چین از جنگنده رادار گریز و دور برد جدید خود رونمایی کرد

چین از جنگنده رادار گریز و دور برد جدید خود رونمایی کرد

طی نمایشی هوایی که دیروز در جنوب چین برگزار شد، هواپیمای جنگی رادارگریز جدید این کشور به نام « J-20» معرفی گشت. کشور چین توانسته به موفقیت بزرگی دست یابد. چشم بادامی ها این جنگنده را به زرادخانه نظامی خود تحویل دادند. البته این هواپیمای جدید، از آغاز آزمایش ها در سال ۲۰۱۱ میلادی، به جامعه جهانی معرفی شده بود، اما این نخستین بار است که آن ها در معرض دید عموم قرار می گیرند.

uzorf13029gcd0tconln-w700

طی نمایشگاه بین المللی هواپیما و هوافضا که در شهر «ژوهای» برگزار شد، خلبانان چینی برای چند دقیقه با نسخه دو موتوره جنگنده ها پرواز کردند و جمعیت نیز حسابی آن ها را تشویق نمودند. سخنگوی ارتش آزادی بخش خلق چین در این رابطه می گوید: ” «J-20» هواپیمایی رادارگریز و دوربرد است که ظرفیت نظامی نیروی هوایی چین را به شدت افزایش می دهد و از امنیت، حاکمیت ملی و تمامیت ارضی ما محافظت می کند.” این هواپیما ۲ سال دیگر قابل بهره برداری خواهد بود.

cwjlulhwgaaym5y-w700

به نظر می رسد این دستاورد، پاسخی به جنگنده های «F-22 Raptor» و «F-35 Lightning» آمریکا و ژاپن باشد. آن ها قرار است به زودی در اقیانوس آرام به کار گرفته شوند. با این حال، هنوز هدف دقیق ساخت این هواپیماها مشخص نیست. به نظر می رسد ارتش آزادی بخش خلق قصد دارد با استفاده از توانایی های رادار گریز و مافوق صوت، در دشمن نفوذ کند و اهداف هوایی باارزش مانند تانکرها را نابود سازد.

دیگر احتمال مطرح شده این است که محصول جدید چین با پایداری طولانی خود، می تواند قدرت بیشتری در نبرد داشته باشد و دیگر نیازی به سوخت گیری پایدار حساس نگردد.

qjdtzpvdrmuotatvcjkf-w700

با این وجود، مقامات نظامی ایالات متحده واکنش چندانی به جنگنده «J-20» چینی ها نشان ندادند. آن ها اعتقاد دارند که مقایسه «F-35» و «J-20» کار درستی نیست. «F-35» مجموعه ای از سیستم هاست و یک شبکه به شمار می رود که می تواند مزایای بی نظیری به ارمغان بیاورد. آقای گلدفین اعتقاد دارد که هواپیمای مذکور، می تواند دقیق تر از «J-20» و «F-117 Nighthawk» عمل کند.

برخی متخصصان اعتقاد دارند که رادارگریز بودن و برد زیاد هواپیمای جدید چینی ها، می تواند دارایی های آمریکا را در معرض خطر قرار دهد. پنتاگون چند سال پیش «J-20» را “پلتفرمی با قابلیت برد زیاد و نفوذ در سیستم های دفاعی هوایی پیچیده” نامیده بود. افزایش تعداد این گونه جنگنده ها، می تواند نگرانی های امنیتی را افزایش دهد.

منبع: gizmodo
مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود