چه رابطه ای میان کمر درد و ابتلا به «سرطان سینه» وجود دارد؟

«الیویا نیوتن-جان» و پیشروی دوباره سرطان سینه

چه رابطه ای میان کمر درد و ابتلا به «سرطان سینه» وجود دارد؟

سالانه بسیاری از زنان، به سرطان سینه مبتلا می شوند. در این میان برخی بهبود یافته، برخی پس از سال ها دوباره آن را تجربه کرده و عده ای نیز جان خود را از دست می دهند. در این میان می توان به خواننده و هنرپیشه بریتانیایی «الیویا نیوتن-جان» اشاره کرد که خود اعلام کرده برای دومین به این بیماری مبتلا شده.

اما این بار، بیماری در استخوان خاجی یا sacrum bone در بدن او گسترش یافته است. سئوالی که ممکن است به ذهن تان خطور کند این است که استخوان خاجی چیست و رابطه میان درد در ناحیه کمر و ابتلا به سرطان سینه چه می تواند باشد؟

1

استخوان خاجی چیست؟

این استخوان که ظاهری شبیه مثلث دارد، در قسمت تحتانی کمر واقع شده که پایه ستون فقرات را تشکیل داده و محل تلاقی استخوان باسن به لگن است. استخوان خاجی یکی از مستحکم ترین استخوان های بدن را تشکیل می دهد و وزن تنه را تحمل و در باسن و لگن پراکنده می سازد. سرطان سینه در «الیویا نیوتن-جان» نیز دقیقا در همین بخش از بدن پراکنده شده است.

3

چگونه کمر درد می تواند نشانه ابتلا به سرطان سینه باشد؟

اگرچه موارد نادری از درد کمر در میان مبتلایان به سرطان سینه دیده شده با این حال می توان از آن به عنوان یکی از نشانه های این بیماری نام برد. زمانیکه این نوع از سرطان به ستون فقرات و کمر پخش می شود، نشانه ای از پیشرفت بیماری را نشان می دهد.

لازم به ذکر است که درد در ناحیه کمر تنها نشانه سرطان سینه به شمار نمی آید اما این نوع از سرطان عمدتا با درد در عضلات همراه است. در صورتی که درد عضلات ادامه دار باشد، باید حتما به پزشک مراجعه شود.

سایر نشانه های ابتلا به سرطان سینه چیستند؟

یکی از شایع ترین نشانه های این سرطان، ایجاد توده های سفت و سخت در داخل سینه است که چیزی در حدود ۹۰ درصد از این توده ها سرطانزا نیستند. اما باید در همان ابتدای شکل گیری چنین توده هایی به پزشک مراجعه و معاینات لازم بر روی آنها انجام پذیرد. سرطان سینه نیز همانند سایر سرطان ها در صورت تشخیص سریع، فرصت درمان بهتری را برای فرد مبتلا به وجود خواهد آورد.

برخی دیگر از نشانه های این بیماری که احتمال دارد از آنها آگاهی چندانی نداشته باشید از قرار ذیل هستند:

  • تغییر اندازه و شکل سینه
  • قرمزی و جوش
  • تغییراتی در نوک سینه
  • تورم در زیربغل و یا اطراف استخوان ترقوه
  • تغییراتی در رنگ پوست
  • نوک پستان درونی یا معکوس*
  • دردهای مداوم

*نوک پستان درونی یا نوک پستان معکوس

2

««الیویا نیوتن-جان» به چه نوع سرطانی مبتلاست؟

این هنرپیشه و خواننده بریتانیایی ۲۵ سال پیش و در سال ۱۹۹۲ میلادی، به سرطان سینه مبتلا شد. در همان دوران مراحل درمان را آغاز کرده و ماستکتومی یا پستان‌برداری در بخشی از سینه او نیز انجام شد. پس از درمان های اولیه، به حمایت از بیماران مبتلا به سرطان سینه مبادرت کرد.

اما اخیرا از بازگشت بیماری و پخش شدن آن در کمر خود خبر می دهد. این خواننده و بازیگر پرآوازه، به دلیل پیگیری مراحل درمان، ناگزیر به لغو کردن کنسرت های خود در ایالت متحده و کانادا گردید و این خبر نیز به اطلاع عموم رسانیده شد. وی که مراحل پرتو درمانی را می گذراند، با امید و اعتماد به نفس از بازگشت خود بر روی صحنه در سال آینده و پس از بهبودی کامل خبر می دهد.

منبع: thesun
مطالب مرتبط
دیجیاتو
یک نظر

ورود

  • پروین خرداد ۱۳, ۱۳۹۶

    خدا همه مریضا رو شفا بده و همچنین ایشون رو