژگی ها مهم آن به شمار می رود.

هنرمند هلندی قصد دارد این طرح را بر روی دوچرخه ها نیز پیاده کند، بنابراین مردم می توانند هوای پاک همراه خود داشته باشند. وی در رابطه با قیمت برج هیچ گونه اظهار نظری نکرده است. آقای روسگارد همراه با تیمش ابتکار دیگری نیز به خرج داده اند. آن ها با استفاده از آلودگی های جمع شده در برج، تحت فشار بالا سنگ های کوچک سیاهی می سازند که می تواند در ساخت جواهرات به کار رود.

برای ساخت هر سنگ، به هزار متر مربع هوا نیاز است. آن ها با قیمت ۲۵۰ یورو به فروش خواهند رسید. با آلودگی جمع شده در برج می توان ۳۰۰ حلقه ساخت؛ البته اگر روزانه ۱۰ ساعت روشن باشد.

smog-free-ring0-1200x675-w600

نتایج عملکرد این برج به صورت رسمی منتشر نخواهد شد، بنابراین مردم نمی توانند از میزان آلودگی جذب شده و موثر بودن آن آگاهی پیدا کنند. چین قصد دارد بین سال های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ بیش از ۱۷ تریلیون یوان (۲.۵ تریلیون دلار) برای حفاظت از محیط زیست خود خرج کند. غلظت آلاینده ها می تواند لخته های خون و التهاب بافت های بدن را به همراه داشته باشد. میزان آن ها در چین، ۹ برابر رقم توصیه شده است.

آقای روسگارد امیدوار است در آینده هزاران عدد از این برج ها در چین نصب شود. وی با تولیدکنندگان بومی برای ساخت برج ها در داخل چین نیز مذکراتی را انجام داده است. بودجه پروژه از طریق فروش حلقه ها، کمک های دولت و اسپانسرها تامین می گردد. این سازه ها در کشور هلند نیز مورد استفاده قرار گرفته اند. در آزمایش های به عمل آمده، برج ها توانسته اند ۶۰ درصد هوا را از ذرات آلاینده پاک سازی کنند.

منبع: forbes
مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود