محققان می گویند شستن دست ها سبب عملکرد بهتر مغز و انعطاف پذیری افکار می شود

محققان می گویند شستن دست ها سبب عملکرد بهتر مغز و انعطاف پذیری افکار می شود

شستن دست ها یکی از عاداتی است که همه ما در روز، چندین و چند بار به انجام آن مبادرت می کنیم اما پژوهشگران از این روند ساده و روزمره بهره برده و به نتایج جالبی دست یافته اند. مطالعه اخیر انجام شده در این زمینه نشان می دهد که شستن دست ها، نه تنها سبب تمیز شدن آنها می شود بلکه به پاک شدن ذهن افراد از برخی از تجارب و افکار نیز می انجامد.

در واقع پژوهشگران دانشگاه «تورنتو» که انجام این تحقیق را برعهده داشتند، براین باورند که از بین بردن آلودگی های دست، در زدودن تجارب گذشته از ذهن موثر است.

شایان ذکر است که در سایر مطالعات مرتبط پیشین، تاثیرات بهداشت جسم بر روان به اثبات رسیده بود. از جمله تاثیرات آن را می توان در تجاربی چون رفتارهای غیر اخلاقی، برخی از ناهنجاری ها و بدشانسی و خوش شانسی دانست. برخی از افراد نیز بر این باورند که با رعایت نظافت بدن، می توانند برخی از آثار بد روحی پس از جدا شدن را نیز برطرف سازند.

در این پژوهش داوطلبان در چهار مرحله مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. پژوهشگران در شروع از بازی با واژه ها کمک گرفته و توجه شرکت کنندگان را به اهداف خاصی جلب کردند که از این مرحله به عنوان «مرحله نخستین» یاد می شود. در واقع آنها اهدافی را در نظر شرکت کنندگان برجسته می کردند. سپس از برخی از آن افراد خواستند تا با دستمال مرطوب دست های شان را تمیز کنند.

افرادی که از دستمال های مرطوب برای تمیز کردن دست شان استفاده کرده بودند، کمتر به اهداف نخستین می اندیشیدند و اهمیت کمتری به آنها می دادند، گویی که این اهداف را فراموش کرده باشند. این پژوهش ساده نشان داد که با شستن دست، تمرکز و حواس افراد از هدف نخستینی که برای آنها تعریف شده بود، پرت شد.

یکی از دانشجویان دکتری به نام «پینگ دونگ» که به همراه استادش، پروفسور «اسپایک دابیلو. اس» این پروژه را هدایت می کردند در این باره می گوید، به افرادی که پیش از شستن دست های شان اهداف تغذیه سلامت القاء شده بود، با شستن دست به سمت خوردن خوراکی هایی چون شکلات و شیرینی روی می آورند و گویی تمام آن اهداف سلامت را از یاد برده بودند.

ssa

اگرچه پژوهش های بیشتری در این زمینه لازم است، اما این ادعا وجود دارد افراد برای کنار گذاشتن برخی از افکار لازم است که به طور مداوم بهداشت فردی خود را رعایت کنند. در واقع این پژوهش نشان می دهد که تغییر مسیر فکری ذهن، از برخی از عوامل غیرمفید و جهت دادن آن به سمت افکار تازه و بهتر، همانند یک ماده ضدعفونی تاثیرات فراوانی را به همراه دارد.

در پژوهش دیگری در دانشگاه «میشیگان»، نتیجه مشابهی بدست آمد. زمانی که داوطلبان دستان خود را می شستند به دنبال توجیه کمتری نیز  بودند.

این گروه پژوهشی دریافتند که اگر در صدد گرفتن تصمیم جدی هستید، پیشنهاد می شود که قبل از این کار، دستان خود را بشویید.

یکی از پژوهشگران به نام «اسپایک لی» از دانشگاه «میشیگان» می گوید: “زمانی که افراد مبادرت به گرفتن تصمیمی می کنند، در بسیاری از موارد در مقابل دو گزینه جذاب قرار می گیرند.”

وی ادامه می دهد: “به عنوان مثال زمانی که می خواهند بین شهرهای «رم» و «پاریس» یکی را برای تعطیلات خود انتخاب کنند و مثلا پاریس را برمی گزینند، با خود می گویند که غذاهای فرانسوی خوشمزه تر هستند و موزه های بیشتری نیز در این شهر وجود دارد. در واقع افراد با توجیه تصمیم خود، بر جنبه های مثبت آن تمرکز می کنند.”

وی در همین ارتباط اشاره می کند: “در واقع آنها با کنار زدن هر نوع اجباری این روند را توجیه می کنند. البته در این جریان تنها شستن دست ها مد نظر نیست بلکه نظافت کل بدن می تواند موثر واقع شود.”

منبع: dailymail
دیجیاتو
بدون نظر

ورود